Banki zbyt ogólnie informują osoby chcące wziąć kredyt

Nadzorca instruuje instytucje finansowe: mają lepiej i szybciej informować klientów o decyzjach kredytowych.

Publikacja: 22.07.2020 21:00

Banki zbyt ogólnie informują osoby chcące wziąć kredyt

Foto: Adobe Stock

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego ocenia, że kredytodawcy przekazują tylko ogólne stwierdzenia, bez wskazywania konkretnych i szczegółowych danych o wnioskującym oraz jego sytuacji finansowej, które miały wpływ na decyzję kredytową podjętą przez instytucję.

UKNF zaznacza poza tym, że określenie terminu przetwarzania danych osób wnioskujących o kredyt, które nie zawarły z kredytodawcą umowy, ma istotne znaczenie z punktu widzenia przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych. Klient, który nie otrzymał kredytu w związku z negatywną oceną zdolności kredytowej, może w każdym momencie złożyć wniosek o udzielenie wyjaśnień, a kredytodawca jest zobowiązany tych wyjaśnień udzielić – przypomina urząd. Z drugiej jednak strony bezterminowe przetwarzanie danych wnioskodawców (którzy nie są klientami) budzi uzasadnione zastrzeżenia z punktu widzenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Urząd zaznacza, że optymalne i pożądane jest uwzględnianie przez banki w odpowiedziach na wnioski klientów zindywidualizowanej i szczegółowej informacji, w tym na temat środków, które klient powinien przedsięwziąć, aby usunąć negatywne skutki determinujące decyzję kredytodawcy o nieprzyznaniu kredytu.

UKNF zaleca też, aby w związku z decyzją o odmowie udzielenia kredytu instytucja każdorazowo informowała wnioskujących o terminie, w jakim mogą oni uzyskać wyjaśnienia dotyczące oceny zdolności kredytowej.

UKNF zajął też stanowisko w sprawie terminu, w jakim banki muszą poinformować klienta ubiegającego się o kredyt mieszkaniowy o podjętej decyzji kredytowej. Nowelizacja ustawy o kredycie hipotecznym, przeprowadzona w 2017 r., wprowadziła maksymalny limit 21 dni od momentu złożenia dokumentów. W tym czasie klient powinien otrzymać informację, czy kredyt zostanie mu przyznany czy nie. Dzięki temu klienci nie muszą czekać tygodniami, żeby złożyć wniosek w innym banku. Bankowcy i pośrednicy jednak mieli wątpliwości i różnie interpretowali zapis o rozpoczęciu biegu tego terminu.

Urząd przyjął stanowisko, że „bieg terminu na przekazanie konsumentowi decyzji kredytowej przez kredytodawcę rozpoczyna się wraz ze złożeniem kredytodawcy wszystkich dokumentów i informacji niezbędnych do oceny zdolności kredytowej".

Urząd przypomina, że przekazanie przez kredytodawcę konsumentowi informacji niezbędnej do porównania kredytów musi nastąpić niezwłocznie, ale dopiero po przekazaniu przez klienta wszelkich wymaganych informacji o jego sytuacji finansowej.

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego ocenia, że kredytodawcy przekazują tylko ogólne stwierdzenia, bez wskazywania konkretnych i szczegółowych danych o wnioskującym oraz jego sytuacji finansowej, które miały wpływ na decyzję kredytową podjętą przez instytucję.

UKNF zaznacza poza tym, że określenie terminu przetwarzania danych osób wnioskujących o kredyt, które nie zawarły z kredytodawcą umowy, ma istotne znaczenie z punktu widzenia przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych. Klient, który nie otrzymał kredytu w związku z negatywną oceną zdolności kredytowej, może w każdym momencie złożyć wniosek o udzielenie wyjaśnień, a kredytodawca jest zobowiązany tych wyjaśnień udzielić – przypomina urząd. Z drugiej jednak strony bezterminowe przetwarzanie danych wnioskodawców (którzy nie są klientami) budzi uzasadnione zastrzeżenia z punktu widzenia przepisów o ochronie danych osobowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Zysk Pekao wyraźnie powyżej oczekiwań. Mocny początek roku
Banki
Lista hańby. Największe banki UE wciąż wspierają rosyjską wojnę
Banki
Lepszy początek roku Deutsche Banku, gorszy BNP Paribas
Banki
Saga frankowa drenuje banki. Czy uchwała Sądu Najwyższego coś zmieni?
Banki
Zmiany w zarządzie największego polskiego banku. Nowy wiceprezes PKO
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił