fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Hotele

Hotel tańszy, bo z CSR

Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier
Nawet 20 – 40-procentowy spadek kosztów prowadzenia hotelu można osiągnąć dzięki wdrożeniu strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. W Polsce stosują ją tylko cztery hotele
Można było o tym usłyszeć niedawno w Warszawie podczas konferencji „Społeczna odpowiedzialność biznesu w turystyce".
Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli w skrócie CSR (Corporate Social Responsibility) to taki sposób zarządzania firmą, aby wnosiła ona wkład w zrównoważony rozwój społeczeństwa. W praktyce oznacza to przemyślane działania na rzecz środowiska, troskę o przejrzyste reguły gry firmy, politykę personalną z ludzką twarzą, wspieranie lokalnych produktów, dostawców i społeczności.
I choć definicja może budzić podejrzenie, że to kolejny marketingowy chwyt, mający na celu złowienie klienta, to, jeśli firma rzeczywiście poważnie do tego podejdzie, korzyści z CSR mają wszyscy. – Źródłami oszczędności finansowych dzięki zastosowaniu CSR w hotelarstwie są: zmniejszenie zużycia energii i wody, minimalizacja odpadów i ich recykling oraz kupowanie lokalnych produktów, ograniczające koszty transportu – mówiła  Katarzyna Wierzbowska z firmy doradczej GoodBrand&Company Polska. – Jeśli będziemy stosować żarówki energooszczędne, ale przede wszystkim postawimy hotel tak, aby jego wnętrza miały maksymalnie dużo światła, jeśli wprowadzimy krany i prysznice z systemem mniejszego poboru wody, system odzyskiwania deszczówki – to dzięki tym ekologicznym zabiegom możemy obniżyć koszty działania o 20 – 40 procent, nie zmniejszając komfortu gości – dodaje Wierzbowska.
Oczywiście, wszelkie działania proekologiczne trzeba stosować z ekonomicznym umiarem – zauważa Wojciech Liszka, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Radisson Blu Hotel Kraków, który jako jeden ze wspomnianej czwórki stosuje z powodzeniem CSR od kilku sezonów. – Dlatego na przykład żarówki energooszczędne wymienialiśmy sukcesywnie, aby nie ponosić nadmiernych kosztów. Źródłem wielu oszczędności są najprostsze czynności – zasłanianie okien w upały, aby nie używać klimatyzacji, czy wprowadzenie systemu automatycznego wyłączania się klimatyzacji w momencie otwarcia okna – dodaje.
Choć w Polsce CSR jest jeszcze w powijakach, jak wynika z angielskich badań GBSEI (badanie wartości społecznej marek, GoodBrand Social Equity Index)  aż 95 procent konsumentów oczekuje od firm działających w turystyce, że będą ponosiły więcej społecznej odpowiedzialności.
– Wielu myli CSR z filantropią – zauważa prof. nadzw. Magdalena Kachniewska z SGH. - Tak było podczas ostatniej powodzi, gdy hotele zaangażowały się w pomoc poszkodowanym oferując im noclegi i wyżywienie.  Tymczasem nie chodzi o jednorazowe działanie w ekstremalnej sytuacji, ale planowe, długofalowe akcje, wpisane w strategię hotelu. Podobnie jest w wypadku redukowania emisji zanieczyszczeń, kiedy hotele chcą po prostu uniknąć odpowiedzialności karnej.
Bardzo ważny jest aspekt społeczny CRS. W hotelu przekłada się to na uczciwe warunki zatrudnienia pracowników na umowy, regularne wypłacanie pensji, nie przeciąganie czasu pracy. – To może nie jest bardzo efektowne działanie, ale ma wpływ na rynek – do takiego hotelu chętniej zgłoszą się pracownicy i będą lepiej pracować wiedząc, że zostaną docenieni – zauważa Kachniewska.
Hotel, zwłaszcza nowy, zbudowany w jakiejś okolicy, może budzić emocje, również niezadowolenie, gdy okolicznym mieszkańcom przesłoni np. widok. – Zwłaszcza w takich sytuacjach warto zaproponować jakieś akcje mające na celu „odkupienie winy": może to być na przykład zainwestowanie w lokalną młodzież, aby zachęcić ją do kształcenia się, zamiast pozostawania na bezrobociu – mówi Kachniewska.
Ważne jest jednak, aby takie działania podejmować w porozumieniu z lokalną społecznością. – Oddany w tym roku do użytku hotel Krasicki w Lidzbarku Warmińskim, w ramach dobrych działań postanowił sfinansować park zabaw i świetlicę dla dzieci, co zraziło władze gminne, które poczuły się dotknięte, że ktoś chce opłacić inwestycje leżące w ich gestii – mówi Kachniewska.
Jak podkreśla Liszka, wszelkie działania CSR powinny być wpisane w strategię firmy, tworzyć spójny system. – Dzielimy je generalnie na społeczne, czyli to, co robimy dla lokalnej społeczności na przykład wspierając dom dziecka czy dom samotnej matki, oraz na proekologiczne, jak kupowanie żywności od lokalnych dostawców, oszczędzanie wody i prądu – mówi Liszka.
Krakowski Radisson Blu wprowadza też, w ramach CSR, nietypowe rozwiązania – na przykład proponuje gościom wspólny poranny bieg. Takie zajęcia są okazją do tworzenia nieformalnych więzi z nimi, ale i uzyskania informacji na temat satysfakcji z usług Radissona. Co, jak wiadomo, jest podstawą, dobrego prowadzenia hotelu.
– Wszystkie działalnia, stale weryfikowane pod względem przydatności, mają służyć optymalizacji kosztów, bo naszym nadrzędnym celem jest osiąganie jak najlepszych wyników ekonomicznych. A dzięki wdrożeniu procedur CRS udaje nam się rocznie zredukować koszty zużycia energii, wody i środków chemicznych o 3 – 10 procent – wyjaśnia Liszka.
25 października w Warszawie odbyła się konferencja „Społeczna odpowiedzialność biznesu w turystyce", przygotowana przez Fundację Rozwoju Rachunkowości
Źródło: turystyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA