Egzamin na aplikacje prawnicze: pytania - prawo konstytucyjne

Na teście dla przyszłych aplikantów niezbędna jest wiedza o źródłach prawa.

Aktualizacja: 08.09.2015 12:45 Publikacja: 08.09.2015 08:12

Egzamin na aplikacje prawnicze: pytania - prawo konstytucyjne

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

26 września odbędzie się egzamin wstępny na aplikacje prawnicze. Wśród 150 pytań są też te z prawa konstytucyjnego. Wspólnie z wydawnictwem C.H. Beck przedstawiamy kolejny pakiet materiałów, które mogą pomóc w przygotowaniach.

Pojęcie źródeł prawa. Konstytucja RP dzieli źródła prawa na: akty normatywne powszechnie obowiązujące oraz wewnętrznie obowiązujące. Art. 87 ust. 1 i 2 konstytucji wymienia źródła prawa stanowionego o charakterze powszechnie obowiązującym. Są to:

1) Konstytucja RP,

2) ustawy,

3) ratyfikowane umowy międzynarodowe,

4) rozporządzenia,

5) akty prawa miejscowego – na obszarze działania organów, które je ustanowiły.

Konstytucja RP. Zajmuje najwyższe miejsce w hierarchii źródeł prawa. Jest najwyższym prawem RP. Jej przepisy stosuje się bezpośrednio, chyba że sama stanowi inaczej. Niezgodność z nią stanowi podstawę uchylenia aktu normatywnego w trybie przewidzianym dla kontroli konstytucyjności prawa przez kompetentne organy. W Polsce organem takim jest Trybunał Konstytucyjny.

Ustawa. Jest to akt normatywny powszechnie obowiązujący, wydawany przez naczelny organ państwa. W Polsce organem tym jest parlament. W hierarchii źródeł prawa ustawa zajmuje miejsce bezpośrednio po Konstytucji RP. Każda podlega kontroli pod względem zgodności z konstytucją. Ustawa jest podstawą obowiązywania wszystkich aktów podstawowych (np. rozporządzenia), które nie mogą być z nią sprzeczne. Te sprzeczne podlegają uchyleniu w trybie przewidzianym dla kontroli ich legalności.

Ustawa jest aktem ustanawianym w trybie nazywanym procedurą legislacyjną, który zapewnia jej odpowiednią legitymację demokratyczną. W państwie demokratycznym stanowi podstawę regulacji wszystkich stosunków prawnych. W odniesieniu do niektórych spraw (tzw. obowiązkowa materia ustawowa) jest wyłączną formą prawotwórstwa. Chodzi tu m.in. określenie:

1) sytuacji prawnej jednostki w państwie,

2) praw, wolności i obowiązków przysługujących jednostce w państwie,

3) zasad organizacji i działania naczelnych organów państwa,

4) zasad uchwalania budżetu państwa,

Ratyfikowane umowy międzynarodowe. Zgodnie z art. 91 ust. 1 konstytucji ratyfikowana umowa międzynarodowa stanowi część krajowego porządku prawnego i jest stosowana bezpośrednio, chyba że jej stosowanie zależy od wydania ustawy. Konstytucja uznaje za źródła prawa krajowego:

1) umowy ratyfikowane za uprzednią zgodą parlamentu wyrażoną w ustawie,

2) umowy zawarte w drodze samodzielnej ratyfikacji prezydenta RP.

W tym pierwszym wypadku po zawarciu umowy międzynarodowej następuje zgoda na jej ratyfikację wyrażona w formie ustawy, a następnie prezydent RP dokonuje ratyfikacji. Przedtem prezydent może zwrócić się z wnioskiem do Trybunału o stwierdzenie zgodności z konstytucją. Warunkiem koniecznym obowiązywania ratyfikowanej umowy w prawie krajowym jest jej publikacja w Dzienniku Ustaw.

W tym drugim wypadku do ratyfikacji umowy międzynarodowej nie jest wymagana zgoda parlamentu wyrażona w formie ustawy. Konieczna jest jedynie publikacja ratyfikowanej umowy międzynarodowej w Dzienniku Ustaw. Po dokonaniu wyżej wymienionych czynności prawotwórczych umowa międzynarodowa staje się źródłem prawa krajowego.

Ratyfikacja przez Polskę umowy międzynarodowej i jej wypowiedzenie wymagają uprzedniej zgody w ustawie, jeżeli umowa dotyczy:

1) pokoju, sojuszy, układów politycznych lub układów wojskowych,

2) wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji RP,

3) członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w organizacji międzynarodowej,

4) dużego obciążenia państwa pod względem finansowym,

5) spraw uregulowanych w ustawie lub takich, w których konstytucja wymaga ustawy.

O zamiarze przedłożenia prezydentowi do ratyfikacji umów międzynarodowych, których ratyfikacja nie wymaga zgody wyrażonej w ustawie, prezes RM zawiadamia Sejm.

Zasady oraz tryb zawierania, ratyfikowania i wypowiadania umów międzynarodowych zawiera art. 89 konstytucji.

Zasada bezpośredniego stosowania umów międzynarodowych. Zgodnie z art. 91 ust. 1 konstytucji zasadą jest bezpośrednie stosowanie umów międzynarodowych, chyba że stosowanie takiej umowy uzależnione jest od wydania ustawy.

Bezpośrednie stosowanie oznacza związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej oraz konieczność uwzględnienia tych postanowień podczas wydawania rozstrzygnięć. Uzależnienie stosowania umowy od wydania ustawy następuje najczęściej wtedy, gdy postanowienia umowy są zbyt ogólne, nie mają charakteru normatywnego i wymagają konkretyzacji.

Ratyfikowana umowa międzynarodowa w hierarchii źródeł prawa. W zależności od tego, czy ratyfikacja umowy międzynarodowej wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie czy też nie, różne jest miejsce takiej umowy w hierarchii źródeł prawa. Umowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, a umowa ratyfikowana samodzielnie przez prezydenta RP ma moc mniejszą od ustawy i nie może odnosić się do materii ustawowej. Umowy takie mają jednak pierwszeństwo przed aktami wykonawczymi do ustaw.

Umowa o przekazaniu kompetencji. Szczególne miejsce wśród umów ratyfikowanych za uprzednią zgodą parlamentu zajmuje umowa o przekazaniu organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencji władzy państwowej w niektórych sprawach (art. 90 ust. 1 Konstytucji RP). Zgoda na ratyfikację wyrażana jest kwalifikowaną większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Zgoda może być też wyrażona w drodze referendum. Artykuł 90 ust. 2 i 3 konstytucji przewiduje zatem alternatywne formy wyrażenia zgody na ratyfikację takiej umowy międzynarodowej. Oznacza to możliwość wyrażenia zgody w jednej z tych form, a w razie niewyrażenia woli w jednej z nich jest możliwość wyrażenia zgody w drugiej formie.

Wszystkie inne umowy międzynarodowe niepodlegające ratyfikacji nie są źródłem prawa w polskim systemie prawnym. Polska ma jednak obowiązek przestrzegania prawa międzynarodowego.

Rozporządzenie. To akt normatywny wykonawczy w stosunku do ustawy, wydawany przez organy wskazane w Konstytucji RP na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Jako akty normatywne powszechnie obowiązujące zawierają nakazy, zakazy i uprawnienia, których adresatami mogą być zarówno organy państwa, jak i obywatele oraz inne podmioty. W Polsce rozporządzenia wydawane są przez organy wskazane w Konstytucji RP, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie do wydania aktu wykonawczego powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania, a także wytyczne dotyczące treści aktu.

Kompetencje do wydawania rozporządzeń mają:

1) prezydent RP,

2) Rada Ministrów,

3) prezes RM,

4) ministrowie kierujący działami administracji rządowej,

5) przewodniczący określonych w ustawie komitetów,

6) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji do wydania tego aktu innemu organowi. Jest to tzw. zakaz subdelegacji.

Rozporządzenie z mocą ustawy. Ze względu na swój charakter nie zostało wyliczone w rozdziale III Konstytucji RP, lecz swoją podstawę ma w art. 234. Rozporządzenia takie to akty normatywne dotyczące spraw zastrzeżonych w zasadzie dla ustawy i mające równą jej moc prawną. Ich szczególny charakter polega na tym, że mogą być wydawane przez prezydenta RP na wniosek Rady Ministrów w czasie stanu wojennego, gdy Sejm nie może zebrać się na posiedzenie. Podlegają zatwierdzeniu na najbliższym posiedzeniu Sejmu.

Rozporządzenie z mocą ustawy może określać zasady i zakres działania organów władzy publicznej, zakres, w jakim mogą w stanie wojennym zostać ograniczone wolności i prawa człowieka, a także zasady naprawiania szkód powstałych z tego tytułu. Zgodnie z art. 228 ust. 5 konstytucji może wkraczać w sferę praw człowieka jedynie w niezbędnym zakresie i zawierać mechanizmy prawne zmierzające do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa.

Te rozporządzenia mają identyczną moc prawną jak ustawy zwykłe, co oznacza, że normy takiego rozporządzenia mogą zmieniać i uchylać normy ustaw, a jednocześnie powinny być one zgodne z Konstytucją RP oraz ratyfikowanymi za uprzednią zgodą parlamentu umowami międzynarodowymi. Czas obowiązywania takich rozporządzeń jest ograniczony i uzależniony od zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Sejmu. W razie niezatwierdzenia rozporządzenie przestaje obowiązywać.

Akty prawa miejscowego. Mają charakter generalno-abstrakcyjny. Adresowane są do z góry nieokreślonej liczby podmiotów i zawierają ogólne postanowienia, jednakże obowiązują jedynie na obszarze działania organów, które je wydają. Wydawane są przez organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej. Wydanie takiego aktu wymaga upoważnienia zawartego w ustawie.

W przyszłym tygodniu przedstawimy kolejny pakiet materiałów dotyczących prawa konstytucjonalnego.

Testy, tabele, ustawy w pigułce - z czego się uczyć

- M. Stepaniuk, „Aplikacja adwokacka. Pytania, odpowiedzi, tabele", wyd. C.H. Beck,

- A. Heliosz, „Aplikacja od ogółu do szczegółu. Akty normatywne w pigułce", wyd. C.H. Beck,

- K. Czajkowska-Matosiuk, „Aplikacje prawnicze w pytaniach i odpowiedziach. Tom 1–2, wyd." C.H. Beck,

- J. Ablewicz, A. Gacka-Asiewicz, „Terminy ustawowe cywilne i karne", wyd. C.H. Beck,

- „Teksty ustaw. Egzaminy. Aplikacje radcowska i adwokacka. Tom 1–3", wyd. C.H. Beck,

- A. Heliosz, „Ustawy dodatkowe – aplikacja komornicza i notarialna", wyd. C.H. Beck.

Zobacz także cykl artykułów Jak się dostać na aplikację

26 września odbędzie się egzamin wstępny na aplikacje prawnicze. Wśród 150 pytań są też te z prawa konstytucyjnego. Wspólnie z wydawnictwem C.H. Beck przedstawiamy kolejny pakiet materiałów, które mogą pomóc w przygotowaniach.

Pojęcie źródeł prawa. Konstytucja RP dzieli źródła prawa na: akty normatywne powszechnie obowiązujące oraz wewnętrznie obowiązujące. Art. 87 ust. 1 i 2 konstytucji wymienia źródła prawa stanowionego o charakterze powszechnie obowiązującym. Są to:

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów