Reklamą w konkurenta

Wejście dwóch nowych graczy zaostrzy rywalizację na rynku bankowym. Dlatego większość banków zapowiada jesienną ofensywę marketingową. Szczególnie promowane będą depozyty

Publikacja: 27.08.2008 07:10

Reklamą w konkurenta

Foto: allianz.com

Okres powakacyjny to dla banków tradycyjnie czas intensywnych promocji i udoskonalania oferty. W tym roku szczególnie, ponieważ jesienią mają wystartować dwaj nowi gracze w tej branży: Alior Bank i Allianz Bank, które już na wstępie mają zaproponować klientom kompleksową ofertę. Alior Bank już rozpoczął działania marketingowe, m.in. za pomocą internetowych ankiet, które badają potrzeby potencjalnych klientów. Docelowo bank chce pozyskać 1 mln klientów, a Allianz Bank liczy na 300 tys. klientów w perspektywie trzech lat.

Wizja wejścia nowych konkurentów powoduje, że niektóre banki już ruszyły z intensywną promocją, nie czekając na koniec wakacji. – Spodziewam się, że w jesiennych kampaniach reklamowych banków będą dominować produkty depozytowe – uważa Dariusz Kowalski, dyrektor zarządzający domu mediowego EquinoxMedia. Potwierdza to przykład ING Banku Śląskiego, który w poniedziałek ruszył z nową kampanią reklamową lokaty terminowej.

ING Bank od kilku lat jest w czołówce banków pod względem wydatków na reklamę. Według danych Expert Monitora (nieuwzględniających rabatów) w I połowie tego roku przeznaczył na ten cel prawie 29 mln zł. Większość pytanych przez nas banków zapowiada, że najbardziej promowanymi produktami będą lokaty oraz strukturyzowane produkty oszczędnościowe. Plany odświeżenia oferty depozytowej mają m.in. ING Bank, Getin Bank, Polbank, Citi Handlowy, Millennium Bank, BZ WBK, MultiBank, Pekao, a także Dominet Bank.

– Już niedługo pojawią się u nas nowe fundusze inwestycyjne i produkty strukturyzowane – zapowiada Angelika Zaborowska z Departamentu Produktów Detalicznych i Mikroprzedsiębiorstw Dominet Banku. Nacisk na produkty depozytowe wiąże się przede wszystkim z tym, że banki potrzebują środków na finansowanie akcji kredytowej. Już od września ubiegłego roku wartość kredytów udzielonych przez banki jest wyższa niż wartość zebranych przez nie depozytów. Nie oznacza to jednak, że banki ograniczają się tylko do tej grupy produktów.

Lukas Bank już rozpoczął kampanię reklamową swojej pożyczki gotówkowej, która potrwa do końca września, a BZ WBK już 1 września wystartuje z nową kampanią reklamową kredytu gotówkowego. W spocie po raz drugi weźmie udział brytyjski aktor John Cleese. – Tym razem będzie to reklama nakręcona w konwencji teleturnieju – zdradza Grzegorz Adamski z BZ WBK.

PKO BP we wrześniu wystartuje zaś z kampanią reklamową kredytu hipotecznego. Obydwa banki wydały już na reklamy ponad 30 mln zł. Swoją obecność na rynku mocniej zaznaczy także HSBC, który na przełomie września i października zacznie reklamować w mediach usługę HSBC Premier, skierowaną do zamożnych klientów.

W ofertach banków pojawią się nowe karty kredytowe. We wrześniu mBank zacznie wydawać kartę platynową, w planach jest także karta kredytowa dla firm. MultiBank i Euro Bank wprowadzą nowe karty partnerskie. Z kolei Millennium pracuje nad nową kartą typu affinity we współpracy z jedną z organizacji charytatywnych. Bank szykuje na jesień jeszcze jedną nowość. Będzie to możliwość zakupu przez internetowy system transakcyjny ubezpieczeń oferowanych przez różne towarzystwa. Pojawią się też inne nowości, np. ING Bank Śląski chce jesienią wprowadzić karty bezstykowe (na razie wydaje je tylko BZ WBK), które umożliwiają błyskawiczne płatności za drobne zakupy.

Banki wydają coraz większe kwoty na kampanie reklamowe, które mają wzmacniać ich wizerunek i promować produkty.

Według danych Expert Monitora wydatki reklamowe banków w I półroczu (bez uwzględnienia rabatów) przekroczyły 457 mln zł, podczas gdy w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku wyniosły 324,6 mln zł. Widoczny jest wzrost sum wydawanych na reklamy lokat, które zwiększyły się ponaddwukrotnie. Nadal jednak największe środki są przeznaczane na reklamowanie kredytów (na ten cel przeznaczono blisko 190 mln zł). Do czołówki największych reklamodawców należą Polbank, PKO BP, BZ WBK oraz Millennium. Coraz częściej w reklamach banków pojawiają się gwiazdy filmowe. W reklamach ING Banku występuje Marek Kondrat, Raiffeisen Bank firmują Jerzy i Maciej Stuhr, BZ WBK zatrudnił Johna Clees’ea, a w reklamach Eurobanku wystąpiła cała plejada polskich aktorów, m.in. Krystyna Janda.

Okres powakacyjny to dla banków tradycyjnie czas intensywnych promocji i udoskonalania oferty. W tym roku szczególnie, ponieważ jesienią mają wystartować dwaj nowi gracze w tej branży: Alior Bank i Allianz Bank, które już na wstępie mają zaproponować klientom kompleksową ofertę. Alior Bank już rozpoczął działania marketingowe, m.in. za pomocą internetowych ankiet, które badają potrzeby potencjalnych klientów. Docelowo bank chce pozyskać 1 mln klientów, a Allianz Bank liczy na 300 tys. klientów w perspektywie trzech lat.

Pozostało 88% artykułu
Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano