Spadki na rynku wyposażenia wnętrz

Dalej spadają wydatki na wyposażenie wnętrz – Polacy w 2013 r. wydadzą na ten cel 12,1 mld zł, choć ożywienie możliwe dopiero w 2014 r.

Publikacja: 13.11.2013 13:05

Według szacunków firmy PMR w 2012 roku nastąpił kolejny spadek sprzedaży artykułów wyposażenia wnętrz – o 2,7 proc. do 12,3 mld zł. Było to w głównej mierze związane z kryzysem gospodarczym, który z opóźnieniem przyniósł znaczne zmiany na rynku, szczególnie w latach 2010-2011, kiedy rynek tracił ponad 5 proc.

Firma podaje iż artykuły wyposażenia wnętrz nie są produktami pierwszej potrzeby. Klienci skrupulatnie planują zakupy, analizują oferty sklepów, samą transakcję odkładając w czasie. Coraz mniej dokonuje się zakupów impulsowych, a także zmniejsza się średnia kwota transakcji, co jest związane z poszukiwaniem tanich rozwiązań dla klientów, a także przyzwyczajaniem się ich do akcji promocyjnych i rabatowych. Przekłada się to bezpośrednio na sytuację na rynku, który notuje wzrost pod względem ilościowym, co nie wpływa jednak na podniesienie jego wartości.

Bieżący rok nie rozpoczął się najlepiej. - W tym roku zima trwała dość długo, więc zarówno start prac budowlanych jak i początek remontów nastąpiły stosunkowo późno. Znaczna część firm operujących na rynku zanotowała straty po I kw. 2013 roku. Niemniej części firmom udało się je odrobić późną wiosną. Choć ogólnie wyniki za pierwsze półrocze były znacznie poniżej oczekiwań, druga połowa 2013 roku przyniosła ożywienie – podaje PMR.

Od 2014 r. wygaśnie program zakładający zwrot części VAT za materiały użyte do budowy bądź remontu domu lub mieszkania. Wciąż utrzymująca się trudna sytuacja na rynku mieszkań, a także trudności z uzyskaniem kredytu nie przyspieszą znacznie budów w tym roku, natomiast z pewnością korzystnie wpłyną na decyzje o rozpoczęciu remontu, a więc z pewnością przełoży się to na rynek wyposażenia wnętrz.

Niemniej 2013 r. wciąż jest trudny dla branży wyposażenia wnętrz głównie ze względu na małą ilość nowych budów oraz wciąż politykę kredytową banków. Dodatkowo realizacja programu „Mieszkanie dla Młodych" przesunie się kolejny rok (2014). - Nasze prognozy pokazują, że w 2013 roku rynek osiągnie wartość 12,1 mld zł, o 1,2 proc. mniej w porównaniu z rokiem poprzednim – podaje firma w komunikacie.

Warto podkreślić, iż handel detaliczny na polskim rynku meblowym radzi sobie znacznie gorzej niż hurtowy przeznaczony na eksport. Słaba wartość złotówki jest korzystna dla eksportu i w związku z tym poprzedni jak i obecny rok są latami bardzo dobrymi dla producentów. Rynek detaliczny wciąż cechuje się tym, że mimo wzrostu ilości nie rośnie wartość sprzedanych produktów. Sieci dokonują przeglądu swoich placówek i optymalizacji kosztów, co powoduje zamknięcia wielu sklepów. Często sieci zamykają swoje sklepy w jednych lokalizacjach, otwierając nowe w innych.

Prognozy PMR pokazują, że pierwsze odbicie rynku powinno nastąpić już w 2014 r., co będzie związane głównie z polepszającą się sytuacją gospodarczą. Jednak rynek wzrośnie wówczas jedynie o 1,3 proc., dalszych wyższych wzrostów można się spodziewać od 2015 r.

Według szacunków firmy PMR w 2012 roku nastąpił kolejny spadek sprzedaży artykułów wyposażenia wnętrz – o 2,7 proc. do 12,3 mld zł. Było to w głównej mierze związane z kryzysem gospodarczym, który z opóźnieniem przyniósł znaczne zmiany na rynku, szczególnie w latach 2010-2011, kiedy rynek tracił ponad 5 proc.

Firma podaje iż artykuły wyposażenia wnętrz nie są produktami pierwszej potrzeby. Klienci skrupulatnie planują zakupy, analizują oferty sklepów, samą transakcję odkładając w czasie. Coraz mniej dokonuje się zakupów impulsowych, a także zmniejsza się średnia kwota transakcji, co jest związane z poszukiwaniem tanich rozwiązań dla klientów, a także przyzwyczajaniem się ich do akcji promocyjnych i rabatowych. Przekłada się to bezpośrednio na sytuację na rynku, który notuje wzrost pod względem ilościowym, co nie wpływa jednak na podniesienie jego wartości.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja