Co trzeciej firmy nie ma w sieci

Jeszcze gorzej jest na smartfonach i tabletach. Polskie firmy tracą klientów, bo nie doceniają aplikacji mobilnych

Publikacja: 31.10.2014 04:02

Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanyc

Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw aż 93 proc. takiej mobilnej wersji strony nie ma.

Foto: Bloomberg

Wydaje się, że strona internetowa firmy to podstawa. Niestety, okazuje się, że ma ją tylko ?ok. 70 proc. polskich przedsiębiorstw. Jeszcze gorzej jest z posiadaniem mobilnej wersji strony, czyli jej dostępnością np. na tabletach i smartfonach. Z badania firmy IT ActiveMobi, do którego dotarła „Rzeczpospolita", wynika, że z 3 tys. ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw aż 93 proc. takiej mobilnej wersji strony nie ma. Nie lepiej jest z serwisami społecznościowymi, takimi jak Facebook, Instagram czy Twitter. W działalności gospodarczej wykorzystuje je tylko ?16 proc. firm, co jest trzecim od końca wynikiem w UE.

– Spora część firm, choć zauważa fakt rosnącej w ogromnym tempie liczby smartfonów w rękach użytkowników, nie do końca rozumie, z czym się to wiąże – mówi Marcin Nowak z zarządu spółki Softhis, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej. Po prostu firmy nie odnotowały, że nie tylko najmłodsi konsumenci coraz częściej korzystają z sieci, ale i starsi klienci. Zresztą ci ostatni są zwykle bardziej zamożni.

– 11 mln Polaków korzysta z mobilnego internetu, a w ostatnim miesiącu 5 mln kupiło produkty i usługi za jego pomocą – wskazuje Piotr  Krawiec, prezes firmy z branży IT mGenerator.

Co ciekawe, nawet największe firmy ignorują taką możliwość dotarcia do klientów. Wśród nich także mniej niż co dziesiąta ma stronę mobilną. Przełom w korzystaniu z sieci szybciej dostrzegają sklepy internetowe. Co trzeci działa według mobilnych standardów. Ale dla porównania, w innych państwach Unii ten udział jest dwa razy większy.

– Mimo że aż 60 proc. komórek w Polsce to smartfony, tylko ułamek użytkowników kupuje mobilnie. Ale widzimy, że jeśli już Polacy dokonują transakcji ze smartfona lub tabletu, to dwukrotnie częściej w sklepach zagranicznych – mówi Ganna Yevtushenko z PayPal. To efekt większego wyboru sklepów z wersjami mobilnymi.

Technologiczna inwestycja nie jest aż tak wielka. Aplikacja to wydatek od kilku tysięcy złotych. Na mobilną stronę wystarczy kilkaset złotych.

Biznes
Lego i Nike można nadal kupić w Rosji. Chciwość nie ma granic
Biznes
Przyszłość prawa w świecie transformacji biznesu – relacja z Forum Legal Transformation 2024
Biznes
Ekonomista oszacował „moc” reprezentacji na Euro 2024. Która najsilniejsza?
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Biznes
System kaucyjny u bram, lobbing odpocznie. Jest trzeci wniosek operatora
Biznes
Renasansu atomu już nic nie zatrzyma. Efekt? Wielka hossa na zapomnianym rynku