Art. 53 ustawy Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd oraz art. 56 pkt. 2 tej ustawy, który stanowi, że reklama produktu leczniczego nie może zawierać informacji niezgodnych z zatwierdzoną Charakterystyką Produktu Leczniczego (ChPL), narusza, zdaniem Głównego Inspektora Farmaceutycznego (GIF) reklama Neosine Forte, sugerująca jego skuteczność w zwalczaniu koronawirusa Covid-19.
31 marca 2020 r. GIF nakazał spółce Aflofarm Farmacja Polska natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy produktu leczniczego Neosine Forte w postaci spotu telewizyjnego, w którym pokazano opakowanie produktu i wizualizację nawiązującą do koronawirusa Covid-19, która zmniejsza się i stopniowo zanika.
„Tym samym odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym produkt leczniczy neosine forte tabletki wykazuje skuteczność wobec zakażeń koronawirusem lub może chronić przed takim zakażeniem" – napisał w uzasadnieniu GIF, uznając, że spot wprowadza odbiorcę w błąd, ponieważ sugeruje, że produkt leczniczy wykazuje aktywność wobec koronawirusa i być stosowany w jego zapobieganiu lub leczeniu. Nie znajduje to jednak potwierdzenia ani w treści ChPL, ani w treści ulotki dla pacjenta.
Czytaj także: Lek na Covid wejdzie na rynek szybką ścieżką rejestracji