- W wynikach I kwartału 2013 widać kontynuację pozytywnych zmian wewnątrz organizacji. Koncentrowaliśmy się na utrzymywaniu sprzedaży na rentownym poziomie, zanotowaliśmy także niższy poziom kosztów sprzedaży w porównaniu do I kwartału 2012 – mówi Jan Kolański, prezes firmy Colian. Dodaje, że w segmencie słodyczy zanotowany zysk netto był o ponad 50 proc. wyższy niż rok temu, co jest m.in. efektem zmian w polityce sprzedażowej, koncentrującej się na współpracy z wybranymi kontrahentami. - W segmencie napoje przez ubiegły rok optymalizowaliśmy portfolio produktowe, co przyniosło po raz kolejny widoczną w wynikach poprawę marży. Teraz przygotowujemy się do szczytu sezonu, wzmacniając reklamowo nasza markę Hellena – mówi Kolański. Dodaje, że utrzymująca się lepsza marża brutto rok do roku w całej grupie jest efektem wdrożonych w 2012 roku podwyżek oraz stabilizacji cen na rynku surowcowym, a także trzymaniu kosztów sprzedaży w ryzach.

W I kwartale 2013 roku sprzedaż całej grupy Colian wyniosła 146,9 mln zł i była na porównywalnym poziomie do I kwartału 2012. Z kolei zysk brutto na sprzedaży wyniósł 44,8 mln zł, co odpowiada rentowności brutto ze sprzedaży na poziomie 30,5 proc. (wzrost o 0,6 pkt proc.. rok do roku). Zysk operacyjny wzrósł o 228 proc. do 5,1 mln zł, a czysty zarobek przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej urósł o 29 proc. do 4,1 mln zł.

Analitycy zwracają uwagę na nieznaczny spadek przychodów grupy (-0,6 proc.), ale podkreślają, że pozostałe części rachunku wyników wyglądają już lepiej.

- W 1Q'13 Colian zanotował wzrost marży handlowej o 0,6 pkt. proc do 30,5 proc., co przy spadających o 7,1 proc. r/r kosztach funkcjonowania umożliwiło poprawę zysku netto na sprzedaży oraz EBIT, a tym samym wpłynęło na rentowność spółki. Na poziomie operacyjnym wzrosła ona do 3,5 proc. vs 1 proc. rok wcześniej. Nasze szacunki okazały się nieznacznie gorsze od tych zaprezentowanych i mówiły o wypracowaniu 4,8 mln zł zysku EBIT i 3,2 mln zł zysku netto – komentuje Marcin Stebakow, analityk DM Banku BPS. Dodaje, że jeśli chodzi o segmenty operacyjne to we wszystkich był widoczna poprawa wyników na poziomie operacyjnym, za co w głównej mierze odpowiadała obniżka kosztów operacyjnych. - Segment słodki odnotował wzrost zysku operacyjnego do 5,7 mln zł z 3,6 mln zł (+58,3 proc. r/r), segment napojowy zmniejszył stratę z -1 mln zł do -0,23 mln zł, a segment kulinarny z -1,3 mln zł strat odnotował zysk w wysokości  0,1 mln zł – wskazuje analityk.