Biznes

Ursus: w kwietniu koniec pierwszej części dostaw do Etiopii

Fotorzepa, Pasterski Radek PR Pasterski Radek
Największy polski producent ciągników i maszyn rolniczych zamierza sukcesywnie poprawiać wyniki i poszukiwać nowych kierunków eksportu.

Notowany na warszawskiej giełdzie Ursus ma za sobą rekordowy rok. Spółka zarobiła w 2014 r. aż 236,2 mln zł wobec 168 mln zł rok wcześniej. Ma to oczywiście związek z realizowanym obecnie kontraktem na dostawę 3 tys. ciągników do etiopskiego odbiorcy – firmy METEC. Kontrakt warty jest 90 mln USD. Rozliczenie w amerykańskiej walucie sprawia, że spółka skorzysta też na różnicach kursowych. W momencie podpisywania umowy kurs wynosił bowiem 3,03 zł, dziś to 3,84 zł.

- 2014 r. był rokiem dynamicznego rozwoju Ursusa na perspektywicznych obszarach rynku – pisze w liście do akcjonariuszy prezes spółki Karol Zarajczyk.  – Z sukcesem wprowadziliśmy do oferty dziewięć nowych produktów, w tym siedem nowych modeli ciągników. Poszerzony asortyment pozwala grupie zaoferować pełną paletę produktów klientom w kraju oraz na rynkach zagranicznych. W 2014 r. spółka wyprodukowała 1200 traktorów, a sprzedała 1177 na łączną kwotę 113 mln zł. Wzrost przychodów był również pochodną dostawy kolejnej transzy trolejbusów do ZTM Lublin (19 sztuk) – czytamy na pierwszych stronach sprawozdania zarządu z działalności grupy kapitałowej.

Jak ustaliła Gazeta Giełdy Parkiet, grupa zamierza zakończyć w kwietniu realizację pierwszej transzy dostaw etiopskiego kontraktu. Kolejna i ostatnia rozpocznie się jeszcze w 2015 r. Oznacza to, że wpływ na wyniki finansowe grupy w 2015 r. będzie jeszcze silniejszy niż w 2014 r. Według zapowiedzi zarządu, grupa aktywnie szuka rynków eksportowych. Na celowniku Ursusa znajdują się m.in. bezpieczne rynki afrykańskie oraz Bałkany i Europa Wschodnia. Przeszkodą do realizacji kontraktów pozostaje jednak brak finansowego wsparcia. Spółka liczy bowiem na kredyty i wsparcie Banku Gospodarka Krajowego. Z drugiej strony spółkę będą wspierać unijne dotacje, m.in. na rozwój Polski Wschodniej. Grupa zamierza bowiem startować w licznych przetargach na dostarczanie autobusów elektrycznych. Tymczasem wymiana przestarzałego taboru na ekologiczne autobusy to jeden z unijnych priorytetów. – Będziemy startować w przetargach w całej Unii Europejskiej – zdradza „Parkietowi" Karol Zarajczyk.

Od początku roku walory Ursusa zdrożały o 28,3 proc., a w ciągu ostatnich trzech lat kurs spółki wzrósł o 243,3 proc. W reakcji na wyniki finansowe za 2014 r. akcje grupy drożały po południu o 1,5 proc.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL