fbTrack

Konsumenci

Sklep internetowy płaci za przesyłkę zwracanego towaru

Zakupy w internecie
Fotorzepa, dp Dominik Pisarek
Gdy klient rezygnuje z zakupów w sieci, sklep musi mu zwrócić opłatę za dostarczenie towaru
Większość zakupów ze sklepu internetowego można zwrócić w ciągu dziesięciu dni. Wolno się po prostu rozmyślić i nawet nie trzeba podawać sklepowi przyczyny rezygnacji. W takich sytuacjach e-sprzedawcy oddają klientom jedynie to, co zapłacili za towar. Konsument jest więc obciążany kosztami transportu w obydwie strony.
Okazuje się, że takie działania sklepów internetowych łamią prawo, bo klient powinien płacić mniej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ostatnio dwie precedensowe decyzje. Stanowią one, że sprzedawca musi oddać kupującemu nie tylko cenę towaru, ale także kwotę wydaną na jego dostarczenie do nabywcy. Korzystając z prawa do zwrotu, klient płaci więc jedynie za jego odesłanie do sklepu. 3,3 mld euro wynosiła w 2010 r. wartość e-handlu w Polsce według szacunków firmy ResearchFarm
– Polskie przepisy nie precyzują, kto pokrywa koszty dostarczenia zakupów. Trudno jednak nie zgodzić się z interpretacją UOKiK. Przy sprzedaży na odległość to konsument jest słabszą stroną, a konieczność płacenia za transport mogłaby go zniechęcać do odstąpienia od umowy – mówi Magdalena Orzelska-Bratkowska z kancelarii Wierzbowski Eversheds. Sprawdziliśmy regulaminy kilku dużych e-sklepów – większość  obciąża klientów oddających towar kosztami przesyłki w obydwie strony. „Nie zwracamy kosztów dostawy i odesłania do nas produktu" – stanowi regulamin sklepu Perfumeria.pl. „Zwrócona zostanie kwota stanowiąca wartość zakupionego sprzętu pomniejszona o koszty dostawy" – przewiduje Komputronik.pl. „Koszt dostawy nie podlega zwrotowi" – napisano w regulaminie księgarni Gandalf.pl. – Sprzedawcy muszą się liczyć z tym, że w razie kontroli takie postanowienia zostaną zakwestionowane i będą nałożone kary – ostrzega Łukasz Wroński z UOKiK. – Taka interpretacja jest wyjątkowo niekorzystna dla sprzedawców internetowych. Czy klientowi, który pojechał po buty taksówką, w przypadku reklamacji sklep zwraca pieniądze za tę taksówkę? – pyta Janusz Skoneczny, wiceprezes spółki Perfumeria.pl. – Konieczność oddawania pieniędzy za przesyłkę będzie oznaczała dla firm handlujących w Internecie dodatkowe koszty – dodaje. Najbardziej może to uderzyć w sklepy sprzedające odzież i obuwie, gdyż są one najczęściej odsyłane z powodu niewłaściwego rozmiaru. Z kolei sprzęt RTV i AGD, choć zwracany rzadziej, wiąże się z dużo większymi kosztami transportu. Sprzedawcy nie mają jednak wyjścia. Jeśli sprawa trafi do sądu, jest prawie pewne, że przegrają, a koszty procesu będą wielokrotnie przewyższać kwoty, które musieliby oddać klientom. Czytaj też:   Zobacz serwisy: » Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Zakupy w Internecie   Nasze poradniki prawne: » Kodeks internetowy » Jak sprzedawać w sieci » Jak kupować w sieci » Jak handlować w Internecie
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL