Rada miasta nie może narzucić przebiegu linii autobusowej - wyrok WSA w Kielcach

Jeśli chodzi o wyznaczanie tras przejazdu oraz początkowych i końcowych przystanków, firma transportowa podejmuje samodzielne decyzje.

Publikacja: 26.05.2021 07:31

Rada miasta nie może narzucić przebiegu linii autobusowej - wyrok WSA w Kielcach

Foto: Fotorzepa / Roman Bosiacki

Rada Miejska w Kielcach ustaliła zasady korzystania z przystanków i dworców w gminie. Wywołało to niezadowolenie przewoźników, którzy uznali, że miasto kieruje się wyłącznie własnym interesem, równocześnie ignorując ich potrzeby. W skardze do sądu podnieśli, że gmina przekroczyła kompetencje, narzucając przebieg kursów, by zmusić do korzystania z wyremontowanego niedawno dworca i uzyskać środki na jego utrzymanie oraz podkreślić zasadność kosztownego remontu. Gmina wniosła o oddalenie skargi, wskazując, że zakres możliwej regulacji w tym obszarze jest szeroki.

Czytaj także:

Jedna stawka dla dużych i małych autobusów jest dyskryminująca - Wyrok WSA

Sąd skargę uwzględnił, powołując się na art. 15 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 ustawy o publicznym transporcie drogowym stanowiący, że do kompetencji uchwałodawczej rady gminy należy ustalenie przystanków i dworców oraz zasad i warunków korzystania z nich. Przewoźnikowi natomiast przysługuje prawo ustalenia proponowanego rozkładu jazdy i linii komunikacyjnej, uwzględniającej przystanki określone przez radę gminy. Sąd nie miał wątpliwości, że treść uchwały wskazująca, który z przystanków jest początkowy oraz gdzie powinno nastąpić obowiązkowe zatrzymanie pojazdu, jest w istocie ograniczeniem prawa przewoźnika do zaproponowania rozkładu jazdy i linii komunikacyjnej.

– Nie ma podstawy prawnej dla wprowadzania przez radę gminy tego rodzaju ograniczeń działalności przewoźników – uzasadniał decyzję sądu sędzia Artur Adamiec.

W zakresie tworzenia aktów prawa miejscowego rada gminy musi przestrzegać zakresu upoważnienia udzielonego jej w ustawie. Akty prawa miejscowego mogą być tylko wykonaniem przepisów ustawy.

Sygnatura akt: I SA/Ke 63/21

Rada Miejska w Kielcach ustaliła zasady korzystania z przystanków i dworców w gminie. Wywołało to niezadowolenie przewoźników, którzy uznali, że miasto kieruje się wyłącznie własnym interesem, równocześnie ignorując ich potrzeby. W skardze do sądu podnieśli, że gmina przekroczyła kompetencje, narzucając przebieg kursów, by zmusić do korzystania z wyremontowanego niedawno dworca i uzyskać środki na jego utrzymanie oraz podkreślić zasadność kosztownego remontu. Gmina wniosła o oddalenie skargi, wskazując, że zakres możliwej regulacji w tym obszarze jest szeroki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona