Reklama
Rozwiń
Reklama

Budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu. Jest decyzja sądu ws. niemieckiej skargi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi złożone przez organizacje ekologiczne z Niemiec i Polski na decyzję środowiskową dla terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Publikacja: 04.08.2025 19:45

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie

Foto: Fotorzepa / Danuta Matłoch

Chodzi o skargi niemieckiego stowarzyszenia Lebensraum Vorpommern oraz polskiego stowarzyszenie Zielone Wyspy Świnoujście. Organizacje te zaskarżyły decyzję środowiskową Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska  na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu. Ich zarzuty dotyczyły m.in. niewystarczającego uwzględnienia wpływu inwestycji na obszary chronione Morza Bałtyckiego oraz zagrożenia związane z  bronią chemiczną zatopioną tam w czasie II wojny światowej. 

Czytaj więcej

Terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy się to komuś podoba czy nie

 W marcu Wojewódzki Sąd Administracyjny zawiesił decyzję środowiskową do czasu rozpoznania skargi ekologów. Nie wstrzymał budowy terminala, jednak bez decyzji środowiskowej nie byłoby można prowadzić inwestycji.

Dziś WSA oddalił skargi obu organizacji. Wyrok nie jest prawomocny, stronom przysługuje skarga kasacyjna do NSA.  

Dlaczego terminal kontenerowy w Świnoujściu jest tak ważną inwestycją

Terminal głębokowodny, którego budowa ma być  ukończona w 2029 roku, to jeden z największych projektów infrastrukturalnych polskiej gospodarki morskiej.  W ramach inwestycji przewidziano budowę nowego toru podejściowego o długości 65 km i głębokości 17 m, nabrzeża zdolnego do równoczesnej obsługi dwóch dużych kontenerowców, pełną infrastrukturę lądową i morską, w tym połączenia drogowe i kolejowe. Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na ok. 12,5 mld zł, z czego sam terminal to ok. 2,5 mld zł.  

Reklama
Reklama

Nie jest tajemnicą, że ta inwestycja wzmocniłaby pozycję  Polski w konkurencji z innymi portami bałtyckimi. Terminal będzie mógł obsługiwać największe jednostki oceaniczne wpływające na Bałtyk – do 400 m długości.  

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama