fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Carrefour sprzedaje sklepy w Azji

Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki
Piotr Mazurkiewicz
Drugi co do wielkości detalista na świecie chce za miliard dolarów sprzedać swoje sklepy w Malezji, Singapurze i Tajlandii
Informację podała, powołując się na nieoficjalne źródła, Agencja Reutera. Transakcję mają prowadzić banki inwestycyjne Goldman Sachs i UBS, które, podobnie jak Carrefour, odmówiły komentarza. Według informacji Reutera operacja jest na wstępnym etapie, nie podano też potencjalnych zainteresowanych udziałem w transakcji.
Dla branży handlowej nie jest to zaskoczenie. – Carrefour konsekwentnie inwestuje, ale tylko w krajach, gdzie ma już mocną pozycję i co najmniej trzecie miejsce na rynku handlowym – mówi „Rzeczpospolitej" szef jednej z konkurencyjnych sieci handlowych w Polsce.
[wyimek]Większość sieci teraz inwestuje głównie w Azji. Nie wszystkim jednak ekspansja idzie zgodnie z planem[/wyimek]
Carrefour, podobnie jak inni najwięksi detaliści na świecie, od lat inwestuje w Azji, gdzie perspektywy rozwoju branży są najlepsze. Francuska sieć działa już choćby w Indiach, Japonii czy Korei Południowej. Ostatnio otworzyła także kolejny hipermarket w Indonezji.
Sieć ma ok. 15,5 tys. sklepów w 34 krajach, zatrudnia 475 tys. osób. Jednak większość przychodów generowana jest ciągle w Europie, a na tych rynkach sytuacja nie jest najlepsza i nie wróciła jeszcze do normy sprzed kryzysu.
W 2009 r. przychody netto Carrefoura spadły o 1,2 proc., do niemal 86 mld euro. W Europie spadek wyniósł 5,4 proc., a w samej Francji, ciągle strategicznym rynku dla koncernu – 2,7 proc. Z kolei zysk netto obniżył się aż o 74,2 proc., do 437 mln euro.
Nowy prezes koncernu Lars Olofsson zapowiedział już program cięć i zwolnień grupowych np. w Belgii, gdzie z firmy ma odejść 1,7 tys. pracowników, a zamkniętych ma zostać 21 sklepów. Pojawiły się także informacje, że Carrefour chce się wycofać z Rosji, ale nie udało mu się znaleźć chętnych na jego trzy moskiewskie hipermarkety. Z kolei w 2005 r. sieć wycofała się z rynku czeskiego i słowackiego, sprzedając za ok. 750 mln zł 11 sklepów brytyjskiej sieci Tesco.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA