Reklama

Lot i Ryanair tną,Wizz Air dodaje

Na maksymalne wypełnienie samolotów stawia Ryanair. Dlatego rusza z agresywną akcją promocyjną i tnie trasy. Na maksymalizację zysku liczy LOT, który też zmniejsza siatkę.

Publikacja: 06.09.2013 02:05

Lot i Ryanair tną,Wizz Air dodaje

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski Krzysztof Skłodowski

Obu liniom, zwłaszcza na połączeniach z Warszawy, coraz poważniej zagraża węgierska linia niskokosztowa – Wizz Air. Właśnie poinformowała o postawieniu w warszawskiej bazie na lotnisku im. Chopina czwartego samolotu A320.

Jednocześnie, jak powiedział „Rz" prezes przewoźnika, Jozsef Varadi nie ma mowy, aby linia wróciła na lotnisko w Modlinie.

– Nie może być tak, że trzymamy pasażerów w zawieszeniu, sprzedajemy im bilety na loty z Warszawy, potem Warszawę zamieniamy na Modlin. To nie jest w naszym stylu – mówi Varadi. I zapowiada od czerwca 2014 r. loty na grecką wyspę Korfu i do Heraklionu na Krecie oraz większa liczbę lotów do Tel Awiwu.

Strategia Wizz Aira

Linia zdecydowanie zwiększa liczbę lotów z Warszawy. Częściej będzie latać do Barcelony (3, a nie 2 loty w tygodniu), podobnie do Goeteborga i Eindhoven oraz gruzińskiego Kutaisi. Z 3 do 4 zwiększyła się liczba połączeń do Malmoe i Bergamo, z 6 do 7 do Rzymu z 17 rejsów tygodniowo do 21 Wizz Air wzrośnie liczba połączeń do Londynu Luton.

– Widać wyraźnie, że Wizz Air nie chce szukać bliskiego kontaktu z Ryanairem. Irlandczycy ze swoją flotą ponad 300 samolotów bez problemu mogą „rozjechać" węgierską linię czy to częstotliwością, czy dostępnością tanich taryf – mówi Krzysztof Moczulski analityk rynku lotniczego z portalu Lotnictwo.net.pl. – Wizz Air jest ambitny, ale z flotą 40 samolotów nie miałby szans w takim pojedynku. Lotnisko Chopina daje węgierskim liniom możliwość uniknięcia wyniszczającej wojny cenowej – dodaje Moczulski.

Reklama
Reklama

Choć Wizz Air nie przyznaje tego wprost, to na niektórych trasach stara się wprowadzić formułę czarter-mix, czyli część miejsc biorą biura podróży, a część sprzedaje turystom indywidualnym. – Taka strategia wydaje się być naprawdę przemyślana. Zamiast konkurować z Ryanairem lepiej jest szukać nisz, w których można się wyspecjalizować generując wyższe przychody – ocenia Moczulski.

LOT i Ryanair tną trasy

LOT w ramach oszczędności na zimę zamyka połączenie z Rzymem, bo nie ma na nim ruchu biznesowego. Podobnie będzie od sezonu zimowego z rejsami do Stuttgartu, Bejrutu, Nicei i Kairu. Bo są to kierunki typowo wakacyjne.

Natomiast w ramach trwałych cięć siatki, zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku do Komisji Europejskiej o zgodę na udzielenie pomocy publicznej, LOT całkowicie rezygnuje z latania do Zurichu, Helsinek i Duesseldorfu.

Jak wyjaśnia prezes przewoźnika, Sebastian Mikosz, te kierunki nie spełniały oczekiwań i nie dostarczały wystarczającej liczby pasażerów przesiadających się na atlantyckie połączenia długodystansowe oraz loty do Pekinu, czy połączenia europejskie.

LOT kasuje również część rejsów regionalnych. I już zapowiedział, że nie będzie latał do Monachium z Krakowa, Poznania i Katowic oraz z Warszawy do Bydgoszczy. To i tak niewielkie cięcie siatki, bo jeszcze niedawno Mikosz mówił o rezygnacji z 21 kierunków (dziś są 84).

Dotkliwe dla pasażerów będzie przede wszystkim skasowanie trasy do Zurichu, bo rozkład zapewniał dogodne przesiadki na długodystansowe połączenia z tego portu. Tyle że LOT najwyraźniej nie chce już być linią dostarczającą pasażerów konkurencji, nawet wówczas, gdy – jak jest to w przypadku Swissa – jest ona członkiem tego samego sojuszu Star Alliance.

Reklama
Reklama

W tym samym kierunku, co LOT – jednak nie z powodu negocjacji z KE, a względów finansowych – idzie Ryanair. Od końca października irlandzka linia zawiesiła m.in. połączenia z Warszawy do Marsylii i z Krakowa do Edynburga oraz zmniejszyła liczbę połączeń z Łodzi. Oferuje przy tym promocyjne stawki na tysiącu tras.

Taką strategię prezes linii, Michael O'Leary tłumaczy gorszymi wynikami finansowymi i dążeniami do zwiększenia poziomu wypełnienia samolotów.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama