• 23.07.2018

Drogi i tory za miliardy

Do 2013 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje wydać na nowe drogi na terenie województwa 5 mld zł. Samorząd na transport drogowy i kolej zamierza przeznaczyć prawie 400 mln euro
Samorząd chce do 2013 r. zmodernizować i wybudować 740 km dróg i 80 km torów. W regionalnym programie operacyjnym zarezerwował na ten cel ok. 280 mln euro. Z tego 194 mln euro unijnych dotacji . Drugie tyle dołoży samorząd.
[b]Brakuje 400 mln zł na drogi[/b] - Województwo zarządza ponad 2600 km dróg. Spora część z nich wymaga remontów, wielu miejscowościom brakuje obwodnic. Do budżetu województwa dołączony jest regionalny plan inwestycyjny o wartości 1,2 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek Wojciech Jankowiak. Jak dodaje, w regionalnym programie udało się zarezerwować 100 mln euro. Samo dołoży drugie tyle, jednak będzie brakować ok. 400 mln zł.
- Jeżeli dochody województwa nie wzrosną na tyle, byśmy mogli sfinansować następne prace, plan będzie ulegał przesunięciom - wyjaśnia Jankowiak. GDDKiA ma w planach budowę obwodnic 15 miejscowości. Do 2013 r. powstać ma m.in. wschodnia i zachodnia obwodnica Poznania, droga obwodowa Kępna, obwodnica Bojanowa i Rawicza. [b]Samorząd wesprze PLK[/b] Długość torów w Wielkopolsce wynosiła w 2005 r. ponad 2 tys. km. Przewozy pasażerskie realizowane są na liniach o długości 1630 km. Średnia prędkość na większości z nich nie przekracza 50 km na godzinę. Dlatego samorząd zdecydował się zarezerwować środki na remont i modernizację torów. Wiele inwestycji ma w planach PKP PLK, z których najważniejsze mają być finansowane z unijnych dotacji. PKP PLK dostaną z niego m.in. 80 mln euro na przygotowanie projektu linii dużych prędkości. Zmodernizowana ma zostać również trasa E59 z Poznania do Rawicza za 370 mln euro oraz przebudowa torów na odcinku od Poznania do Krzyża za 350 mln euro. - Polskie Linie Kolejowe mają plany remontów linii kolejowych o znaczeniu krajowym. My angażujemy się w modernizację torów regionalnych - mówi Wojciech Jankowiak. Na inwestycje włodarze województwa zarezerwowali 20 mln euro. Województwo zamierza też zainwestować w przewozy pasażerskie. Planuje na nowy tabor wydać ponad 58 mln euro z programu regionalnego. Samo będzie musiało dołożyć co najmniej drugie tyle. Inwestycja w szynobusy związana jest z planami powołania własnej spółki kolejowej. [b]Przyspieszenie przed Euro[/b] Po ogłoszeniu, że Polska zostanie organizatorem Euro 2012 Wielkopolska przystąpiła do rewizji planu inwestycyjnego. Pod koniec maja samorząd wraz z władzami PKP PLK, ustalił listę inwestycji dotyczących modernizacji szlaków kolejowych m.in. z Poznania do Warszawy, Wrocławia, Kluczborka i Gdańska przez Gniezno i Bydgoszcz. Na liście znalazły się szlaki z Poznania do Wągrowca i z Wolsztyna do Lubonia. Projekty będą w 50 proc. współfinansowane ze środków unijnych. Na linię Poznań - Gołańcz i Poznań - Wolsztyn włodarze województwa zarezerwowali 46 mln euro. Drugie tyle będą musiały dołożyć PKP PLK. Cześć inwestycji przyspieszy również Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ministerstwo Transportu zadecydowało, że do 2011 r. chce zakończyć budowę ekspresowej piątki z Gniezna do Poznania. Koszt jej budowy szacuje się na 142 mln zł. W rządowych planach do 2011 r. znalazła się również budowa wcześniej planowana po 2013 r. Jest to kolejny odcinek drogi ekspresowej nr 5 z Poznania do Wrocławia o długości 175 km. Na obie inwestycje rząd musi znaleźć dodatkowe ponad 4,2 mld euro.Agnieszka Stefańska 27.06.2007
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL