fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Transport znów rośnie

Fotorzepa, BS Bartek Sadowski
Branża transportowa zaczęła odżywać z początkiem roku. Rośnie wywóz towarów na Litwę i do Turcji, coraz więcej sprowadzamy z Korei i Ameryki Płd.
– Już w lutym zauważyliśmy nieznaczne ożywienie wśród firm sprowadzających towary do i z Polski – mówi Piotr Iwaniuk, prezes DHL Global Forwarding Polska.
Branża transportowa pierwsza odczuła spowolnienie gospodarcze i pierwsza zauważa sygnały odwrócenia tego trendu. Przedstawiciele firm logistycznych ostrożnie zaczynają mówić o oznakach poprawy. – Barometr gospodarki, jakim są ekspresowe przewozy, zaczyna delikatnie drgać w pozytywną stronę – mówi Rafał Dziura, dyrektor w TNT Polska. – Koniec kwartału wskazuje na ustabilizowanie popytu. Wydaje się, że rynek osiągnął punkt wsparcia. Choć trudno dziś jednoznacznie stwierdzić, czy lepszy wynik pojedynczego tygodnia może być zapowiedzią schyłku kryzysu, wydaje się, że branża najgorsze ma już za sobą – podsumowuje.
W lutym firma DPD odnotowała wzrost wywozu towarów z polski drogą lotniczą o 5,4 proc. – Szacujemy, że wzrost eksportu w marcu powinien wynieść 10 proc. – mówi Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska. – Transport lotniczy jest u nas jednym z najdroższych w regionie – mówi Piotr Iwaniuk. – W Wiedniu za towary wywożone nie ma opłat, w Polsce i za import, i za eksport trzeba zapłacić ok. 12 centów za kilogram, w Budapeszcie 6 – 7 centów. W lutym w porównaniu ze styczniem o 27 proc. wzrósł w DPD również eksport towarów z Polski transportem drogowym. Głównie do krajów nadbałtyckich, przede wszystkim na Litwę. – Ostatnio zwiększył się także przywóz do Polski towarów z Dalekiego Wschodu, głównie z Korei i Malezji – mówi Rafał Nawłoka. W ostatnim czasie w związku ze wzrostem wartości dolara coraz więcej towarów trafia też do Stanów Zjednoczonych i Kanady. – Z kolei w imporcie rośnie ruch z Chin i z Ameryki Południowej – mówi Piotr Iwaniuk. Sporym zainteresowaniem od początku roku cieszy się wśród naszych przedsiębiorców kierunek turecki. Dlatego firma Schenker zdecydowała się na otwarcie nowej linii drobnicowej z Polski do tego kraju. – To odpowiedź na sygnały, które dostawaliśmy z rynku. Polscy przedsiębiorcy poszukują nowych rynków zbytu w Turcji, zwłaszcza w rejonie Stambułu – wyjaśnia Jacek Pradel z Schenkera. Najdynamiczniej rośnie u nas liczba kontenerów przewożonych drogą morską – w niektórych firmach nawet o 40 – 60 proc. w skali roku.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REDAKCJA POLECA

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA