fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Kryzys różowego króliczka

ROL
Magdalena Lemańska
Grupa medialna Playboy Enterprises, wydawca znanej na całym świecie gazety dla mężczyzn zapowiada radykalne cięcia kosztów i zwolnienia pracowników. Firma zamknęła III kw. stratą prawie 5 mln dolarów
Proces ograniczania kosztów, w obliczu słabnących z miesiąca na miesiąc wyników sprzedaży i przychodów z reklam, został rozpoczęty już wcześniej w tym roku. Wydawca Playboya zwolnił już w 2008 r. 14 proc. z 800 osobowej załogi.
Problemy Playboya można łączyć z zapowiedzią rezygnacji z zajmowanych stanowisk Christie Hefner, prezes i dyrektor generalnej grupy Playboy Enterprises. Według komunikatu z początku tego tygodnia Christie Hefner odejdzie 1 lutego 2009 r.
Sytuacja za oceanem nie przełoży się podobno na działania w Polsce, bo Playboy Enterprise nie ma tu swojej filii wydawniczej.
Polska edycja "Playboya", która ukazuje się od 16 lat, jest wydawana na licencji Playboy Enterprise przez wydawnictwo Marquard Media Polska, które ma w portfolio m.in. także "CKM", "Cosmopolitan" i "Joy".
- Sytuacja w amerykańskiej centrali Playboya nie ma żadnego przełożenia na polską edycję pisma, bo Playboy Enterprise nie jest wspólnikiem naszej firmy i nasze biznesy są odseparowane. Natomiast amerykański dział licencyjny Playboya jest jego bardzo mocną częścią i nie spodziewam się, żeby tam były jakiekolwiek zwolnienia - mówi "Rz" Tomasz Zięba, prezes Marquard Media Polska.
[b]Branża wydawnicza coraz częściej boryka się jednak z problemami finansowymi.[/b]
Burda Media Polska, która wydaje w Polsce m.in. "Elle", "In Style", "Burdę", "Dobre Rady" i "Top Gear" niedawno zwolniła 20 osób i chce zmienić system powstawania swoich magazynów na bardziej opłacalny.
- Efektywne zarządzanie kosztami i jakością jest kluczem do sukcesu w trudnej sytuacji gospodarczej na świecie - podał wydawca w oficjalnym komunikacie.
Zadłużenie niektórych wydawców jest tak duże, że zmiany strategii mogą nie pomóc. Jak informowała "Rz" wcześniej spółka Tribune Company, wydawca Chicago Tribune i LA Times rozmawia z wierzycielami i zatrudnia doradców, co może oznaczać początek drogi do kontrolowanej upadłości.
W tym tygodniu Agencja Associated Press wskazała, że wydawca renomowanego dziennika "New York Times", a także "The Boston Globe", "International Herald Tribune" i kilku gazet regionalnych, boryka się z ciągłym spadkiem wpływów z reklam.
Swoje biznesy międzynarodowi wydawcy rewidują już także w innych krajach. Niedawno Presserwis informował o planach zamknięcia nierentownych tytułów koncernu Gruner + Jahr w Rosji, Niemczech i Holandii. Wydawca zamknie niemiecki magazyn ”Park Avenue”, w Holandii - "Galę", a w Rosji - ”Life & Style”. W Niemczech w Hamburgu powstanie natomiast wspólna redakcja dla ”Financial Times Deutschland”, "Capital", "Impulse" i "Börse Online", a zlikwidowane zostaną redakcje w Kolonii i Monachium, w rezultacie czego pracę straci połowa ze 120 pracowników tych redakcji.
Te działania to przygotowania wydawców do przyszłego roku, który przyniesie spowolnienie na rynku reklamy. Niedawno sieć domów mediowych ZenithOptimedia obniżyła prognozy wzrostu reklamowego rynku w tym roku z 6,6 proc. do 4,3 proc. Po korekcie eksperci szacują, że w tym roku globalny rynek reklamy ma być wart 506,4 mld dol. Globalne wydatki na reklamę prasową skurczą się w tym roku w porównaniu z ubiegłym o 0,7 proc.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA