Rusza leasing konsumencki

Niebawem wchodzą w życie zmiany, które ułatwią oferowanie leasingu konsumenckiego. Firmy nie śpieszą się jednak z wprowadzaniem nowego produktu

Publikacja: 16.06.2011 17:22

Rusza leasing konsumencki

Foto: Fotorzepa, Szymon Laszewski Szymon Laszewski

1 lipca wchodzą zmiany w prawie, które ułatwią oferowanie leasingu osobom indywidualnym. Firmy leasingowe widzą spory potencjał w oferowaniu tego produktu. Zaledwie kilka firm deklaruje jednak, że szybko pojawi się on w ofercie. I tak choćby w lipcu leasing osobom indywidualnym zaproponuje Santander Consumer Multirent, VB Leasing czy Masterlease. Dwie ostatnie firmy mają ten produkt już od dawna w ofercie.

— Jesteśmy na finiszu prac związanych z przygotowaniem nowego produktu leasingowego na samochody osobowe dla konsumentów i chcemy go wprowadzić na rynek już na początku lipca. Bazując na badaniach rynku i naszych doświadczeniach z leasingiem konsumenckim staraliśmy się przygotować optymalną pod względem cenowym i proceduralnym ofertę dla osób które rozważają zakup nowego samochodu z wykorzystaniem zewnętrznych środków finansowych — mówi Stefan Buczek, zastępca dyrektora Departamentu Pojazdów VB Leasing.

Santander deklaruje, że oferta będzie skierowana do konsumentów poszukujących finansowania samochodów osobowych i ciężarowych o masie do 3,5 tony. Produkt będzie dystrybuowany bezpośrednio w salonach dealerskich.

Pozostałe firmy, choć widzą potencjał dla nowego produktu, nie planują wprowadzać go bardzo szybko. Powód jest taki, że za kilkanaście dni wchodzi w życie tylko część ułatwień dla tego produktu.

— Pierwszym krokiem w stworzeniu otoczenia formalno-prawnego dla oferowanie leasingu konsumenckiego są zmiany w PIT i CIT od 1 lipca, które umożliwią konstruowanie oferty leasingu dla Kowalskiego w zgodzie z przepisami podatkowymi. Kolejnym etapem będzie wejście w życie, prawdopodobnie od początku 2012 r., nowej ustawy o kredycie konsumenckim, podpisanej przez prezydenta w dniu 3 czerwca  — mówi Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.

Prawo podpisane przez Bronisław Komorowskiego obowiązuje sześciomiesięczne vacatio legis. Do czasu wejścia tych przepisów czekają najwięksi gracze jak choćby EFL, Raiffeisen Leasing czy Pekao Leasing. W tym roku produktu nie wprowadzi też ING Lease. BRE Leasing choć od dłuższego czasu pracuje nad leasingiem konsumenckim, to jednak to kiedy pojawi się on w ofercie uzależnia od realnego zapotrzebowania rynku na tę formę finansowania.

O wprowadzeniu leasingu dla Kowalskiego myśli także Kredyt Lease i pracuje nad nim PKO Leasing, ale szczegółów nie podaje.

Zdaniem przedstawicieli branży leasingowej nie będzie nagłego, spektakularnego wzrostu zainteresowania leasingiem konsumenckim. Polski konsument jest silniej przywiązany do własności pojazdu, choćby ten był w kredycie, niż do samej możliwości jego użytkowania. Poza tym leasing jest popularny, ale wyłącznie wśród przedsiębiorców. Kolejna bariera, to od kilkunastu lat bardzo niski poziom sprzedaży samochodów nowych w Polsce.

— Pierwsze miesiące po 1 lipca będą więc przede wszystkim czasem zaznajomienia się Polaków z produktem - należy się spodziewać, że w tym właśnie nurcie będą prowadzone pierwsze kampanie marketingowe. Na wymierne efekty sprzedażowe należy poczekać raczej do przyszłego roku — mówi Stefan Buczek.

Mariusz Włodarczyk, ocenia, że sama zmiana prawa nie wystarczy do stworzenia nowego segmentu rynku leasingowego, który miałby naprawdę istotny udział w całym rynku. W Polsce, inaczej niż w krajach Unii Europejskiej, gdzie udział takiego produktu w całym rynku stanowi blisko 30 proc., świadomość leasingu konsumenckiego jest na minimalnym poziomie. W związku z tym, niezbędna w tym zakresie będzie edukacja rynku i wykreowanie popytu, co wymaga czasu oraz zaangażowania całej branży leasingowej.

Olaf Rurak, dyrektor Departamentu Marketingu w EFL, uważa zaś, że leasing konsumencki wprowadza możliwość ubiegania się o finansowanie klientom odrzuconym przez banki, niekoniecznie ze względu na złą sytuację finansową, ale bardziej za względu na brak możliwości udokumentowania przychodów wg standardów bankowych. Leasing konsumencki pozwoli przedstawić klientom alternatywę dla kredytu samochodowego oferowanego w salonach.

Z badań EFL wynika, że zainteresowanie produktem pojawia się we wszystkich grupach wiekowych i zawodowych. Jednak na pewno dla przedstawicieli wolnych zawodów leasing konsumencki będzie zdecydowanie bardziej atrakcyjny w stosunku do standardowego kredytu.

—  Produkt dla konsumenta jest typowym produktem masowym, dlatego w pierwszej kolejności oferta zostanie skierowana do potencjalnych użytkowników nowych i używanych pojazdów — mówi Robert Buśko, dyrektor zarządzający w Raiffeisen Leasing Polska.

1 lipca wchodzą zmiany w prawie, które ułatwią oferowanie leasingu osobom indywidualnym. Firmy leasingowe widzą spory potencjał w oferowaniu tego produktu. Zaledwie kilka firm deklaruje jednak, że szybko pojawi się on w ofercie. I tak choćby w lipcu leasing osobom indywidualnym zaproponuje Santander Consumer Multirent, VB Leasing czy Masterlease. Dwie ostatnie firmy mają ten produkt już od dawna w ofercie.

— Jesteśmy na finiszu prac związanych z przygotowaniem nowego produktu leasingowego na samochody osobowe dla konsumentów i chcemy go wprowadzić na rynek już na początku lipca. Bazując na badaniach rynku i naszych doświadczeniach z leasingiem konsumenckim staraliśmy się przygotować optymalną pod względem cenowym i proceduralnym ofertę dla osób które rozważają zakup nowego samochodu z wykorzystaniem zewnętrznych środków finansowych — mówi Stefan Buczek, zastępca dyrektora Departamentu Pojazdów VB Leasing.

Pozostało 80% artykułu
Banki
ZBP: Rezygnacja z „kredytu 0 proc.” paradoksalnie zwiększy popyt na kredyty hipoteczne
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano