Większa sprzedaż,mniejszy zysk

Nie widzę powodu, dla którego polski rynek motoryzacyjny nie miałby się zrównać z hiszpańskim - mówi "Rzeczpospolitej" Nicolas Peter, wiceprezes koncernu.

Aktualizacja: 18.03.2015 10:36 Publikacja: 18.03.2015 09:47

Niemiecki koncern BMW zakończył 2014 rok rekordową sprzedażą

Niemiecki koncern BMW zakończył 2014 rok rekordową sprzedażą

Foto: Bloomberg

Dla bawarskiej firmy ubiegły rok był rekordowy. Sprzedaż podstawowych modeli zwiększyła się o 10 proc. do 1,81 mln, czyli więcej, niż konkurencja. Audi sprzedał w tym czasie 1,71 mln aut, a Mercedes 1,65 mln. Sprzedaż całej grupy wzrosła do 2,12 mln i po raz pierwszy w historii przekroczyła 2 mln sztuk.

Zysk netto jest większy od ubiegłorocznego o 9,2 proc. i wyniósł 5,8 mld euro przy przychodach wyższych o 5,7 proc (80,4 mld euro). Zarząd zaproponuje także wypłatę dywidendy wyższej od wcześniej planowanej - 2,9 euro dla akcji zwykłych i 2,92 dla uprzywilejowanych. Ale już prognozy na przyszłość nie są najlepsze. Niepokoi sytuacja na rynku brazylijskim i argentyńskim. W Rosji sprzedaż nie zmniejszyła się, ale stanęła, natomiast jej zyskowność spada.

Rosjanie kupują mniej

- Musimy się liczyć, że taka sytuacja utrzyma się przynajmniej jeszcze w tym roku. Chociaż Rosjanie nadal kupują nasze auta, bo w sytuacji bardzo niepewnej przyszłości uważają, że dobrze jest inwestować. Dla nas bardzo przyszłościowym rynkiem jest jednak Polska - mówił „Rzeczpospolitej" Nicolas Peter, wiceprezes BMW odpowiadający za rynek europejski. - Nie widzę powodu, dla którego polski rynek motoryzacyjny nie miałby się zrównać z hiszpańskim - powiedział „Rzeczpospolitej.

Tyle, że od początku roku w Hiszpanii sprzedano 158 tys. aut, a w Polsce 58 tys. W Hiszpanii wzrost wyniósł ponad 26 proc, bo rynek idzie cały czas na dopalaczu - hojnych dopłatach za złomowanie aut. W Polsce spadł w porównaniu z dwoma pierwszymi miesiącami 2014, bo na wyniku waży „kratka". - Ale nasza sprzedaż w Polsce idzie cały czas do góry - przekonywał Nicolas Peter.

Dla marek premium coraz trudniejszy robi się rynek chiński. Wzrost nie jest już dwucyfrowy i nagle na placach znalazło się zbyt dużo aut, których nie dało się sprzedać. Ostatecznie BMW, który ma swoją fabrykę w Shenyangu, zdecydował się na wsparcie dilerów i obniżył ceny. Z kolei władze chińskie oskarżyły innych producentów z tego segmentu, że zawyżały ceny części zamiennych i nałożyły na nich wysokie kary.

BMW na serio potraktował unijny program zmniejszenia emisji i w planach ma ich obniżenie do 95 gramów na kilometr w 2021 roku. Odbędzie się to między innymi dzięki wprowadzeniu do produkcji aut hybrydowych - X5xDrive40e, BMW 3 Series eDrive i na razie auta koncepcyjnego Active Tourer eDrive. Hybrydowa X5 ma znaleźć się na rynku już jesienią tego roku (spala 3,3-3,4 litra na 100 km). BMW 3 Series eDrive w wydaniu hybrydowym spala w przybliżeniu 2,1 litra rok później, a data premiery hybrydowego Active Tourera, z takim samym wynikiem spalania, zostanie dopiero ogłoszona. W 2014 średnia emisja dla BMW i Mini wynosi 135,7 gramów. Niewykluczone, że właśnie dlatego bawarski koncern swoją hybrydową ofensywę rozpoczął od X5,czyli najpopularniejszego na rynku modelu, zresztą także w Polsce.

Producenci muszą teraz szukać nowej niszy

A w którą stronę pójdzie ofensywa modelowa? Zdaniem wielu analityków producenci z segmentu premium muszą teraz szukać nowej niszy i zapewne znajdą ją w sprzedaży flotowej i produkując luksusowe auta sportowe. Chyba jednak doszliśmy do momentu, kiedy sami powinni zadać sobie pytanie, czy w obecnej sytuacji rzeczywiście opłaca się wprowadzać całkowicie nowe modele, czy też lepiej popracować nad tym, co się teraz dobrze sprzedaje.

W Grupie BMW widać już takie tendencje. Peter Schwarzenbauer, członek zarządu Mini, nie ukrywał, że jego marka zmniejszy liczbę oferowanych modeli i na przykład nie będzie już Mini Coupe. Teraz właśnie trwa głęboka analiza całej strategii BMW.

Doroczna konferencja finansowa motoryzacyjnej grupy w środę 18 marca była ostatnią, jaką prowadził prezes Norbert Reithoffer. Od maja na tym stanowisku zastąpi go Harald Krueger.

Danuta Walewska z Monachium

Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie