Optimus będzie jak Frugo

Nowy właściciel wprowadza na rynek Optimusa. Czy powtórzy choćby ogromny sukces Frugo?

Publikacja: 20.09.2013 02:05

Optimus będzie jak Frugo

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

– Optimus, jak wyszło z badań, ma wciąż bardzo dużą rozpoznawalność i cieszy się dobrą opinią – mówi Andrzej Przybyło, prezes AB. Ten jeden z największych dystrybutorów sprzętu IT w Polsce kupił prawa do marki Optimus od CD Projektu. Szczegóły transakcji nie zostały przedstawione.

Z kolei CD Projekt stał się właścicielem marki, przejmując trzy lata temu giełdową spółkę Optimus, która nie prowadziła działalności operacyjnej. AB chce pod marką Optimus produkować PC, a także serwery i akcesoria komputerowe. Zastąpi ona na rynku brand Trilane, pod którą obecnie AB produkuje i sprzedaje komputery.

Wykorzystać emocje

– Jeśli decydujemy się na przywrócenie starszej marki, trzeba maksymalnie wykorzystać pozytywne emocje i wartości, jakie się z nią wiążą –mówi w rozmowie z „Rz" Jacek Sadowski, prezes agencji marketingowej Demo Effective Launching. – Czas ma to do siebie, że zaciera gorsze wspomnienia, ale te dobre pozostają, dlatego to podstawowy potencjał, z jakimi wiąże się reaktywowanie marek, o ile były wcześniej dobrze znane  – dodaje.

Dlatego coraz więcej firm decyduje się na reaktywowanie nieco, czy nawet zupełnie, zapomnianych marek, często z doskonałymi efektami.

Czy Optimus ma szansę na powtórzenie choćby ogromnego sukcesu Frugo? Ta marka napojów wróciła na rynek po kilku latach przerwy. Pierwsze produkty Frugo pojawiły się na rynku już w 1996 r. z doskonałymi wynikami. W pierwszym miesiącu wyprodukowano 3,5 mln butelek, a i tak często zapotrzebowanie było większe i produktów brakowało w sklepach. W rekordowym 1999 r. sprzedaż wyniosła 94,4 mln zł. Po kilku latach dobra passa jednak przeminęła – marka przechodziła z rąk do rąk, aż w 2004 r. zniknęła z rynku.

Po siedmiu latach wróciła, a reszta jest doskonale znana – spektakularny sukces, masa fanów wśród młodych ludzi, którzy pierwszych sukcesów Frugo nie mogą zbyt dobrze pamiętać. – Dzięki Internetowi i mediom społecznościowym możemy stale się z klientami komunikować i na bieżąco poznawać ich opinie. To fani Frugo sprawili, że produkt tak szybko trafił do sprzedaży –dostarczyliśmy konsumentom ich ulubione smaki tak szybko, jak tylko zdołaliśmy je wyprodukować. Dziś społeczność aktywnie uczestniczy w powstawaniu nowych produktów – zaznacza Paulina Włodarska-Grodzińska, dyrektor marketingu w FoodCare.

Wielkie emocje wzbudził też plan powrotu na rynek marki  Pewex, znanej zwłaszcza w latach 80. z kultowych sklepów z niedostępnymi nigdzie indziej towarami, sprzedawanymi tylko za dewizy czy specjalne bankowe bony.

Za tym powrotem stoi firma Monster Media Group, znana z wielu serwisów internetowych, np. Demotywatory.pl. Już zapowiedziała, iż po starcie serwisu Pewex z archiwalnymi zdjęciami reaktywacja marki pójdzie dużo dalej. W wakacje miał zostać uruchomiony e-sklep, a później również tradycyjne salony. Jednak na razie o tych projektach wciąż nic nie wiadomo.

– Chcemy, żeby tam ludzie się dobrze czuli, mogli napić dobrej kawy przy dobrej muzyce. Ale mają to być miejsca uniwersalne, zarówno dla tych, którzy pamiętają Pewexy i dla których jest to okazja do wspomnień czasów dzieciństwa i młodości, jak i dla tych, którzy tego okresu nie pamiętają, ale dla których retro jest vintage, jest old school, jest, mówiąc krótko, modne i atrakcyjne – mówił Sebastian Leśniak, prezes spółki Pewex.

Rynek testuje także Kompania Piwowarska, która wyprodukowała na razie niewielką partię piwa pod przed laty doskonale znaną marką 10,5. Trudno powiedzieć, czy na stałe zagości ona na sklepowych półkach – na razie prowadzone są testy. Jednak w świadomości wielu konsumentów ma ona wciąż mocne miejsce z racji doskonale pamiętanych, często nieszablonowych kampanii reklamowych.

Szansa na sukces

Inspiracji do podobnych działań można szukać także za granicą. W latach 80. początkiem potęgi Bernarda Arnaulta na rynku towarów luksusowych był zakup zupełnie nieliczącej się wtedy marki Dior, za którą zapłacił ledwie 15 mln dol. Dzisiaj to potęga, warta kilkaset razy więcej, dlatego podobnym tropem chcą iść polskie firmy.

Sieć Apart dzięki zakupowi szwajcarskiej marki zegarmistrzowskiej Albert Riele chce zaproponować w przedziale cenowym 1–3,5 tys. zł jakość dotychczas za takie pieniądze niedostępną. Oznacza to choćby produkcję zegarków wyłącznie w Szwajcarii, szafirowe szkło i wiele innych dodatków.

Marka Albert Riele powstała w 1881 r., ale od dawna nie prowadziła działalności, co właśnie się zmieniło. – Możemy już powiedzieć o sukcesie, ponieważ klienci nową markę zauważyli i już się sprzedaje –mówi Helena Palej z Apartu.

W rękach nowego właściciela wigor odzyskał również Ursus, synonim sprzętu rolniczego w Polsce. W 2011 r. spółkę kupił Pol-Mot Warfama. Za prawa do dokumentacji i marki zapłacił ponad 8?mln zł. W tym roku firma w ramach konsorcjum m.in. podpisała umowę na dostawę trolejbusów dla Lublina.

Generalnie marki z czasów PRL mają wciąż ogromny potencjał i wiele z nich nawet nie musi się specjalnie reklamować. To choćby Biały Jeleń, kosmetyki Pani Walewska czy Brutal i wiele innych. Firmy podkreślają, że klienci nie chcą zmian zarówno w składzie, jak i wyglądzie produktów.

Powroty nie zawsze są jednak udane, co udowodniło Sony, próbując reaktywować markę Walkman. Przez 33 lata sprzedane zostało pod nią ok. 220 mln urządzeń: od odtwarzaczy kaset po MP3. Powrót się nie udał, bo klienci odwracają się od odtwarzaczy muzyki – taką funkcję ma dziś większość telefonów komórkowych.

—wsp. Dariusz Wolak

Optimus

Firmę w 1988 r. założył Roman Kluska. Od 1994 r. była notowana na GPW. Spółka jest założycielem portalu Onet. Do tej pory trwa spór ze Skarbem Państwa o odszkodowanie za doprowadzenie Optimusa na skraj upadłości – sprawa o wyłudzenia VAT, która stała się powodem aresztowania Romana Kluski, założyciela i prezesa Optimusa. Wartość roszczenia to ok. 65 mln zł.

Frugo

Marka napojów założona w 1996 r. przez spółkę Alima Gerber. W rekordowym 1999 r. sprzedaż wyniosła 94,4 mln zł. Po kilku latach dobra passa minęła – marka przechodziła z rąk do rąk, aż w 2004 r. zniknęła z rynku. W marcu 2011 r. kupiła ją spółka FoodCare.

Pewex

Nazwa to skrót od Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego, które powstało w 1972 r. W szczytowym momencie miał kilkaset sklepów dewizowych. W latach 90. kilka razy zgłaszane były wnioski o ogłoszenie upadłości firmy, ostatecznie firma zniknęła w 2003 r.

Ursus

Historia marki sięga 1907 r. Początkowo produkowany był pod nią np. sprzęt dla wodociągów, stopniowo również na licencji silniki. Pierwszy raz upadła jeszcze w latach 30. Pierwszy po wojnie traktor wyprodukowała w 1947 r.

Biały Jeleń

Produkcję mydła pod tą nazwą rozpoczęła w 1921 r. krakowska spółka Towarzystwo Akcyjne – Mydło. Obecnie firma produkuje szereg innych produktów, np. hipoalergicznych mydeł i innych środków

J.A. Baczewski

Lwowski przedsiębiorca był jednym z pierwszych producentów wódki w Polsce. Firma istniała do 1939 r., marka wróciła do Polski w 2011 r.

– Optimus, jak wyszło z badań, ma wciąż bardzo dużą rozpoznawalność i cieszy się dobrą opinią – mówi Andrzej Przybyło, prezes AB. Ten jeden z największych dystrybutorów sprzętu IT w Polsce kupił prawa do marki Optimus od CD Projektu. Szczegóły transakcji nie zostały przedstawione.

Z kolei CD Projekt stał się właścicielem marki, przejmując trzy lata temu giełdową spółkę Optimus, która nie prowadziła działalności operacyjnej. AB chce pod marką Optimus produkować PC, a także serwery i akcesoria komputerowe. Zastąpi ona na rynku brand Trilane, pod którą obecnie AB produkuje i sprzedaje komputery.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej