Kraj

Zbudujemy nowy most

Najbardziej wyczekiwanym mostem jest obecnie ten na południu, łączący Wawer z Wilanowem
Fotorzepa, Jerzy Gumowski Jerzy Gumowski
W ciągu kilku lat w stolicy mają powstać dwie kolejne przeprawy
O tym, jaki most przez Wisłę zostanie wybudowany po Marii Skłodowskiej-Curie, zadecyduje „wyścig" między miastem a państwem.
Wprawdzie urząd miasta ma już w ręku decyzję środowiskową na most Krasińskiego, łączący Żoliborz z Pragą, jednak prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz  postuluje, by kolejną przeprawę wybudowało państwo. Chodzi o most pomiędzy Wilanowem a Wawrem, będący częścią południowej obwodnicy Warszawy. – Budowa obwodnicy ma kosztować ok. 4 mld zł – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
– Państwo na pewno będzie chciało tu skorzystać ze środków unijnych. Nie sądzę, żeby istniało jakiekolwiek zagrożenie tej inwestycji, jednak trzeba będzie zaczekać na uchwalenie budżetu UE na lata 2014 – 2020.

Żoliborz protestuje

Ze środków unijnych będzie chciało skorzystać też miasto, jednak przeciwko budowie mostu Krasińskiego protestują mieszkańcy Żoliborza. Obawiają się, że samochody z Pragi zakorkują i tak wąskie uliczki w tej dzielnicy. – Trzeba będzie zastanowić się, czy ta przeprawa nie powinna być mniej dla samochodów, a bardziej dla pieszych, rowerzystów i tramwajów – mówi Adrian Furgalski. Istnieje jeszcze trzeci pomysł – mostu poza granicami Warszawy, na północ od tego, który został oddany do użytku w niedzielę. Połączyłby on Łomianki z Legionowem, przez co kierowcy, którzy chcą przedostać  się na drugą stronę Wisły, nie musieliby wjeżdżać do Warszawy.

Najwcześniej w 2015 r.

Kiedy można spodziewać się kolejnych mostów? – Przez najbliższe dwa lata będziemy skoncentrowani na budowie drugiej linii metra – mówi rzeczniczka ratusza Agnieszka Kłąb. – Problem polega jednak na tym, że wpływy do budżetu są nadal niskie, przez co pieniędzy na inwestycje brakuje. Jeśli dostaniemy dofinansowanie z Unii, zaczniemy przygotowywać się do budowy mostu Krasińskiego. A kiedy to może nastąpić? Władze miasta nie chcą jeszcze podawać jakichkolwiek terminów. Eksperci twierdzą, że wszystko zależy od kompromisu z mieszkańcami Żoliborza. – Jeśli udałoby się go osiągnąć w miarę szybko, nowy most mógłby być gotowy nawet w 2015 r. – szacuje Adrian Furgalski. Według kosztorysu, którym dysponuje miasto, inwestycja razem z węzłami komunikacyjnymi miałaby kosztować ok. 1,2 mld zł. Niewykluczone jednak, że ratusz będzie chciał mający kilka lat kosztorys uaktualnić. Dłużej przyjdzie nam poczekać na most Południowy. – Jeśli w 2014 r. udałoby się ogłosić i rozstrzygnąć przetarg na jego budowę, to pierwsze samochody mogłyby pojechać tamtędy na przełomie lat 2017 i 2018 – mówi Adrian Furgalski. Ciężko natomiast przewidzieć, kiedy mogą ruszyć prace nad mostem na północy, który wybudować ma państwo. Nie ma go w planach budżetowych na najbliższe lata, więc prawdopodobnie stanie się to dopiero po 2020 r.
Źródło: Życie Warszawy

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL