Reklama
Rozwiń
Reklama

PKP Cargo z zamierza przejąć Pol-Miedź Trans, CTL i AWT

Jeśli spółka sfinalizuje zapowiedziane przejęcia, zwiększy swój udział w kolejowych przewozach towarów w naszym kraju aż do 65,7 procent.

Publikacja: 10.09.2014 04:03

PKP Cargo z zamierza przejąć Pol-Miedź Trans, CTL i AWT

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Grupa PKP Cargo jest coraz aktywniejsza na rynku fuzji i przejęć w szeroko rozumianej branży transportowej. Chce być już nie tylko największym graczem w Polsce, ale i w innych krajach regionu. Jeśli przejmie Pol-Miedź Trans (PMT) oraz grupę CTL, zwiększy swój udział w krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych (pod względem tzw. pracy przewozowej) z prawie 56,8 proc. do 65,7 proc.

Ma też ogromne szanse na odgrywanie większej roli w Czechach. Kupując firmę Advanced World Transport (AWT) od razu zyska tam 8 proc. rynku.

Dzięki tym trzem zaplanowanym transakcjom zwiększy też obecność w Niemczech, na Słowacji i Węgrzech oraz w Słowenii, Rumunii, Bułgarii i Chorwacji.

Dziś PKP Cargo jest drugim co do wielkości kolejowym przewoźnikiem towarów w UE. Zdecydowanym liderem jest Grupa DB Schenker Rail, podmiot zależny niemieckiego koncernu Deutsche Bahn. Cargo nie ma dziś szans na dogonienie Niemców, ale może odskoczyć innym firmom z branży. Za PKP Cargo są obecnie m.in. Grupa Rail Cargo Austria i francuski Fret SNCF.

Współpraca z KGHM

PKP Cargo w I półroczu 2015 r. chce objąć do 50 proc. udziałów w firmie Pol-Miedź Trans, należącej do KGHM.

Reklama
Reklama

– Zgodnie z zapowiedziami PKP Cargo będzie aktywnym graczem na polu konsolidacji rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce. Realizowana transakcja to kolejny, ważny projekt, nad którym pracujemy – mówi Adam Purwin, prezes firmy.

Dodaje, że spółka może być cennym partnerem i źródłem wielu oszczędności dla koncernów, które mają w grupie firmy kolejowe.

Zanim PKP Cargo obejmie nowe udziały, z PMT będzie wydzielona działalność niezwiązana z transportem kolejowym, czyli drogowe przewozy pasażerskie i towarowe oraz obrót produktami naftowymi. Ile dokładnie będzie to udziałów, dopiero się okaże. Marek Danysz, rzecznik PMT, informuje, że chodzi zarówno o wartość wyceny jego firmy, już skoncentrowanej na przewozach kolejowych, jak i lokomotyw, które aportem wniesie PKP Cargo.

– To dobre rozwiązanie dla obu stron. Obecnie PKP Cargo nie wykorzystuje w pełni posiadanego taboru, a PMT potrzebuje go więcej, aby rozwijać prowadzoną działalność – ocenia Marcin Gątarz, analityk UniCredit CAIB Poland.

Dodaje, że docelowo spółka może nabyć większościowy pakiet udziałów w PMT. W efekcie przejmie 2,2 proc. rynku przewozów kolejowych w Polsce oraz obsługę ważnego klienta, jakim jest KGHM.

Miliardowe zakupy

W ubiegłym tygodniu PKP Cargo podpisało list intencyjny w sprawie zakupu 100 proc. udziałów CTL Logistics. Właściciel tej firmy, fundusz Bridgepoint, prawdopodobnie prowadzi też równoległe rozmowy z innymi potencjalnymi kupcami. Podpisanie listu było jednak konieczne, aby umożliwić Cargo wcześniejsze złożenie wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Analitycy nieoficjalnie wyceniają CTL w przedziale 450–650 mln zł.

Reklama
Reklama

Znacznie więcej, bo 500–800 mln zł, może kosztować przejęcie zarejestrowanej w Amsterdamie firmy AWT. Cargo ma wyłączność na negocjacje dotyczące przejęcia tej firmy na okres maksymalnie 10 tygodni od rozpoczęcia jej badania. A to już się rozpoczęło.

Zarząd PKP Cargo przekonuje, że nie będzie miał żadnych problemów ze sfinansowaniem ewentualnych przejęć, ze względu na wystarczająco duże środki własne i stosunkowo niskie zadłużenie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

t.furman@rp.pl

Grupa PKP Cargo jest coraz aktywniejsza na rynku fuzji i przejęć w szeroko rozumianej branży transportowej. Chce być już nie tylko największym graczem w Polsce, ale i w innych krajach regionu. Jeśli przejmie Pol-Miedź Trans (PMT) oraz grupę CTL, zwiększy swój udział w krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych (pod względem tzw. pracy przewozowej) z prawie 56,8 proc. do 65,7 proc.

Ma też ogromne szanse na odgrywanie większej roli w Czechach. Kupując firmę Advanced World Transport (AWT) od razu zyska tam 8 proc. rynku.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama