Reklama

Covid w reklamie nie może sugerować skuteczności leku

Zestawienie w reklamie leku informacji o działaniu przeciwwirusowym i wizualizacji nawiązującej do koronawirusa, który stopniowo zmniejsza się i zanika, narusza przepisy Prawa farmaceutycznego – uznał GIF.

Aktualizacja: 26.05.2020 14:17 Publikacja: 26.05.2020 13:59

Covid w reklamie nie może sugerować skuteczności leku

Foto: Adobe Stock

Art. 53 ustawy Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd oraz art. 56 pkt. 2 tej ustawy, który stanowi, że reklama produktu leczniczego nie może zawierać informacji niezgodnych z zatwierdzoną Charakterystyką Produktu Leczniczego (ChPL), narusza, zdaniem Głównego Inspektora Farmaceutycznego (GIF) reklama Neosine Forte, sugerująca jego skuteczność w zwalczaniu koronawirusa Covid-19.

31 marca 2020 r. GIF nakazał spółce Aflofarm Farmacja Polska natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy produktu leczniczego Neosine Forte w postaci spotu telewizyjnego, w którym pokazano opakowanie produktu i wizualizację nawiązującą do koronawirusa Covid-19, która zmniejsza się i stopniowo zanika.

„Tym samym odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym produkt leczniczy neosine forte tabletki wykazuje skuteczność wobec zakażeń koronawirusem lub może chronić przed takim zakażeniem" – napisał w uzasadnieniu GIF, uznając, że spot wprowadza odbiorcę w błąd, ponieważ sugeruje, że produkt leczniczy wykazuje aktywność wobec koronawirusa i być stosowany w jego zapobieganiu lub leczeniu. Nie znajduje to jednak potwierdzenia ani w treści ChPL, ani w treści ulotki dla pacjenta.

Czytaj także: Lek na Covid wejdzie na rynek szybką ścieżką rejestracji

Reklama
Reklama

Zdaniem GIF reklama w sposób „wyjątkowo nieetyczny" oraz „rażący i godny potępienia" wykorzystywała stan epidemii.

Dwa dni później GIF wydał kolejną decyzję w sprawie innej reklamy produktu leczniczego, sugerującej jego skuteczność w zwalczaniu koronawirusa Covid-19. Nakazuje w niej spółce Tactica Pharmaceuticals natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy produktu leczniczego Gardimax Medica Spray i Dektac, skierowanej do osób uprawnionych do wystawiania recept (lekarzy, farmaceutów, części pielęgniarek) oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi (farmaceutów). W ulotce zatytułowanej „Zdystansuj wirusa w 5 krokach" napisano, że pierwszy ze specyfików zwalcza wirusy, a drugi obniża gorączkę.

„Dwa spośród zalecanych przez podmiot prowadzący reklamę pięciu kroków do zdystansowania wirusa są fałszywe: produkt leczniczy Gardimax Medica Spray nie zwalcza wirusów, a produkt leczniczy Dektac tabletki powlekane 25 mg nie zwalcza gorączki, która jest częstym objawem infekcji wirusowej" – uzasadnił decyzję GIF. I również w tym przypadku uznał jednoczesne naruszenie art. 53 ustawy Prawo farmaceutyczne oraz art. 56 pkt. 2 tej ustawy.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama