do 30 czerwca 2017 r. (jeżeli kształcenie w klasie I, II lub III 8-letniej szkoły podstawowej rozpocznie się od roku szkolnego 2017/2018) bądź
do 31 stycznia 2018 r. albo do 31 stycznia 2019 r. (jeżeli kształcenie w klasie I, II lub III 8-letniej szkoły podstawowej rozpocznie się odpowiednio od roku szkolnego 2018/2019 albo 2019/2020).
W art. 138 p.w. przewidziano, że w sytuacji, gdy j.s.t. prowadząca dotychczasowe gimnazjum zdecyduje o przekształceniu tego gimnazjum np. w liceum ogólnokształcące, czy o włączeniu gimnazjum do liceum, wymagane będzie zawarcie lub zmiana porozumienia z j.s.t., dla której prowadzenie liceum jest zadaniem własnym. Wymóg ten nie dotyczy miast na prawach powiatu.
W art. 191 p.w. zastrzeżono także, że od 1 września 2017 r. zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi tylko dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum, stanie się z mocy ustawy 8-letnią szkołą podstawową. Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej taki dotychczasowy zespół szkół, w terminie do 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, powinien stwierdzić jego przekształcenie w 8-letnią szkołę podstawową.
Zmiany dotyczące liceum i technikum
Zgodnie z art. 146 p.w. dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące od 1 września 2019 r. stanie się 4-letnim liceum. Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe 3-letnie liceum, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, powinien stwierdzić jego przekształcenie w 4-letnie liceum. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do I klasy 4-letniego liceum dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej zostanie przeprowadzone na rok szkolny 2019/2020.
Również od 1 września 2019 r. dotychczasowe 4-letnie technikum stanie się 5-letnim technikum (art. 152 p.w.). Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe 4-letnie technikum, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdzi jego przekształcenie w 5-letnie technikum. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do I klasy 5-letniego technikum dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej zostanie przeprowadzone na rok szkolny 2019/2020.
W art. 193 p.w. przewidziano, że od 1 września 2019 r.:
- zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi tylko dotychczasowe gimnazjum i liceum ogólnokształcące, stanie się 4-letnim liceum, a
- zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi tylko dotychczasowe gimnazjum i technikum, stanie się 5-letnim technikum.
Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej taki zespół szkół, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, powinien stwierdzić jego przekształcenie w odpowiednio 4-letnie liceum albo 5-letnie technikum.
Przykład:
Załóżmy, że osoba prawna niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadzi odpowiednio publiczne 3-letnie liceum ogólnokształcące bądź publiczne 4-letnie technikum. Zgodnie z art. 157 p.w. taka osoba powinna, w terminie do 31 stycznia 2019 r., przedłożyć organowi j.s.t., który wydał zezwolenie na założenie szkoły wymienione w tym przepisie dokumenty, obejmujące m.in.: wykaz nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia odpowiednio w publicznym 4-letnim liceum albo publicznym 5-letnim technikum, zawierający imiona i nazwiska nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach, a także projekty aktu założycielskiego i statutu szkoły, dostosowane do przepisów p.o.
Na wniosek osoby prowadzącej szkołę, powyższy termin na przedstawienie dokumentów może zostać przedłużony – maksymalnie o miesiąc, do 28 lutego 2019 r. W razie nieprzedstawienia dokumentów w terminie, liceum ogólnokształcące lub technikum ulegnie likwidacji z dniem 31 sierpnia 2020 r. W takim przypadku likwidacja szkoły nie będzie wymagać zgody organu, który udzielił zezwolenia na jej założenie. W myśl art. 159 p.w. analogiczne obowiązki dotyczące przedłożenia dokumentów przewidziano dla osoby prowadzącej dotychczasowe niepubliczne liceum ogólnokształcące lub technikum. Taka osoba powinna przedłożyć je, w terminie do 31 stycznia 2019 r., organowi j.s.t., który dokonał wpisu do ewidencji szkół niepublicznych. Również w tym przypadku termin ten może zostać przedłużony – maksymalnie do 28 lutego 2019 r., a nieprzedłożenie dokumentów w terminie spowoduje, że niepubliczne liceum lub technikum ulegnie likwidacji z dniem 31 sierpnia 2020 r.
Szkoły branżowe
Zgodnie z art. 162 p.w. od 1 września 2017 r. dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa stanie się branżową szkołą I stopnia. Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasową zasadniczą szkołę zawodową, w terminie do 30 listopada 2017 r., powinien stwierdzić, w drodze uchwały, jej przekształcenie w branżową szkołę I stopnia. W art. 196 p.w. przewidziano także, że od 1 września 2017 r. zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi tylko dotychczasowe gimnazjum i dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa, stanie się branżową szkołą I stopnia. Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej taki zespół szkół, w terminie do 30 listopada 2017 r., powinien stwierdzić, w drodze uchwały, jego przekształcenie w branżową szkołę I stopnia. Od 1 września 2020 r. tworzy się ponadto branżową szkołę II stopnia. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do tej szkoły zostanie przeprowadzone na rok szkolny 2020/2021.
Dostosowanie sieci szkół
Zmiany dotyczące struktury szkół pociągają za sobą konieczność wprowadzenia zmian w ich sieciach. W związku z tym przewidziano m.in., że rada gminy - po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty - w terminie do 31 marca 2017 r. powinna podjąć uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego p.o., na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. (art. 210 p.w.).
Taka uchwała nie jest aktem prawa miejscowego. Podaje się ją do publicznej wiadomości przez umieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej lub w widocznym miejscu w siedzibie urzędu. Kurator opiniuje taką uchwałę w ciągu 21 dni od dnia otrzymania. Jego opinia może wskazywać zmiany, które należy uwzględnić w uchwale. Opinia kuratora jest wiążąca i nie służy od niej zażalenie. Służy na nią jednak skarga do sądu administracyjnego. Również związki zawodowe opiniują wskazaną wyżej uchwałę (na podstawie przepisów o związkach zawodowych) i przedstawiają swoją opinię w terminie nie dłuższym niż 21 dni. Opinia związków, w przeciwieństwie do opinii kuratora, nie ma jednak wiążącego charakteru.
W art. 211 p.w. przewidziano, że w razie niepodjęcia wskazanej wyżej uchwały w terminie do 31 marca 2017 r., pozostaną w mocy dotychczasowe uchwały w sprawie sieci szkół. W takim przypadku wymagane jest opracowanie i podanie do publicznej wiadomości informacji w sprawie planu sieci szkół podstawowych i gimnazjów, jaki będzie obowiązywał od 1 września 2017 r., z uwzględnieniem zmian w sieci szkół, które nastąpią z mocy prawa.
Anna Puszkarska, radca prawny
podstawa prawna: ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (DzU z 2017 r. poz. 59),
podstawa prawna: ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (DzU z 2017 r. poz. 60).
Terminarz zmian
W nowych przepisach przewidziano m.in., że:
>> do 31 stycznia 2017 r.
- osoba prawna niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadząca dotychczasową publiczną szkołę podstawową może poinformować organ, który wydał zezwolenie na założenie szkoły, o zamiarze likwidacji szkoły (z dniem 31 sierpnia 2017 r.),
- osoba niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadząca dotychczasową publiczną szkołę podstawową, której ustalono obwód, może złożyć oświadczenie o rezygnacji z obwodu,
>> do 31 marca 2017 r.
- rada gminy – po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty – podejmuje uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r.
>> do 30 czerwca 2017 r.
- osoba prawna niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadząca dotychczas szkołę podstawową, która chce kontynuować jej prowadzenie jako 8-letniej szkoły podstawowej, przedstawia wymagane nowe dokumenty (termin ten może być przedłużony, na wniosek osoby prowadzącej szkołę, maksymalnie do 31 lipca 2017 r.),
>> 1 września 2017 r.
- dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa prowadzona przez j.s.t. staje się 8-letnią szkołą podstawową (organ stanowiący j.s.t. stwierdza to przekształcenie, w drodze uchwały, do 30 listopada 2017 r.),
- następuje likwidacja I klasy, a w następnych latach kolejnych klas dotychczasowego gimnazjum (organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe gimnazjum, stwierdza, w drodze uchwały, zakończenie jego działalności, do 30 listopada 2019 r.),
- dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa staje się branżową szkołą I stopnia (organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasową zasadniczą szkołę zawodową stwierdza to przekształcenie w drodze uchwały, do 30 listopada 2017 r.),
>> 31 stycznia 2019 r.
- osoba prawna niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadząca dotychczasowe liceum lub technikum, która chce nadal prowadzić taką szkołę, przedstawia wymagane nowe dokumenty (termin ten może zostać przedłużony na jej wniosek, maksymalnie do 28 lutego 2019 r.),
>> 1 września 2019 r.
- dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące staje się 4-letnim liceum (organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe liceum stwierdza to przekształcenie w drodze uchwały, do 30 listopada 2019 r.),
- dotychczasowe 4-letnie technikum staje się 5-letnim technikum (organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe technikum stwierdza to przekształcenie w drodze uchwały, do 30 listopada 2019 r.),
>> 1 września 2020 r.
- tworzy się branżową szkołę II stopnia.