fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Ożywienie na rynku zewnętrznej obsługi IT

Fotorzepa, Darek Golik
Biznes docenił informatyczny outsourcing.Za cztery lata wartość rynku powinna sięgnąć 2,5 mld zł
Już ponad tysiąc polskich firm zleca outsourcing swoich systemów informatycznych. Do 2012 r. rynek tych usług powiększy się co najmniej dwukrotnie – przewiduje firma badawcza DiS, od 13 lat analizująca krajowy rynek IT.
Do przyspieszenia wzrostu przyczyniło się większe zaufanie przedsiębiorstw do outsourcingu, koniunktura gospodarcza, ale także odpływ części kadr IT do pracy za granicą. Niemałe znaczenie dla promocji outsourcingu miały także duże kontrakty, jakie zawierały m.in. IBM z Fiatem Auto Poland (o wartości ok. 100 mln zł), Ericsson z Netią czy Hewlett-Packard w sektorze publicznym (obsługa IACS). – Obiecywane zalety outsourcingu, takie jak możliwość skoncentrowania się na podstawowej działalności i oszczędzanie kosztów, zaczęły się potwierdzać w praktyce. Przedsiębiorstwa zdobyły także doświadczenie w negocjowaniu kontraktów z firmami obsługi zewnętrznej i potrafią zadbać o swoje interesy – podkreśla Andrzej Dyżewski, szef DiS.
Nie znaczy to, że usługi zewnętrzne mają same plusy. Nierzadko bowiem nawet nieduże modyfikacje procedur współpracy między stronami były przedmiotem długich negocjacji o zmianę treści umów. – Ale ta niedogodność outsourcingu może być w istocie zaletą, bo gdy już przedsiębiorstwa ustalą warunki umowy, wiedzą, jakie będą ich koszty IT w ciągu roku, a nawet kilku lat – dodaje Dyżewski. Wśród zawartych umów outsourcingowych przeważają te zakontraktowane na rok, ale średni czas trwania kontraktów to trzy lata (najdłuższy zawarty został na dziesięć lat). Z różnych form outsourcingu IT – od wynajmu lub serwisu komputerów po częściową lub nawet całościową obsługę firmowej informatyki – korzystają nie tylko duże, ale również średnie firmy i instytucje. Według badań warszawskiej firmy analityczno-doradczej Audytel wśród największych firm (ponad 600 mln zł przychodów) z co najmniej jednej formy outsourcingu korzysta 87 proc. przedsiębiorstw. Wśród firm o przychodach do 180 mln zł robi to co druga. – Dotychczas najwięcej obaw miały małe firmy. Uważają, że nawet gdy tylko część swej informatyki przekażą w outsourcing, to ujawnią zbyt wiele swych danych biznesowych – komentuje Emil Konarzewski, partner zarządzający Audytelu. Argumentem, który najsilniej przemawia za outsourcingiem, jest możliwość obniżenia kosztów. Oszczędności mogą sięgnąć nawet 40 – 50 proc. I chociaż trzeba potem uwzględnić jeszcze VAT (ostatecznie oszczędności są więc nieco mniejsze), to jednak nadal są zachęcające. Argumentem za zewnętrznymi usługami jest także sytuacja na rynku pracy. – Mieliśmy do wyboru zatrudnienie nowych ludzi albo outsourcing obsługi płac i kadr. Wybraliśmy to drugie – mówi Anna Piechota, wicedyrektor do spraw finansowych budowlanej firmy Dan Pol, która korzysta z usług informatycznej firmy Macrologic.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA