Lot i Ryanair tną,Wizz Air dodaje

Na maksymalne wypełnienie samolotów stawia Ryanair. Dlatego rusza z agresywną akcją promocyjną i tnie trasy. Na maksymalizację zysku liczy LOT, który też zmniejsza siatkę.

Publikacja: 06.09.2013 02:05

Lot i Ryanair tną,Wizz Air dodaje

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski Krzysztof Skłodowski

Obu liniom, zwłaszcza na połączeniach z Warszawy, coraz poważniej zagraża węgierska linia niskokosztowa – Wizz Air. Właśnie poinformowała o postawieniu w warszawskiej bazie na lotnisku im. Chopina czwartego samolotu A320.

Jednocześnie, jak powiedział „Rz" prezes przewoźnika, Jozsef Varadi nie ma mowy, aby linia wróciła na lotnisko w Modlinie.

– Nie może być tak, że trzymamy pasażerów w zawieszeniu, sprzedajemy im bilety na loty z Warszawy, potem Warszawę zamieniamy na Modlin. To nie jest w naszym stylu – mówi Varadi. I zapowiada od czerwca 2014 r. loty na grecką wyspę Korfu i do Heraklionu na Krecie oraz większa liczbę lotów do Tel Awiwu.

Strategia Wizz Aira

Linia zdecydowanie zwiększa liczbę lotów z Warszawy. Częściej będzie latać do Barcelony (3, a nie 2 loty w tygodniu), podobnie do Goeteborga i Eindhoven oraz gruzińskiego Kutaisi. Z 3 do 4 zwiększyła się liczba połączeń do Malmoe i Bergamo, z 6 do 7 do Rzymu z 17 rejsów tygodniowo do 21 Wizz Air wzrośnie liczba połączeń do Londynu Luton.

– Widać wyraźnie, że Wizz Air nie chce szukać bliskiego kontaktu z Ryanairem. Irlandczycy ze swoją flotą ponad 300 samolotów bez problemu mogą „rozjechać" węgierską linię czy to częstotliwością, czy dostępnością tanich taryf – mówi Krzysztof Moczulski analityk rynku lotniczego z portalu Lotnictwo.net.pl. – Wizz Air jest ambitny, ale z flotą 40 samolotów nie miałby szans w takim pojedynku. Lotnisko Chopina daje węgierskim liniom możliwość uniknięcia wyniszczającej wojny cenowej – dodaje Moczulski.

Choć Wizz Air nie przyznaje tego wprost, to na niektórych trasach stara się wprowadzić formułę czarter-mix, czyli część miejsc biorą biura podróży, a część sprzedaje turystom indywidualnym. – Taka strategia wydaje się być naprawdę przemyślana. Zamiast konkurować z Ryanairem lepiej jest szukać nisz, w których można się wyspecjalizować generując wyższe przychody – ocenia Moczulski.

LOT i Ryanair tną trasy

LOT w ramach oszczędności na zimę zamyka połączenie z Rzymem, bo nie ma na nim ruchu biznesowego. Podobnie będzie od sezonu zimowego z rejsami do Stuttgartu, Bejrutu, Nicei i Kairu. Bo są to kierunki typowo wakacyjne.

Natomiast w ramach trwałych cięć siatki, zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku do Komisji Europejskiej o zgodę na udzielenie pomocy publicznej, LOT całkowicie rezygnuje z latania do Zurichu, Helsinek i Duesseldorfu.

Jak wyjaśnia prezes przewoźnika, Sebastian Mikosz, te kierunki nie spełniały oczekiwań i nie dostarczały wystarczającej liczby pasażerów przesiadających się na atlantyckie połączenia długodystansowe oraz loty do Pekinu, czy połączenia europejskie.

LOT kasuje również część rejsów regionalnych. I już zapowiedział, że nie będzie latał do Monachium z Krakowa, Poznania i Katowic oraz z Warszawy do Bydgoszczy. To i tak niewielkie cięcie siatki, bo jeszcze niedawno Mikosz mówił o rezygnacji z 21 kierunków (dziś są 84).

Dotkliwe dla pasażerów będzie przede wszystkim skasowanie trasy do Zurichu, bo rozkład zapewniał dogodne przesiadki na długodystansowe połączenia z tego portu. Tyle że LOT najwyraźniej nie chce już być linią dostarczającą pasażerów konkurencji, nawet wówczas, gdy – jak jest to w przypadku Swissa – jest ona członkiem tego samego sojuszu Star Alliance.

W tym samym kierunku, co LOT – jednak nie z powodu negocjacji z KE, a względów finansowych – idzie Ryanair. Od końca października irlandzka linia zawiesiła m.in. połączenia z Warszawy do Marsylii i z Krakowa do Edynburga oraz zmniejszyła liczbę połączeń z Łodzi. Oferuje przy tym promocyjne stawki na tysiącu tras.

Taką strategię prezes linii, Michael O'Leary tłumaczy gorszymi wynikami finansowymi i dążeniami do zwiększenia poziomu wypełnienia samolotów.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku