Mokate zwiększy moce w Ustroniu i Żorach

Producent kawy i herbaty wyda kilkadziesiąt milionów złotych na rozbudowę swoich dwóch największych zakładów.

Publikacja: 04.03.2014 08:31

Mokate zwiększy moce w Ustroniu i Żorach

Foto: Bloomberg

– Zarobione pieniądze staramy się w większości inwestować w rozwój firmy – mówi Teresa Mokrysz, właścicielka grupy Mokate. – Pozwala nam to na udaną rywalizację z największymi światowymi koncernami oraz – co bardzo ważne – na skuteczne, nieraz z wyprzedzeniem, odpowiadanie na potrzeby konsumentów w kraju i za granicą – dodaje.

Rozbudowa zakładów w Ustroniu i Żorach ma się zakończyć w 2016 r. Dzięki niej moce produkcyjne fabryk zwiększą się o 10–15 proc. Mokate zatrudni także dodatkowo kilkadziesiąt osób, w tym kadrę techniczną i nadzorującą. Dziś obie fabryki zatrudniają w sumie ponad 1 tys. pracowników.

Inwestycje w Ustroniu – zwiększy się tam m.in. powierzchnia magazynowa – są reakcją na rosnącą sprzedaż herbat ekspresowych pod marką Loyd. Jak podaje Mokate, w ubiegłym roku herbaty, których torebki do zaparzania mają kształt piramidek, stanowiły 51 proc. sprzedaży wszystkich herbat tej firmy.

Z kolei w Żorach powstanie nowy budynek produkcyjny, wyposażony w urządzenia o dużej wydajności. Mokate wytwarza tam kawy i półprodukty z mleka wykorzystywane w przemyśle spożywczym.

W skład grupy Mokate wchodzi osiem przedsiębiorstw. Wśród nich są spółki w Czechach oraz na Słowacji i Węgrzech.

Grupa nie podaje swoich wyników. Zdradza tylko, że w ubiegłym roku jej przychody zwiększyły się o prawie 7,5 proc. Liczy także na kolejne zwyżki w 2014 roku. Według naszych szacunków przychody Mokate mogły w ubiegłym roku zbliżyć się do 800 mln zł.

Dla Mokate kluczowy jest eksport. Jego udział w przychodach sięga już niemal 70 proc. W 2013 roku sprzedaż zagraniczna producenta kawy i herbaty mogła się zwiększyć o 20–25 proc. Natomiast tylko w Europie urosła o 40 proc.

Marka Mokate najbardziej znana jest w Europie Środkowej: głównie w Czechach i na Słowacji. Mocną pozycję ma także m.in. w krajach bałtyckich, gdzie w ciągu trzech ostatnich lat potroiła swoje przychody. W sumie produkty Mokate trafiają do ponad 70 krajów.

– Dziś na świecie zachodzą bardzo istotne zmiany. Na przykład w Azji, Afryce i Ameryce dynamicznie rośnie klasa średnia, która dzięki wzrastającej sile nabywczej i zmieniającym się zwyczajom będzie decydować o popycie na produkty wysoko przetworzone. Chcemy to wykorzystać – mówiła pod koniec 2013 r. Teresa Mokrysz w rozmowie z „Rz".

Dodała także wówczas, że Mokate chce pozostać firmą rodzinną. Dlatego nie interesuje jej debiut na warszawskiej giełdzie ani pozyskanie inwestora branżowego czy finansowego. Firma nie wyklucza natomiast kolejnych przejęć.

—Beata Drewnowska

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca