Reklama
Rozwiń
Reklama

Marks & Spencer tnie premie

Brytyjska sieć odzieżowa Marks & Spencer zdecydowała się na radykalne kroki: nikt w firmie nie dostanie premii za zeszły rok. Wszystkiemu winne bardzo złe wyniki sprzedaży.

Publikacja: 21.05.2014 19:06

Marks & Spencer tnie premie

Foto: Bloomberg

Zyski sieci spadają trzeci rok z rzędu. W 2013 r. zysk wyniósł 623 mln funtów - spadek o 4 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. I mimo, że sprzedaż w skali roku wzrosła o 6,2 proc., to głownie dlatego, że powstało 55 nowych sklepów. Na dodatek M&S, sieć z 130-letnia tradycją, po raz pierwszy zarobił mniej niż inna brytyjska siec odzieżowa Next, która w zeszłym roku zarobiła 695 mln funtów.

Marks & Spencer najbardziej traci na swoich sztandarowych produktach - odzieży. Rośnie za to sprzedaż żywności.

Ciągły spadek sprzedaży jest tym bardziej dotkliwy, że prezes Marc Bolland zapowiadał, że nowe sklepy, sprzedaż internetowa oraz nowa strategia poprawią wyniki. Nie pomogło nawet zatrudnienie w 2012 roku Belindy Earl, byłej prezes Debenhams and Jaeger. Earl odpowiada za sprzedaż detaliczną.

Firma postanowiła też bardziej się reklamować, głownie za pomocą znanych twarzy. W kampanii reklamowej, promującej letnią kolekcję, wystąpiły piosenkarka Annie Lennox, aktorka Emma Thompson, działaczka społeczna i polityczna Doreen Lawrence. A zdjęcia zrobiła znana fotograficzka Annie Leibovitz.

Jednak zdaniem ekspertów M&S jest "zbyt podobny" do taniej konkurencji, np. Primark. Ubrania niczym się nie wyróżniają, za to są droższe. Konkurenci brytyjskiej sieci, np. H&M postawili na kolekcje zaprojektowane przez znanych projektantów, np. Karla Lagerfelda, Stelle McCartney czy duet Viktor & Rolf.

Reklama
Reklama

Brak premii najbardziej odczuje sam Marc Bolland. W zeszłym roku dostał 829 tys. funtów premii w gotówce i w akcjach firmy. Jego pełne uposażenie wyniosło 2,1 mln funtów. W sumie sieć zatrudnia 82 tys. osób.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama