Rozporządzenie. To akt normatywny wykonawczy w stosunku do ustawy, wydawany przez organy wskazane w Konstytucji RP na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Jako akty normatywne powszechnie obowiązujące zawierają nakazy, zakazy i uprawnienia, których adresatami mogą być zarówno organy państwa, jak i obywatele oraz inne podmioty. W Polsce rozporządzenia wydawane są przez organy wskazane w Konstytucji RP, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie do wydania aktu wykonawczego powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania, a także wytyczne dotyczące treści aktu.
Kompetencje do wydawania rozporządzeń mają:
1) prezydent RP,
2) Rada Ministrów,
3) prezes RM,
4) ministrowie kierujący działami administracji rządowej,
5) przewodniczący określonych w ustawie komitetów,
6) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji do wydania tego aktu innemu organowi. Jest to tzw. zakaz subdelegacji.
Rozporządzenie z mocą ustawy. Ze względu na swój charakter nie zostało wyliczone w rozdziale III Konstytucji RP, lecz swoją podstawę ma w art. 234. Rozporządzenia takie to akty normatywne dotyczące spraw zastrzeżonych w zasadzie dla ustawy i mające równą jej moc prawną. Ich szczególny charakter polega na tym, że mogą być wydawane przez prezydenta RP na wniosek Rady Ministrów w czasie stanu wojennego, gdy Sejm nie może zebrać się na posiedzenie. Podlegają zatwierdzeniu na najbliższym posiedzeniu Sejmu.
Rozporządzenie z mocą ustawy może określać zasady i zakres działania organów władzy publicznej, zakres, w jakim mogą w stanie wojennym zostać ograniczone wolności i prawa człowieka, a także zasady naprawiania szkód powstałych z tego tytułu. Zgodnie z art. 228 ust. 5 konstytucji może wkraczać w sferę praw człowieka jedynie w niezbędnym zakresie i zawierać mechanizmy prawne zmierzające do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa.
Te rozporządzenia mają identyczną moc prawną jak ustawy zwykłe, co oznacza, że normy takiego rozporządzenia mogą zmieniać i uchylać normy ustaw, a jednocześnie powinny być one zgodne z Konstytucją RP oraz ratyfikowanymi za uprzednią zgodą parlamentu umowami międzynarodowymi. Czas obowiązywania takich rozporządzeń jest ograniczony i uzależniony od zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Sejmu. W razie niezatwierdzenia rozporządzenie przestaje obowiązywać.
Akty prawa miejscowego. Mają charakter generalno-abstrakcyjny. Adresowane są do z góry nieokreślonej liczby podmiotów i zawierają ogólne postanowienia, jednakże obowiązują jedynie na obszarze działania organów, które je wydają. Wydawane są przez organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej. Wydanie takiego aktu wymaga upoważnienia zawartego w ustawie.
W przyszłym tygodniu przedstawimy kolejny pakiet materiałów dotyczących prawa konstytucjonalnego.
Testy, tabele, ustawy w pigułce - z czego się uczyć
- M. Stepaniuk, „Aplikacja adwokacka. Pytania, odpowiedzi, tabele", wyd. C.H. Beck,
- A. Heliosz, „Aplikacja od ogółu do szczegółu. Akty normatywne w pigułce", wyd. C.H. Beck,
- K. Czajkowska-Matosiuk, „Aplikacje prawnicze w pytaniach i odpowiedziach. Tom 1–2, wyd." C.H. Beck,
- J. Ablewicz, A. Gacka-Asiewicz, „Terminy ustawowe cywilne i karne", wyd. C.H. Beck,
- „Teksty ustaw. Egzaminy. Aplikacje radcowska i adwokacka. Tom 1–3", wyd. C.H. Beck,
- A. Heliosz, „Ustawy dodatkowe – aplikacja komornicza i notarialna", wyd. C.H. Beck.
Zobacz także cykl artykułów Jak się dostać na aplikację