Tony żywności lądują w śmieciach

39 proc. Polaków wyrzuca żywność i ta liczba rośnie. Marnowana jest nawet jedna trzecia spożywczych zakupów.

Publikacja: 26.10.2013 01:12

Tony żywności lądują w śmieciach

Foto: Bloomberg

Co roku w Polsce wyrzucane jest 7 mln ton żywności. Jak na kraj zmagający się z problemem niedożywienia dzieci – a mowa tylko o 162 tys. uczniów w wieku 7–12 lat – jest to zjawisko porażające.

Z niedawno ogłoszonego badania Millward Brown dla Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że 39 proc. Polaków przyznaje się do wyrzucania jedzenia. To 9 pkt proc. więcej niż rok temu.

Klient wie lepiej

30 proc. jako główny powód podaje przegapienie terminów przydatności do spożycia, a kolejne wymieniane powody to za duże porcje, zakup złego produktu, niewłaściwe przechowywanie czy po prostu nieprzemyślane zakupy.

– Marnowanie jedzenia odbywa się już w sklepach, ponieważ wielu klientów zachowuje się nieodpowiedzialnie – rozrywają opakowania, odkręcają słoiki czy ugniatają warzywa, owoce w poszukiwaniu najlepszych, ale przez to wiele z nich nie nadaje się już do niczego – mówi przedstawiciel jednej z sieci handlowych.

Polacy pod wieloma względami zachowują się, jakby chcieli odreagować kompleksy i frustracje z lat PRL, kiedy sklepy świeciły pustkami, a zakupy były po prostu codzienną walką o zdobycie czegokolwiek. Dlatego dziś wciąż w wielu rodzinach kupuje się na zapas, choć w sklepach przecież niczego nie brakuje i w każdej chwili braki można uzupełnić.

Dużo złego zrobili też producenci, drastycznie obniżając jakość żywności. Dlatego chyba dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że najczęściej wyrzucaną kategorią są wędliny, które niestety coraz częściej wyglądają i smakują jedynie jak produkt wędlinopodobny i faktycznie, jeśli ktoś kupi więcej na zapas, to nawet po dwóch dniach często nadają się one jedynie do wyrzucenia.

Skalę marnotrawstwa napędzało też polskie prawo, które jedynie żywność przekazywaną przez producentów na cele dobroczynne zwalniało z płacenia podatku VAT. Jeśli coś podobnego chciał zrobić sklep, musiał już płacić daninę fiskusowi. Stąd tony towarów trafiały do utylizacji, podczas gdy mogły zostać z powodzeniem wykorzystane.

Powolne zmiany

Stopniowo jednak widać inne nastawienie. Od 1 października firmy handlowe są już zwolnione z podatku VAT, gdy przekazują produkty na cele charytatywne. Pierwszą taką dostawę ma już za sobą Federacja Polskich Banków Żywności wspierająca 3,6 tys. organizacji i instytucji społecznych.

Za ich pośrednictwem żywność trafia do niemal 1,7 mln potrzebujących. W 2012 r. banki żywności przekazały łącznie 70 tys. ton artykułów spożywczych.

– To historyczna chwila. Możemy mówić nawet o rewolucji. Dokona się ona jednak, jeśli handlowcy podejmą konkretne działania – mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności. – Nadal mają wybór między utylizacją żywności a przekazaniem jej na cele charytatywne. Zachęcamy do przekazywania produktów właśnie bankom żywności – dodaje.

Widać też nowe podejście sieci handlowych, które zaczynają edukować klientów, że kupowanie „więcej" niekoniecznie musi oznaczać „lepiej". Carrefour dotychczas skupiał się na finansowaniu programów dożywiania dzieci – wydano dotąd 400 tys. posiłków, a firma wsparła projekt 2,2 mln zł – od początku roku realizuje  inicjatywę „Stop marnotrawstwu".

– Znamy statystyki marnotrawienia żywności i jesteśmy świadomi trudnego kontekstu gospodarczego. Dlatego chcemy uwrażliwić klientów i zachęcić ich do odpowiedzialnej konsumpcji. Od początku roku aktywnie angażujemy się w przeciwdziałanie marnotrawstwu w ramach tej inicjatywy – mówi Jean Anthoine, prezes Carrefour Polska.

Firma zamieszcza w Internecie porady, jak walczyć z marnowaniem żywności, bo dopóki podejścia nie zmienią sami konsumenci, zjawisko nadal będzie miało tak gigantyczną skalę.

Również Tesco realizuje program „Tesco. Oszczędzam. Nie marnuję. Przekazuję". Firma od 13 lat współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności, pozyskując rocznie ok. 10 proc. zbieranej przez instytucję żywności.

Tegoroczna, 11. edycja programu „Tesco dla szkół", została w całości poświęcona edukacji dzieci i młodzieży w zakresie odpowiedzialnego podejścia do żywności.

Wygląda to pięknie. Jednak wciąż trudno uwierzyć w takie akcje, ponieważ istota działalności sieci handlowych sprowadza się do namawiania ludzi do kupowania – oczywiście jak najwięcej i najdrożej. Jak pogodzić to z promowaniem umiaru – miejmy nadzieję, że firmom się to uda.

Co roku w Polsce wyrzucane jest 7 mln ton żywności. Jak na kraj zmagający się z problemem niedożywienia dzieci – a mowa tylko o 162 tys. uczniów w wieku 7–12 lat – jest to zjawisko porażające.

Z niedawno ogłoszonego badania Millward Brown dla Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że 39 proc. Polaków przyznaje się do wyrzucania jedzenia. To 9 pkt proc. więcej niż rok temu.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca