Opolszczyzna

Jak przyciągnąć turystów na śląski Wawel

materiały prasowe
W tym roku zamierzamy wprowadzić do użytku aplikację multimedialną WOW Poland, która ułatwi i uatrakcyjni zwiedzanie muzeum, a także połączy internetowo i promocyjnie nasz zamek z innymi instytucjami kultury – zapowiada Dariusz Byczkowski, dyrektor Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu.

Rz: Niedawno został pan dyrektorem Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. Po tych trzech miesiącach już pan wie, co jest największą zaletą tej placówki, a co należy w niej szybko poprawić i dlaczego?

Dariusz Byczkowski: Zamierzam poprawić politykę informacyjną mojej placówki. Wiele imprez: wystaw stałych i czasowych, konferencji naukowych oraz lekcji muzealnych, które odbywają się w Zamku, nie zawsze jest odpowiednio nagłaśnianych. Ma to wpływ na frekwencję.

Budowanie marki poprzez informację, anonsowanie wydarzeń i imprez kulturalnych, polityka otwartych drzwi nie jest możliwa bez udziału mediów.

Zapowiedział pan już wprowadzenie nowych technologii do muzeum. Kiedy możemy się ich spodziewać i co to dokładnie będzie?

W tym roku zamierzamy zaprojektować i wprowadzić do użytku aplikację multimedialną WOW Poland, która poprzez użycie telefonu komórkowego ułatwi i uatrakcyjni zwiedzanie naszego muzeum, a także połączy internetowo i promocyjnie nasz zamek z innymi instytucjami kultury, np. zamkiem Książ. Ułatwi to promocję i możliwość dotarcia do szerszego kręgu zwiedzających. Przewidywany koszt uruchomienia tego systemu to ok. 15 tys. zł. Dostaniemy na ten cel dotację podmiotową.

Jakie inwestycje są niezbędne w placówce i ile mogą kosztować? Kiedy jest szansa na ich zrealizowanie?

Już zostały wdrożone takie inwestycje jak kapitalny remont dachu muzeum. Jego koszt ok. 2,2 mln zł brutto. Opracowano dokumentację techniczną wraz z kosztorysem oraz uzyskano niezbędne, wymagane prawem, pozwolenia budowlane i konserwatorskie.

Poza tym w trakcie realizacji jest remont II piętra zamku, gdzie mieści się wystawa stała pod nazwą „Sztuka Śląska XV–XVIII wieku". Zaplanowaliśmy tam malowanie ścian, nową aranżację oświetlenia, wprowadzenie autorskiego wystroju kompozycji wnętrza wystawowego. Koszt ok. 170 tys. zł brutto.

Chcemy również przeprowadzić działania promocyjne, nowe aranżacje wystaw stałych, projektowanie i organizowanie kolejnych wystaw czasowych, koncertów, prelekcji, spotkań autorskich.

Kierowane przez pana Muzeum Piastów Śląskich jest dość znane w regionie, ale w całej Polsce jest już z tym gorzej. Jak pan chce to zmienić?

W świadomości tzw. ogólnopolskiej wraz ze śmiercią króla Kazimierza Wielkiego wygasa dynastia Piastów. Król Władysław jest przedstawicielem nowej dynastii Jagiellonów. Tymczasem Piastowie z linii brzesko-legnickiej władają tymi ziemiami jeszcze długi czas. Nasza instytucja i jej misja polega na propagowaniu wiedzy o działalności tychże Piastów. Na przykład Jerzy II Piast – twórca śląskiego Wawelu na wzór Zamku Królewskiego w Krakowie – był spokrewniony z Jagiellonami poprzez pierwszą żonę swojego ojca Fryderyka II, która z kolei była siostrą Zygmunta Starego.

Owe kontakty zaowocowały faktem zbudowania zamku w Brzegu, do złudzenia przypominającego Wawel. Absolutną atrakcją jest fasada bramy głównej (według poprzedniej klasyfikacji – zabytek klasy 0), na której umieszczono wizerunki władców polskich oraz książąt z dynastii piastowskiej.

Owa manifestacja polskości miała miejsce w Brzegu, który znajdował się w tym czasie poza granicami Rzeczypospolitej. Głównym elementem bramy jest herb Jagiellonów, pomimo że administracyjnie księstwo leżało w państwie Habsburgów.

Nadal zbyt mało znana w świadomości społecznej jest postać św. Jadwigi – patronki Śląska. Zarówno podobizny jej męża Henryka Brodatego, jak i jej syna Henryka Pobożnego zostały spersonifikowane w płaskorzeźbach na fasadzie wspominanej bramy zamkowej.

Zapowiedział pan już też współpracę z wojewódzkimi instytucjami kultury. Na współpracy z którymi zależy panu najbardziej? Co ta współpraca może dać Muzeum?

Wysoko sobie cenię współpracę z wojewódzkimi instytucjami kultury. Od trzech kadencji, jako radny sejmiku wojewódzkiego, pracuję w Komisji Edukacji i Kultury. Cieszę się, że wspólnie możemy realizować projekty, takie jak chociażby planowana na marzec wystawa „Opolska mama ma moc".

Chce pan, by muzeum uzyskało status Pomnika Historii. Jaka jest na to szansa?

Pomnik Historii to zabytek, który z uwagi na swoją szczególną, ponadregionalną, utrwaloną w świadomości społecznej wartość historyczną, naukową i artystyczną, promuje region, miasto i sam obiekt – Zamek Piastów Śląskich w Brzegu. To prestiż, ale i możliwość pozyskania środków finansowych.

Nasz wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowy Instytut Dziedzictwa, stąd robocza wizyta grupy eksperckiej 17 stycznia 2018 r.

Czy muzeum zaplanowało już wystawy lub inne wydarzenia z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę? Co to będzie i kiedy?

Oprócz wystaw stałych zaplanowaliśmy 12 wystaw czasowych pod kątem roku jubileuszowego – 2018. Między innymi są to: Dzieje Polski według komiksu, Prezentacja Kolekcji Rodziny Mroczkowskich, wystawa poświęcona Leonowi Barszczewskiemu. Poza tym planujemy koncerty i prelekcje historyczno-naukowe.

Ile ich rocznie turystów odwiedza placówkę? Czym i jak chce pan przyciągać nowych?

W 2017 r. odwiedziło nas ok. 70 tys. zwiedzających. Natomiast mając na względzie te działania, o których mówiłem, spodziewamy się efektów w postaci zwiększenia ruchu turystycznego już w bieżącym roku.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL