Tradycja, wysoka jakość, rzetelność, wiarygodność i uczciwość to cechy, które najczęściej kojarzą się Polakom z firmami rodzinnymi - wynika z drugiej edycji raportu "Polacy o firmach rodzinnych" opracowanego na zlecenie Fundacji Firmy Rodzinne. Raport , który powstał na podstawie przeprowadzonych latem br. wywiadów z 1000 Polaków potwierdza, że familijny biznes budzi dzisiaj wśród konsumentów pozytywne skojarzenia. Nie widać już śladów wykreowanego w czasach PRL negatywnego stereotypu, który określał rodzinnych przedsiębiorców jako „prywaciarzy" - cwaniaków, który żerują na naiwności klientów i wyzyskują pracowników.

Teraz pytani o cechy właścicieli rodzinnych firm Polacy najczęściej (ponad połowa) określają ich jako przedsiębiorczych, pracowitych i zaradnych. Niewiele mniej uważa ich za kreatywnych i odważnych a prawie co trzeci twierdzi, że są zapracowani.

– Wielokrotnie spotykałam się z przedsiębiorcami, którzy nie byli przekonani o tym, czy przyznawać się do rodzinnego charakteru działalności w obawie przed stereotypowym potraktowaniem przez otoczenie. Teraz mogę z pełnym przekonaniem mówić im, że nie ma powodów do obaw w tym zakresie- podkreśla Katarzyna Gierczak Grupińska, prezes Fundacji Firmy Rodzinne ( i przedstawicielka rodzinnej firmy GELG).

Tomasz Wróblewski, partner zarządzający w Grant Thornton zwraca uwagę, że ta zmiana to kwestia ostatnich lat- gdy widać koniec mitu prywaciarza i początek kultu przedsiębiorcy. Co więcej, badanie potwierdza, że sympatia do rodzinnych firm może się przełożyć na ich konkretne korzyści biznesowe - ponad jedna trzecia badanych Polaków deklaruje gotowość zapłacenia więcej za produkty i usługi firm rodzinnych.

Jednak na razie rzadko są w stanie odróżnić je od innych- zaledwie jedna piąta uczestników ankiety miała styczność z jakimkolwiek oznaczeniem produktu, które informowałoby o tym, że pochodzi on z firmy rodzinnej. Nic więc dziwnego, że wśród wymienianych spontanicznie rodzinnych firm –obok Grycana,Korala i Olewnika znalazł się Wedel będący od początku lat 90. własnością globalnych korporacji.