Reklama
Rozwiń

Reklama pod lupą UOKiK

Wprowadzające w błąd hasła reklamowe, kontrowersyjne nazwy produktów oraz nieinformowanie konsumentów o ryzyku i istnieniu opłat – to wszystko zaniepokoiło Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w reklamach ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

Publikacja: 16.03.2015 12:01

Reklama pod lupą UOKiK

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski KS Krzysztof Skłodowski

Dlatego też urząd pod koniec minionego roku postanowił przyjrzeć się tym reklamom. Wnioski z kontroli przedstawił m.in. w trakcie debaty pt. "Jak powinny wyglądać dobre reklamy usług finansowych? Oceniono materiały promocyjne dziewiętnastu towarzystw, przy czym brano pod uwagę nie tylko złe, ale również dobre praktyki.

Jako przykład tych ostatnich wskazano 2-stronicowy folder reklamowy, który prócz prezentacji korzyści produktu zawiera stosunkowo obszerny opis ryzyk związanych z przystąpieniem do ubezpieczenia. Zaletą folderu jest również to, że informacje na temat ryzyk zaprezentowano w sposób usystematyzowany – zaznacza UOKiK.

Podobnie było w przypadku telewizyjnej reklamę jednego z produktów. Na jej korzyść przemawia to, że obok przekazu czysto reklamowego pojawia się w niej również pisemna informacja o istnieniu ryzyka inwestycyjnego oraz o opłatach – m.in. zastrzeżenie o wiązaniu się produktu z ryzykiem jest dodatkowo odczytane przez lektora. UOKiK docenił również, że informacja o ryzyku pojawia się zarówno w spocie 30-sekundowym, jak i 15-sekundowym. Reklama ta - zdaniem UOKiK-u - ma też jednak swoje minusy: zastrzeżenie o istnieniu opłat nie zostało odczytane przez lektora, pisemną informację o ryzykach i istnieniu opłat emitowano zbyt krótko oraz zamieszczono ją w formie "litego" tekstu, co nie zachęca do przeczytania.

Niestety nie obyło się również bez negatywnych przykładów. Zaliczono do niego plakat promujący ubezpieczenie z UFK, który co prawda informuje o ryzyku, ale nie zawiera informacji o opłatach, a także ulotkę reklamową w formie "kalkulatora" wartości inwestycji. Ulotka z kolei informuje o opłatach, ale brak w niej informacji o ryzykach. Przykładem złej praktyki jest też zdaniem Urzędu obszerny kilkudziedzięciostronicowy folder reklamowy, który koncentruje się w zasadzie wyłącznie na korzyściach produktu - nie zawiera informacji o ryzykach, opłatach oraz charakterze komponentów reklamowanej usługi.

Za kontrowersyjne urząd uznał także nazwy produktów ubezpieczeń na życie z UFK: "Absolutna stopa zwrotu", "Gwarancja kapitału na przyszłość" oraz "Diamentowa przyszłość". W ocenie UOKiK nazwy te mogą bowiem wprowadzać konsumenta w błąd, gdyż sugerują, że produkt jest całkowicie bezpieczny i zyskowny, podczas gdy w rzeczywistości nie jest to prawdą.

Reklama
Reklama

Z kolei hasło "Czas na zmianę lokaty!" może sugerować, że klient ma do czynienia z lokatą, nie zaś z ubezpieczeniem o charakterze inwestycyjnym. Zastrzeżenia UOKiK-u wzbudziła również dysproporcja między sposobem prezentacji korzyści produktu w stosunku do sposobu prezentacji informacji o ryzykach i opłatach. Informacje o korzyściach są bowiem atrakcyjne graficznie - kolorowe, przejrzyste, czytelne, zaś informacje o opłatach i ryzyku są ubogie w treść, pisane małą czcionką oraz zamieszczane w miejscu, w którym łatwo je pominąć - np. na samym dole strony.

Urząd we wnioskach z badania podkreślił ponadto, że utrata środków ponoszona w związku z wycofaniem się z produktu jest czymś pewnym. W tym przypadku nie powinno być więc mowy o możliwości poniesienia ryzyka, zaś o pewności. UOKiK podkreśli przy tym, że zdaje sobie sprawę, iż zamieszczenie wszystkich informacji o produkcie na niewielkich rozmiarów ulotce nie jest możliwe. Nie oznacza to jednak, że ubezpieczyciele mogą czuć się zwolnieni z obowiązku informowania klientów o niekorzystnych cechach produktu.

Dlatego też urząd pod koniec minionego roku postanowił przyjrzeć się tym reklamom. Wnioski z kontroli przedstawił m.in. w trakcie debaty pt. "Jak powinny wyglądać dobre reklamy usług finansowych? Oceniono materiały promocyjne dziewiętnastu towarzystw, przy czym brano pod uwagę nie tylko złe, ale również dobre praktyki.

Jako przykład tych ostatnich wskazano 2-stronicowy folder reklamowy, który prócz prezentacji korzyści produktu zawiera stosunkowo obszerny opis ryzyk związanych z przystąpieniem do ubezpieczenia. Zaletą folderu jest również to, że informacje na temat ryzyk zaprezentowano w sposób usystematyzowany – zaznacza UOKiK.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
102 przypadki konfiskaty prywatnych majątków w Rosji. Miliardy dolarów na wojnę
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Największy atak na Ukrainę, InPost z kolejnym przejęciem, Polska celem hakerów
Biznes
Czy grozi nam cybernetyczna kapitulacja? Wojna w internecie się nasila
Biznes
Linda Yaccarino rezygnuje z funkcji prezesa X po kontrowersjach z chatbotem
Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama