Konsumenci

Asystent lotu dla pasażera to dodatkowa usługa

Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier
Wybieram się na wakacje do Stanów Zjednoczonych, ale nie znam języka angielskiego. Mogę mieć problemy podczas przesiadki na zagranicznym lotnisku. Czy linie lotnicze powinny mi pomóc i zaoferować asystenta lotu?
Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7C0D2340C47C143CC5988498778C5E17?id=182064]prawem lotniczym (DzU z 2006 r. nr 100, poz. 696 ze zm.)[/link] [b]linie lotnicze nie mają obowiązku zapewnienia asystenta lotu podróżnemu, który nie zna języka obcego.[/b]
Każdy działający na terenie Polski przewoźnik musi posiadać regulamin, w którym określa typowe warunki przewozu pasażerów i bagażu oraz ładunków (art. 205 ust. 3 prawa lotniczego). W regulaminie tym znajdują się m.in. postanowienia dotyczące świadczenia dodatkowych usług ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DB309254BC52ACFD0726716C1C380FD5?id=171433]rozporządzenie ministra infrastruktury z 14 listopada 2003 r. w sprawie regulaminów przewoźników lotniczych, DzU nr 204, poz. 1983)[/link]. A zatem linie lotnicze mogą wprowadzić do swojego regulaminu dodatkową usługę w postaci pomocy asystenta lotu (najprawdopodobniej będzie się to wiązać z dodatkową opłatą). Czytelnik powinien zapoznać się z ofertą poszczególnych przewoźników.
Jeśli natomiast chodzi o podróżowanie osób wymagających specjalnej opieki (osoby starsze, chore, niepełnosprawne, a także dzieci podróżujące same), to przewoźnicy mają obowiązek wprowadzić dla nich specjalne ułatwienia. Szczegółowe obowiązki dotyczące przewozu lotniczego osób niepełnosprawnych zawarte są w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL