Marki Polskie

Marki odporne na kryzys

"Rzeczpospolita" uhonorowała firmy o najcenniejszych markach. Od lewej: Paweł Bień, prezes Presspubliki (wydającej "Rz'), Marek Kłuciński z PKO BP, Wojciech Kotlarek, członek zarządu PKN Orlen, i Paweł Jabłoński, zastępca redaktora naczelnego "Rz"
Fotorzepa, Raf Rafał Guz
Orlen, PKO Bank Polski i PZU to najdroższe rodzime marki. Ta trójka otwierająca szóstą edycję naszego Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek jest warta w sumie prawie 10 mld zł, o jedną trzecią więcej niż przed rokiem
Dynamiczny rozwój czołówki zestawienia przyczynił się do wzrostu łącznej wartości wszystkich 330 wycenionych w nim marek. W tym roku sięgnęła ona prawie 58 mld zł, o 7 mld zł więcej niż przed rokiem.
– Potwierdziła się reguła, że w trudnych czasach konsumenci szukają bezpieczeństwa i pewności, które daje dobra, sprawdzona marka – podkreśla Marcin Anklewicz, prezes firmy doradczej Acropolis Advisory, która opracowała zestawienie wspólnie z „Rzeczpospolitą". Nasz ranking, podobnie jak światowe listy, bazuje na wynikach sprzedaży z ubiegłego roku, ale ocenia bieżącą wartość najcenniejszych polskich brandów. Większość firm z zestawienia lepiej radzi sobie zresztą ze spowolnieniem gospodarczym niż reszta gospodarki. W tym roku podobnie jak wcześniej porównaliśmy nie tylko wartość ale i moc marek. Tu wielkość sprzedaży liczy się mniej, a bardziej właśnie siła, z jaką marka oddziałuje na konsumentów.
Mirosław Boruc prezes Instytutu Marki Polskiej jest przekonany, że znaczenie brandów będzie rosło. Jak przypomina, już przed dwoma laty obliczono, że wartości niematerialne i prawne (w tym marki) stanowią już już dwie trzecie bogactwa świata, które kiedyś w całości bazowało na materialnych zasobach. Polskie marki na razie mają w tym bogactwie niewielki udział. Nic dziwnego skoro większość z nich koncentruje się na polskim rynku i ma dość krótką historię. Aż sześć marek z pierwszej dziesiątki naszego rankingu zadebiutowała w ostatnim dwudziestoleciu. Co prawda w pierwszej trójce dominują marki z wieloletnią tradycją ale liderem listy jest Orlen (największy producent paliw w Polsce), marka która w przyszłym roku będzie będzie obchodziła dopiero 10. urodziny. W zagranicznych rankingach coraz większe znaczenie zdobywają firmy nowych technologii. W tym roku łączna wartość 100 najdroższych marek na liście Brand Top 100, którą publikuje Financial Times wzrosła mimo kryzysu o 1,7 proc. Najcenniejszym brandem świata jest Google. Marka tej spółki internetowej warta jest dziś już ponad 100 mld dolarów. [ramka][srodtytul]Ranking polskich marek według wartości:[/srodtytul] 1. Orlen 3648,3 mln zł 2. PKO BP 3161,0 mln zł 3. PZU 2823,5 mln zł 4. TP 2084,5 mln zł 5. Era 1584,0 mln zł 6. Bank Pekao 1548,3 mln zł 7. Plus 1193,3 mln zł 8. TVN 1088,4 mln zł 9. Biedronka 953,3 mln zł 10. Tyskie 908,4 mln zł[/ramka] [ramka] Więcej w dodatku [link=http://www.rp.pl/temat/230787_Marki_Polskie.html]Marki Polskie[/link]. [/ramka] [ramka] Zapraszamy wszystkich zainteresowanych e-wersją wyników badań opinii Polaków dotyczących znajomości, użytkowania, oceny jakości i prestiżu marki, gotowości polecenia i lojalności wobec marki. Oferujemy też tabele poszczególnych rankingów. Zapraszamy do złożenia zamówienia na stronie [b][link=http://www.rp.pl/bazy]www.rp.pl/bazy[/link][/b] [/ramka]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL