Reklama

Covid w reklamie nie może sugerować skuteczności leku

Zestawienie w reklamie leku informacji o działaniu przeciwwirusowym i wizualizacji nawiązującej do koronawirusa, który stopniowo zmniejsza się i zanika, narusza przepisy Prawa farmaceutycznego – uznał GIF.

Aktualizacja: 26.05.2020 14:17 Publikacja: 26.05.2020 13:59

Covid w reklamie nie może sugerować skuteczności leku

Foto: Adobe Stock

Art. 53 ustawy Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd oraz art. 56 pkt. 2 tej ustawy, który stanowi, że reklama produktu leczniczego nie może zawierać informacji niezgodnych z zatwierdzoną Charakterystyką Produktu Leczniczego (ChPL), narusza, zdaniem Głównego Inspektora Farmaceutycznego (GIF) reklama Neosine Forte, sugerująca jego skuteczność w zwalczaniu koronawirusa Covid-19.

31 marca 2020 r. GIF nakazał spółce Aflofarm Farmacja Polska natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy produktu leczniczego Neosine Forte w postaci spotu telewizyjnego, w którym pokazano opakowanie produktu i wizualizację nawiązującą do koronawirusa Covid-19, która zmniejsza się i stopniowo zanika.

„Tym samym odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym produkt leczniczy neosine forte tabletki wykazuje skuteczność wobec zakażeń koronawirusem lub może chronić przed takim zakażeniem" – napisał w uzasadnieniu GIF, uznając, że spot wprowadza odbiorcę w błąd, ponieważ sugeruje, że produkt leczniczy wykazuje aktywność wobec koronawirusa i być stosowany w jego zapobieganiu lub leczeniu. Nie znajduje to jednak potwierdzenia ani w treści ChPL, ani w treści ulotki dla pacjenta.

Czytaj także: Lek na Covid wejdzie na rynek szybką ścieżką rejestracji

Reklama
Reklama

Zdaniem GIF reklama w sposób „wyjątkowo nieetyczny" oraz „rażący i godny potępienia" wykorzystywała stan epidemii.

Dwa dni później GIF wydał kolejną decyzję w sprawie innej reklamy produktu leczniczego, sugerującej jego skuteczność w zwalczaniu koronawirusa Covid-19. Nakazuje w niej spółce Tactica Pharmaceuticals natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy produktu leczniczego Gardimax Medica Spray i Dektac, skierowanej do osób uprawnionych do wystawiania recept (lekarzy, farmaceutów, części pielęgniarek) oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi (farmaceutów). W ulotce zatytułowanej „Zdystansuj wirusa w 5 krokach" napisano, że pierwszy ze specyfików zwalcza wirusy, a drugi obniża gorączkę.

„Dwa spośród zalecanych przez podmiot prowadzący reklamę pięciu kroków do zdystansowania wirusa są fałszywe: produkt leczniczy Gardimax Medica Spray nie zwalcza wirusów, a produkt leczniczy Dektac tabletki powlekane 25 mg nie zwalcza gorączki, która jest częstym objawem infekcji wirusowej" – uzasadnił decyzję GIF. I również w tym przypadku uznał jednoczesne naruszenie art. 53 ustawy Prawo farmaceutyczne oraz art. 56 pkt. 2 tej ustawy.

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama