Polski rynek franczyzowy rozwija się już od wielu lat i w oczywisty sposób w miarę nasycenia dynamika spada. Nie znaczy to bynajmniej, że potencjał rozwoju się wyczerpuje. Według autorów raportu z portalu Franchising.pl chłonność rynku franczyzy w Polsce obejmuje 1,5–1,7 tys. konceptów, a obecnie jest ich wciąż o kilkaset mniej. Dlatego zdaniem ekspertów w 2020 r. przybędzie kolejnych 2–3 tys. placówek i w kolejnych latach ich liczba ma nadal rosnąć.
Czas do otwarcia
Raport podkreśla, że polscy franczyzodawcy coraz odważniej rozwijają się na rynkach zagranicznych. „Na ok. 150 polskich marek franczyzowych przynajmniej jedna funkcjonuje za granicą" – czytamy w opracowaniu.
Silną pozycję franczyzy na polskim rynku widać też po stronie franczyzobiorców. Obecnie w Polsce funkcjonuje 83 tys. placówek licencyjnych, z czego większość to biznesy rodzinne. Sektor franczyzy jest również liczącym się pracodawcą. Przy średnim zatrudnieniu na poziomie pięciu–sześciu osób na placówkę franczyzową łączna liczba zatrudnionych w takich placówkach przekroczyła 405 tys. „Wraz z franczyzobiorcami i franczyzodawcami na polskim rynku franczyzy pracuje ponad pół miliona ludzi" – podaje raport.
– Elastyczność franczyzy i wsparcie właściciela marki, który w obecnych realiach w większości zrezygnował z opłat franczyzowych, to teraz dla firm wielkie wsparcie. Bez względu na sektor, od handlu po gastronomię. W przypadku ostatniego sektora to sieci franczyzowe obecnie dominują na rynku. Widać też coraz większą aktywność operatorów franczyzowych w innych branżach, od usług po jubilerstwo – mówi Grzegorz Łaptaś, partner w PwC.