Historyczne zamówienie Lufthansy

Deutsche Lufthansa ogłosiła o zamówieniu 59 samolotów szerokokadłubowych o wartości 19 mld dolarów, dzieląc je na Airbusa i Boeinga. Samoloty zastapia stopniowo starsze, bo przewoźnik chce przyciągnąć klientów z Bliskiego Wschodu i z tanich linii.

Publikacja: 19.09.2013 19:09

Rada nadzorcza zatwierdziła kupno 25 A350-900 i 34 B777-9X z opcją po 30 maszyn obu rodzajów. Lufthansa zastrzegła także możliwość zamiany części zamówionych samolotów na większe A350-1000.  Tym samym stała sie pierwszym klientem (launch customer) na nowa większą wersję boeinga 777.

To największe zamówienie  firmy  sektora prywatnego w historii niemieckiego przemysłu, pozwoli zachować ok. 13 tys. miejsc pracy tylko w Lufthansie , a 20 tys. wraz z kooperantami. Pozwoli jej ponadto zmniejszyć zużycie paliwa i koszty jednostkowe o ok.20 proc. w porównaniu ze starszymi modelami.

- Niższe zużycie paliwa, redukcja emisji CO2 i hałasu o 30 proc. tych samolotów pozwoli nam zwiększyć wydajność i wejść do klasy 2 litrów – podkreślił na konferencji prasowej odchodzący prezes Christoph Franz. - Żaden inny model nie będzie tak ekonomiczny w użyciu jak A350-900 i Boeing 777-9X. 59 nowych maszyn będzie spalać średnio 2,9 l paliwa na pasażera na każde 100 kilometrów. To ok. 25 proc mniej niż wynosi spalanie obecnie używanych maszyn.

Nowe samoloty będą wyposażone w  silniki dużej mocy: w A350 -Trent XWB Rolls-Royce'a, a w B777-9X -   GE-9X produkcji General Electric  Będą one 30 proc. cichsze od obecnych.

Restrukturyzacja trwa

Przewoźnik jest w trakcie najbardziej  agresywnej od 20 lat restrukturyzacji, która zakłada likwidację 3500 miejsc pracy, inwestuje w nowoczesne odrzutowce, aby zmniejszyć swe koszty i dogonić rywali zwłaszcza na najbardziej atrakcyjnych szlakach między Europą i  Azją.

Prezes Franz  ostrzegł przed jakimkolwiek złagodzeniem działań restrukturyzacyjnych, niezbędnych do wygospodarowania środków na kupno nowych maszyn i lepszego wyposażenia kabin, mówił też, ze kierownictwo linii będzie kontynuować  cięcia kosztów nawet po jego odejściu.

- Bez pomyślnego wdrożenia programu SCORE nie zdobędziemy niezbędnych funduszy na kupno tych samolotów - powiedział broniąc redukcji kosztów, co może wywołać sprzeciw przedstawicieli załogi. - Każda firma inwestująca miliardy euro musi wierzyć w drożność  gospodarczą swej działalności. My wierzymy, jesteśmy świadomi tego, ze musimy zarobić pieniądze, jakie teraz inwestujemy - dodał.

- Te nowe zamówienia pozwolą nam zwiększyć dźwignię wzrostu o ok. 3 proc. rocznie - podkreślił.

Nowe samoloty będą stopniowo zastępować od 2016 r. do 2025 r. starsze B747400 i A340-300. Pierwsze 30 maszyn zastąpi obie starsze wersje, kolejne 29 będzie wspierać plany uzyskania tej poprawy o 3 proc. albo pozwolą wycofać z eksploatacji wcześniej niż planowano  inne maszyny starszej generacji, A340-600. Lufthansa zacznie odbierać airbusy od 2016 r., a boeingi od 2020 r.

Zamówienia wszystkich 34 B777-9X są potwierdzone, ale linia zastrzegła sobie elastyczność dostosowania do zmiennych warunków w gospodarce. - Kontrakty opracowano tak, że mamy spora elastyczności. Zastrzegliśmy sobie pewne opcje w razie jeszcze większego wzrostu. A gdyby okazał się mniejszy, to możemy odroczyć terminy odbioru - wyjaśnili Franz.

Lufthansa złożyła obecne zamówienie w 6 miesięcy po strategicznej decyzji o przestawieniu jej floty samolotów wąskokadłubowych na samoloty Airbusa. Dotąd zamówiła w Tuluzie, wraz z opcjami, 232 maszyny, a jej flota liczy obecnie 231 sztuk.

Rada nadzorcza zatwierdziła kupno 25 A350-900 i 34 B777-9X z opcją po 30 maszyn obu rodzajów. Lufthansa zastrzegła także możliwość zamiany części zamówionych samolotów na większe A350-1000.  Tym samym stała sie pierwszym klientem (launch customer) na nowa większą wersję boeinga 777.

To największe zamówienie  firmy  sektora prywatnego w historii niemieckiego przemysłu, pozwoli zachować ok. 13 tys. miejsc pracy tylko w Lufthansie , a 20 tys. wraz z kooperantami. Pozwoli jej ponadto zmniejszyć zużycie paliwa i koszty jednostkowe o ok.20 proc. w porównaniu ze starszymi modelami.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca