Opinie

Uśmiech wart miliony

prof. Krzysztof Rybiński, rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
Fotorzepa/Darek Golik
Zdarza się, że zaspaliśmy, dodatkowo jest niskie ciśnienie, pada deszcz i skończyła się kawa.

Wychodząc do pracy, burkniemy coś mało uprzejmego, mijając sąsiadkę, i ochlapiemy jej nowy płaszcz, przebiegając przez kałużę w pogoni za autobusem. Cóż, epizod bez znaczenia, po co o tym pisać?

Ale ochlapana, zirytowana tym kobieta będzie musiała się cofnąć do domu, żeby zmienić płaszcz, a ten odda do pralni, tracąc pieniądze. Dodatkowo ochrzani swojego męża policjanta, który przecież nic nie przeskrobał. Rozeźlony policjant będzie tego dnia wyjątkowo surowy i wlepi 20 bardzo wysokich mandatów po tysiąc złotych.

Dwadzieścia wściekłych osób będzie miało bardzo zły dzień, trzech dyrektorów odrzuci w złości dobre projekty prezentowane przez zespoły zadaniowe w ich firmach, co spowoduje, że łącznie nie zarobią one pół miliona złotych. Dziesięciu menedżerów będzie pracowało mniej efektywnie z powodu złego humoru, co przyniesie kolejne straty kolejnym firmom. Siedmiu dostawców spóźni się z dostawami towarów, psując relacje z klientami. Z tego powodu 50 osób będzie miało kilka kolejnych dni do niczego, co zaowocuje kolejnymi stratami. W sumie z powodu mało uprzejmego zachowania jednej osoby gospodarka straci miliony, a ludzie będą nieszczęśliwi.

A teraz wyobraźmy sobie, że nasz bohater mimo kaca i spóźnienia obdarzył sąsiadkę uśmiechem i powiedział, że pięknie dzisiaj wygląda w nowym płaszczu. Co się wtedy stanie? Nie dość, że koło złych emocji nie powstanie, bo mąż policjant nie będzie miał powodu, żeby wlepić kilkadziesiąt surowych mandatów bez powodu, to może powstać koło dobrych emocji. Zadowolona kobieta, kasjerka, przez cały dzień będzie obdarzała klientów obsługiwanych w kasie dobrymi, ciepłymi emocjami. Setki osób przekażą je dalej, dzięki czemu będą podejmowane dobre decyzje, gospodarka będzie się rozwijać, a ludzie będą szczęśliwi.

Uśmiech może być wart miliony. Pamiętajmy o tym, wychodząc rano do pracy, obdarzmy napotkane osoby pozytywnymi emocjami.

Autor jest rektorem New Economic University w Ałmaty w Kazachstanie

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL