fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport

Pomyłki z lądowaniem w USA

Bloomberg
Pięć amerykańskich samolotów, m.in. B737 Southwest Airlines i B747 cargo Atlas Air, wylądowało w ostatnich latach nie na tych lotniskach, gdzie powinno, z powodu pomyłek kontrolerów lotów

Do tych incydentów doszło od lipca 2012 do listopada 2014, nikt nie odniósł obrażeń, ale amerykański urząd bezpieczeństwa transportu NTSB zalecił zmiany w procedurach kontroli ruchu powietrznego, aby unikać podobnych problemów w przyszłości, bo może okazać się, że samolot musi lądować na krótszym pasie, czasem w  nocy.

NTSB  uznał, że krajowy urząd lotnictwa FAA powinien wymagać od kontrolerów wstrzymania się z wydaniem zezwolenia na lądowanie do czasu ominięcia przez samolot wszystkich lotnisk po drodze, mogących doprowadzić do pomyłki. Zalecił też wprowadzenie zmian w  oprogramowaniu systemu ostrzegawczego o wysokości, aby samolot nie zniżał się do niewłaściwego lotniska.

FAA odpowiedział, że bardzo poważnie podchodzi do każdego lądowania na nie tym lotnisku i odpowie na zalecenia NTSB w ciągu 90 dni.

Do pomyłek w  lądowaniu dochodziło w regionach, gdzie w odległości 10 mil (16 km) było kilka lotnisk. Boeing Southwest lot 4013 wystartował 12 stycznia 2014 z Midway Chicago ze 124 pasażerami i 7 członkami załogi na pokładzie i miał lądować w Branson koło Springield (Miss.) na pasie 7140 stóp, a wylądował na lotnisku 6 mil obok na pasie 3738 stóp, bo kontrolerzy źle skierowali go. Na pasie widać ślady opon samolotu - stwierdził NTSB.

W listopadzie 2013 jumbo jet Atlas Air lot 4241 opuścił JFK w Nowym Jorku do bazy lotnictwa wojskowego McConnell w Wichita, ale zakończył lot 5 mil obok na lotnisku im.płk. Jamesa Jabary, bo obaj piloci nie potrafili podać dokładnie miejsca przeznaczenia.

"Kilka innych operacji odbywało się na lotniku, gdy 747 znalazł się na pasie, wzrosło  zagrożenie dla bezpieczeństwa" - stwierdził NTSB. W tym przypadku gdyby system ostrzegania o minimalnej wysokości zadziałał przy schodzeniu samolotu, to może doszłoby do zmiany kursu i miejsca lądowania - dodał urząd.

Wśród pozostałych 3 incydentów najpoważniejsze było lądowanie wojskowego samolotu transportowego C-17 Globemaster na pasie o długości 3580 stóp na Florydzie zamiast tam, gdzie pas miał 11 420 stóp.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA