Niemcy szykują opłaty za autostrady

Rząd w Berlinie zdecydował się na sięgnięcie do kieszeni zagranicznych kierowców. Wprowadzenie opłat za przejazd dla samochodów osobowych ma pomóc ?w finansowaniu napraw zniszczonych dróg.

Publikacja: 11.04.2014 08:50

Niemcy szykują opłaty za autostrady

Foto: Bloomberg

Myto ma obowiązywać od 2016 roku. Zapowiedział je niemiecki minister komunikacji Alexander Dobrindt, który w czwartek poinformował o planowanych zmianach mających nastąpić w systemie opłat za korzystanie z autostrad.

Na razie za przejazd płacą jedynie samochody ciężarowe i to te największe – o wadze powyżej 12 ton. Jeszcze zanim zaczną obowiązywać opłaty dla samochodów osobowych niezarejestrowanych w Niemczech, od połowy przyszłego roku systemem mytem na autostradach zostaną objęte pojazdy ciężarowe, których waga przekracza 7,5 tony. Ostatnim etapem ma być objęcie opłatami wszystkich niemieckich dróg krajowych, których długość wynosi 40 tys. kilometrów.

Jak podała PAP, rozszerzenie opłat na autostradach ma przynieść niemieckiemu budżetowi dodatkowe dwa miliardy euro rocznie. Duża część niemieckich dróg wymaga pilnych napraw. W kiepskim stanie ma być przeszło 40 proc. dróg krajowych, jedna piąta autostrad oraz prawie połowa mostów. Obecne przychody z opłat pobieranych od samochodów ciężarowych (wprowadzono je na niemieckich autostradach w 2005 roku) nie zaspokajają potrzeb związanych z remontami.

W dodatku – jak wynika z przeprowadzonych badań – obecne stawki dla ciężarówek są na tyle wysokie, że część kierowców omija płatne odcinki, korzystając z dróg lokalnych, gdzie nie obowiązują opłaty. Nie jest więc wykluczone, że stawki zostaną obniżone. Taki krok jeszcze bardziej zmniejszyłby strumień pieniędzy potrzebnych na remonty dróg.

Na wprowadzenie opłat za korzystanie z autostrad przez obcokrajowców naciskali przede wszystkim politycy z bawarskiej CSU. Tymczasem już wcześniej przed takim krokiem ostrzegał Berlin unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas. Zdaniem KE takie opłaty będą dyskryminujące i niezgodne z unijnymi przepisami.

Wprowadzenie opłat dla samochodów osobowych wiązałoby się z koniecznością zakupu winiety naklejanej na przedniej szybie. Prawdopodobnie roczna opłata wynosiłaby 100 euro. Podobny system winiet obowiązuje m.in. w Czechach, na Słowacji oraz w Austrii, gdzie można je kupować na potrzebny kierowcy okres – np. dwa tygodnie, miesiąc czy rok.

Niemieccy kierowcy najprawdopodobniej także będą musieli wykupywać winiety. Ale ich koszt zostanie im zwrócony przez obniżenie podatku drogowego. Niewykluczone, że niemiecki rząd zdecyduje się na system zniżek dla samochodów ekologicznych – z małymi silnikami o niskiej emisji spalin.

W innych krajach już się płaci

Niemcy są jednym z nielicznych europejskich krajów, w których korzystanie z autostrad jest całkowicie bezpłatne dla samochodów osobowych. W większości państw na autostradach i drogach ekspresowych obowiązują opłaty. Pobierane są za przejazd poszczególnymi odcinkami lub w formie naklejanych na szybę winiet uprawniających do korzystania z całej autostradowej sieci. W systemach winietowych dodatkowo płatne mogą być także przejazdy mostami lub tunelami – np. w Austrii płaci się za przejazd mostem przez przełęcz Brenner lub tunelem Karawanken łączącym Austrię ze Słowenią. Specjalne opłaty mogą także dotyczyć wybranych odcinków dróg alpejskich, np. widokowej trasy wzdłuż masywu Grossglockner.

Myto ma obowiązywać od 2016 roku. Zapowiedział je niemiecki minister komunikacji Alexander Dobrindt, który w czwartek poinformował o planowanych zmianach mających nastąpić w systemie opłat za korzystanie z autostrad.

Na razie za przejazd płacą jedynie samochody ciężarowe i to te największe – o wadze powyżej 12 ton. Jeszcze zanim zaczną obowiązywać opłaty dla samochodów osobowych niezarejestrowanych w Niemczech, od połowy przyszłego roku systemem mytem na autostradach zostaną objęte pojazdy ciężarowe, których waga przekracza 7,5 tony. Ostatnim etapem ma być objęcie opłatami wszystkich niemieckich dróg krajowych, których długość wynosi 40 tys. kilometrów.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?