fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Euro 2012

Ważne, by stadion był inteligentny

Rzeczpospolita
Opinia: Wiesław Wilczyński, dyrektor Biura Sportu i Rekreacji Urzędu Miasta st. Warszawy
W moim zakresie kompetencji są przygotowania do Euro 2012. Odwiedziłem Wiedeń jako obserwator UEFA po to, żeby zobaczyć, jak duża jest to impreza i jaki jest zakres jej organizacji, szczególnie jeśli chodzi o media i wykorzystanie nowych technologii. Koniecznie trzeba tu podkreślić, że nowe technologie są kluczem do sprawnej organizacji mistrzostw Europy i w ogóle tego rodzaju gigantycznych imprez. Od technologii zależy sprawna organizacja, ponieważ są one wykorzystywane we wszystkich obszarach działania.
Podstawowym narzędziem, jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa, wczesnego ostrzegania, koordynacji działań. To ogromny obszar działania, ponieważ będziemy mieli do czynienia z przekazywaniem wyczerpujących informacji dotyczących grup przemieszczających się między dwoma krajami. Dwa kraje, jeden należący do Unii Europejskiej, drugi spoza Unii, to także pewna trudność, która wymusza wzmożoną czujność ze względu na bezpieczeństwo.
Jeśli chodzi o Warszawę, to w poszczególnych obszarach mamy przygotowane plany i sprecyzowane zadania oraz ich dokładny harmonogram realizacji. Cały czas monitorujemy, czy nie występują opóźnienia z przygotowaniami. Wbrew temu, co podaje włoska prasa, samorządy są na tyle sprawne, że podołają całej organizacji, wspólnie ze stroną rządową. W Wiedniu zwiedzałem centrum medialne i muszę przyznać, że zrobiło na mnie kolosalne wrażenie, a także uświadomiło, jak ważne są nowe technologie. Obraz przekazywany jest z Wiednia do 180 krajów.
4,5 miliarda ludzi na świecie ogląda mistrzostwa Europy w piłce nożnej.Obsługa telewizji i mediów elektronicznych to jest 900 osób pracujących non stop, aby przekazać obraz i głos. Dziesięć tysięcy dziennikarzy. Dla dziennikarzy, nawet tych akredytowanych, brakuje miejsc na stadionach, dlatego w centrach prasowych przygotowane są potężne sale, w których mogą oglądać mecz i przekazywać informacje do swoich redakcji. Na to wszystko musimy być przygotowani. Wszystkie nasze działania muszą być prowadzone z dużym zapasem, by sprostać wszystkim oczekiwaniom gości, kibiców i dziennikarzy.
Kolejna kwestia, która robi wrażenie w Wiedniu, to strefy dla kibiców. To duże wyzwanie. Całe centrum Wiednia jest strefą kibiców. Istnieją dokładne informacje, jak do takiej strefy można się dostać i jak się z niej wydostać. W Wiedniu w samej tylko strefie dla kibiców średnio przebywa 70 tysięcy osób. Przygotowano dla nich dwa ekrany o powierzchni 70 mkw., cztery ekrany o powierzchni 23 mkw., jeden ekran 42 mkw., jeden 33 mkw. i dwa ekrany 15,5 mkw. Choćby to pokazuje już, jak duże jest to wyzwanie dla firm reprezentujących rynek nowych technologii.
W Warszawie należałoby pomyśleć o strefie dla około 100 tysięcy osób, może nawet większej. Trzeba też zapewnić wszystko od strony socjalnej i należy pamiętać, że mistrzostwa trwają miesiąc. Wybudowanie stadionu to naprawdę nie jest problem. Dziś stadiony buduje się w 24 – 30 miesięcy. Ważniejszą sprawą jest sprawienie, żeby ten stadion był inteligentny.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA