Reklama

Nowy port w Mariel (Kuba)

Na Kubie zainaugurowano najnowocześniejszy port w Ameryce Łacińskiej, zbudowany za 957 mln dolarów przez Brazylię, przystosowany do obsługi statków przepływających przez rozbudowany Kanał Panamski.

Publikacja: 28.01.2014 09:40

Prezydenci Brazylii, Dilma Rousseff i Kuby, Raul Castro, przecięli wstęgę podczas uroczystości z udziałem innych przywódców regionu przebywających na Kubie z okazji szczytu latynosko-karaibskiego. Projekt został sfinansowany w większości przez brazylijski bank rozwoju BNDES, a wykonany przez brazylijską firmę budowlaną Odebrecht.

— Ten terminal kontenerowy i związana z nim duża infrastruktura są konkretnym przykładem optymizmu i pewności, z jaką my, Kubańczycy, widzimy socjalistyczną, pomyślną przyszłość — oświadczył R. Castro. — Brazylia wierzy i stawia na ludzki i gospodarczy potencjał Kuby - powiedziała D. Rousseff.

Brazylijski bank udzielił 682 mln dolarów kredytu na korzystnych warunkach, a resztę sfinansowała Kuba — wyjaśnił rzecznik Odebrechta, Antonio Zaccaria, Firmy brazylijskie zarobiły 802 mln dolarów przy budowie portu, w Brazylii powstało 153 tys. miejsc pracy — dodał.

Terminal kontenerowy w Mariel obsługiwany przez singapurskiego operatora portowego PSA International otrzymał połączenie kolejowe i drogowe, zastąpi Hawanę jako najważniejszy port na Kubie. Specjalna strefa rozwoju Mariel ma powierzchnię 466 km2 wokół Zatoki Mariel położonej 45 km od stolicy kraju.

Pierwszą na Kubie taką strefę stworzono od obsługiwania statków nazywanych post-panamax, większych jednostek przeznaczonych do korzystania z kanału po zakończeniu jego rozbudowy przewidzianej w przyszłym roku.

Reklama
Reklama

Terminal o początkowym nabrzeżu o długości 700 metrów idealnie nadaje się do rozładunku towarów z USA, gdy amerykańskie embargo zostanie w końcu zniesione, będzie też odbierać amerykańską żywność eksportowaną na Kubę po złagodzeniu sankcji w 2000 r. W dniu inauguracji trwał już rozładunek kontenerów amerykańskiej Crowley Maritime Corp.

- Embargo nie będzie trwać wiecznie, a kiedy zostanie zniesione, Kuba będzie mieć strategiczne znaczenie dla brazylijskich firm z powodu swego położenia geograficznego — stwierdziła osoba związana z brazylijskim rządem.

Dekret o utworzeniu tej strefy przewiduje duże ulgi podatkowe i celne dla firm zagranicznych i kubańskich, z jednoczesnym utrzymaniem pewnych ograniczeń np. dotyczących siły roboczej. Kuba ma nasieję, że ta strefa i inne planowane w przyszło?ci zwiększą eksport, będą tworzyć miejsca pacy, promować rozwój wysokiej technologii i lokalny.

Prezydenci Brazylii, Dilma Rousseff i Kuby, Raul Castro, przecięli wstęgę podczas uroczystości z udziałem innych przywódców regionu przebywających na Kubie z okazji szczytu latynosko-karaibskiego. Projekt został sfinansowany w większości przez brazylijski bank rozwoju BNDES, a wykonany przez brazylijską firmę budowlaną Odebrecht.

— Ten terminal kontenerowy i związana z nim duża infrastruktura są konkretnym przykładem optymizmu i pewności, z jaką my, Kubańczycy, widzimy socjalistyczną, pomyślną przyszłość — oświadczył R. Castro. — Brazylia wierzy i stawia na ludzki i gospodarczy potencjał Kuby - powiedziała D. Rousseff.

Reklama
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama