Prezydent podpisał ustawę:
- z 24 kwietnia 2014 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o Funduszu Kolejowym.
Uchwalona ustawa ma na celu wprowadzenie do polskiego prawa rozwiązań umożliwiających wdrożenie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 maja 2013 r. stwierdzającego naruszenie przez Rzeczpospolitą Polską przepisów dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz przyznawania świadectw bezpieczeństwa.
Zmiany dokonane w powołanych wyżej ustawach odnoszą się do zakresu finansowania działalności zarządcy infrastruktury kolejowej. Opłaty wnoszone przez przewoźników kolejowych do PKP Polskie Linie Kolejowe SA za korzystanie z infrastruktury kolejowej będą liczone na nowych zasadach. Koszty, które obecnie finansowane są z dotacji budżetowej będą co do zasady finansowane z przychodów od przewoźników kolejowych. Natomiast koszty, które dotychczas zarządca infrastruktury finansował z przychodów od przewoźników będą finansowane z budżetu państwa.
Ponadto nowelizacja usuwa lukę w prawie, polegającą na braku regulacji sytuacji, gdy prezes Urzędu Transportu Kolejowego odmawia zatwierdzenia proponowanych przez zarządcę wysokości stawek dostępu do infrastruktury. W takim przypadku ustawa przewiduje stawkę dostępu do infrastruktury kolejowej w ostatnio zatwierdzonej wysokości.