Poradnik: najważniejsze zmiany w systemie szkolnictwa

Do 31 marca 2017 r. rada gminy - po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty musi podjąć uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego.

Aktualizacja: 28.01.2017 16:10 Publikacja: 28.01.2017 11:02

Poradnik: najważniejsze zmiany w systemie szkolnictwa

Foto: Fotorzepa, Jakub Ostałowski

Nowa ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (dalej p.o.) wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w przepisach wprowadzających tę ustawę (dalej p.w.). Najważniejsze zmiany wynikające z tych regulacji dotyczą etapowego przekształcania systemu szkolnictwa. Obecny system obejmuje: 6-letnią szkołę podstawową, 3-letnie gimnazjum, 3-letnie liceum ogólnokształcące, 4-letnie technikum i 3-letnią zasadniczą szkołę zawodową. Natomiast po zmianach, docelowo będą istnieć:

- 8-letnia szkoła podstawowa (nastąpi wygaszenie gimnazjów), w związku z czym obowiązek szkolny dziecka rozpocznie się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz będzie trwać do ukończenia szkoły podstawowej, ale nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia,

- 4-letnie liceum ogólnokształcące,

- 5-letnie technikum,

- 3-letnia branżowa szkoła I stopnia - osoby, które ukończą taką szkołę uzyskają wykształcenie zasadnicze branżowe,

- 3-letnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy (dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w umiarkowanym lub znacznym stopniu oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi),

- 2-letnia branżowa szkoła II stopnia - osoby, które ukończą taką szkołę będą mieć wykształcenie średnie branżowe, a także

- szkoła policealna – dla osób posiadających wykształcenie średnie lub średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku (art. 18 ust. 1 p.o.).

Wprowadzenie nowej struktury szkolnictwa nastąpi w ciągu kilkuletniego okresu przejściowego. Związane z tym rozwiązania zawarto w p.w., które regulują m.in. przekształcanie, włączanie szkół do szkół innego typu i wygaszanie gimnazjów.

Przekształcanie szkół podstawowych

W przypadku publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego (dalej j.s.t.) przyjęto, że od 1 września 2017 r. dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa stanie się 8-letnią szkołą podstawową (art. 117 ust. 1 p.w.). Z tym dniem uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy dotychczasowej 6-letniej szkoły podstawowej staną się uczniami, nauczycielami i innymi pracownikami 8-letniej szkoły. Ponadto 1 września 2017 r. w 8-letniej szkole podstawowej rozpoczną naukę pierwsi uczniowie VII klasy (absolwenci VI klasy dotychczasowej 6-letniej szkoły podstawowej), którzy 1 września 2018 r. będą pierwszymi uczniami VIII klasy tej szkoły. Organ stanowiący j.s.t. będzie miał obowiązek stwierdzić to przekształcenie, w drodze uchwały, w terminie do 30 listopada 2017 r. Uchwała ta będzie stanowić akt założycielski 8-letniej szkoły podstawowej.

Przykład:

W prawie oświatowym przewidziano, że szkoła publiczna powinna mieć akt założycielski i statut. Zgodnie z art. 88 p.o. w akcie założycielskim trzeba określić typ, nazwę i siedzibę szkoły. Jeżeli w szkole jest realizowany obowiązek szkolny, to zasadą jest, że w akcie założycielskim - oprócz wskazanych wyżej danych – należy podać zasięg terytorialny (obwód) szkoły, a w szczególności nazwy miejscowości (w miastach nazwy ulic lub ich części) należących do jej obwodu. W przypadku szkoły podstawowej należy wskazać także podporządkowane jej organizacyjnie szkoły filialne. Szkole publicznej prowadzonej przez osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż j.s.t. nie ustala się obwodu, chyba że osoba prowadząca szkołę wystąpi z takim wnioskiem.

Obwodów nie ustala się w przypadku szkół specjalnych, szkół integracyjnych, szkół dwujęzycznych, szkół dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, szkół sportowych, szkół mistrzostwa sportowego, szkół artystycznych, szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz szkół przy zakładach karnych i aresztach śledczych.

Organ zakładający szkołę podpisuje akt założycielski i nadaje pierwszy statut (zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 98-99 p.o.). Akt założycielski i statut szkoły należy przesłać właściwemu kuratorowi oświaty i innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą.

Także w odniesieniu do dotychczasowej 6-letniej publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą j.s.t. lub osobę fizyczną przyjęto, że taka szkoła od 1 września 2017 r. może stać się 8-letnią szkołą podstawową (por. art. 120 p.w.). Osoba prowadząca szkołę musi jednak, w terminie do 30 czerwca 2017 r., przedłożyć organowi j.s.t., który wydał zezwolenie na założenie szkoły m.in.:

- wykaz nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w publicznej 8-letniej szkole podstawowej, zawierający imiona i nazwiska nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach, a także

- projekt aktu założycielskiego publicznej 8-letniej szkoły podstawowej i projekt jej statutu, dostosowane do przepisów p.o.

Na wniosek osoby prowadzącej szkołę podstawową można przedłużyć ten termin - maksymalnie o miesiąc, do 31 lipca 2017 r. W razie nieprzedłożenia wymaganych dokumentów w terminie, dotychczasowa publiczna 6-letnia szkoła podstawowa stanie się 1 września 2017 r. 8-letnią szkołą podstawową obejmującą strukturą organizacyjną klasy I–VI i ulegnie likwidacji 31 sierpnia 2018 r. W takim przypadku likwidacja nie będzie wymaga zgody organu, który udzielił zezwolenia na założenie szkoły.

Osoba prawna niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadząca dotychczasową publiczną szkołę podstawową może także, w terminie do 31 stycznia 2017 r., poinformować organ j.s.t., który wydał zezwolenie na założenie szkoły, o zamiarze likwidacji szkoły, z dniem 31 sierpnia 2017 r. Również w tym przypadku likwidacja nie będzie wymagać zgody organu, który udzielił zezwolenia na założenie szkoły (art. 124 p.w.).

Przykład:

Przyjmijmy, że organ jednostki samorządu terytorialnego, który wydał zezwolenie na założenie publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą j.s.t. lub osobą fizyczną zechce zmienić obwód tej szkoły. W art. 119 p.w. przewidziano taką możliwość. Zmiana obwodu wymaga uzgodnienia z osobą prowadzącą szkołę. Także osoba prowadząca dotychczasową publiczną 6-letnią szkołę podstawową, której ustalono obwód, w terminie do 31 stycznia 2017 r., może złożyć organowi, który wydał zezwolenie na założenie szkoły, oświadczenie o rezygnacji z obwodu.

Warunki dalszego funkcjonowania niepublicznych szkół podstawowych określono w art. 125 p.w. Prawo dalszego prowadzenia 8-letniej szkoły podstawowej uzyska taki organ prowadzący, który przedstawi do 30 czerwca 2017 r. (z możliwością przedłużenia tego terminu maksymalnie do 31 lipca 2017 r.) dokumenty niezbędne dla zapewnienia aktualności ewidencji szkół niepublicznych (m.in. wykaz nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w 8-letniej szkole podstawowej i jej statut). W razie nieprzedłożenia dokumentów w terminie, dotychczasowa niepubliczna 6-letnia szkoła podstawowa stanie się od 1 września 2017 r. niepubliczną 8-letnią szkołą podstawową obejmującą strukturą organizacyjną klasy I–VI i ulegnie likwidacji z dniem 31 sierpnia 2018 r.

Wygaszanie gimnazjów

Wygaszanie gimnazjów będzie mieć stopniowy i ewolucyjny charakter. Zgodnie z art. 127 p.w. 1 września 2017 r. zostanie zlikwidowana klasa I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego gimnazjum. Na rok szkolny 2017/2018 nie będzie już przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne do I klasy dotychczasowego gimnazjum. Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe gimnazjum, w terminie do 30 listopada 2019 r., stwierdzi (w drodze uchwały) zakończenie jego działalności.

W art. 129 p.w. przewidziano, że wygaszanie gimnazjum może być realizowane poprzez:

- przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową bądź włączenie gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej,

- przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum bądź włączenie gimnazjum do liceum albo technikum,

- przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w branżową szkołę I stopnia bądź włączenie gimnazjum do takiej szkoły.

Decyzja dotycząca sposobu przekształcenia gimnazjum albo włączenia go do innej szkoły należy do kompetencji odpowiednio organu stanowiącego j.s.t. prowadzącej gimnazjum, bądź osoby prawnej niebędącej j.s.t. albo osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe gimnazjum. W przepisach wprowadzających ustalono warunki i terminy obowiązujące przy przeprowadzaniu tych zmian.

Przykład:

W przypadku publicznych i niepublicznych gimnazjów prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące j.s.t. przewidziano możliwość bezpośredniego przekształcenia gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową lub włączenia gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej (por. art. 131 i art. 135 p.w.). Czynnością wymaganą dla dalszego prowadzenia szkoły jest złożenie, do 31 stycznia 2017 r., wniosku odpowiednio o zmianę zezwolenia na prowadzenie szkoły lub zmianę wpisu do ewidencji szkół niepublicznych. Podobnie jak w przypadku szkół podstawowych, organ prowadzący ma obowiązek przedstawienia wymaganej dokumentacji do właściwego organu j.s.t. W przypadku przekształcenia dotychczasowego gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową potrzebna jest m.in. pozytywna opinia państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym będzie się mieścić szkoła publiczna i jego najbliższym otoczeniu.

Zasadniczo przewidziano 3 terminy na złożenie dokumentów dotyczących przekształcenia gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową lub włączenia gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej:

- do 31 stycznia 2017 r. (w razie przekształcenia lub włączenia gimnazjum do szkoły podstawowej od 1 września 2017 r.),

- do 31 stycznia 2018 r. (w przypadku przekształcenia lub włączenia gimnazjum do szkoły podstawowej od 1 września 2018 r.) bądź

- do 31 stycznia 2019 r. (przy przekształceniu lub włączeniu gimnazjum do szkoły podstawowej od 1 września 2019 r.).

Opinię państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przedkłada się odpowiednio w terminie:

do 30 czerwca 2017 r. (jeżeli kształcenie w klasie I, II lub III 8-letniej szkoły podstawowej rozpocznie się od roku szkolnego 2017/2018) bądź

do 31 stycznia 2018 r. albo do 31 stycznia 2019 r. (jeżeli kształcenie w klasie I, II lub III 8-letniej szkoły podstawowej rozpocznie się odpowiednio od roku szkolnego 2018/2019 albo 2019/2020).

W art. 138 p.w. przewidziano, że w sytuacji, gdy j.s.t. prowadząca dotychczasowe gimnazjum zdecyduje o przekształceniu tego gimnazjum np. w liceum ogólnokształcące, czy o włączeniu gimnazjum do liceum, wymagane będzie zawarcie lub zmiana porozumienia z j.s.t., dla której prowadzenie liceum jest zadaniem własnym. Wymóg ten nie dotyczy miast na prawach powiatu.

W art. 191 p.w. zastrzeżono także, że od 1 września 2017 r. zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi tylko dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum, stanie się z mocy ustawy 8-letnią szkołą podstawową. Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej taki dotychczasowy zespół szkół, w terminie do 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, powinien stwierdzić jego przekształcenie w 8-letnią szkołę podstawową.

Zmiany dotyczące liceum i technikum

Zgodnie z art. 146 p.w. dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące od 1 września 2019 r. stanie się 4-letnim liceum. Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe 3-letnie liceum, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, powinien stwierdzić jego przekształcenie w 4-letnie liceum. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do I klasy 4-letniego liceum dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej zostanie przeprowadzone na rok szkolny 2019/2020.

Również od 1 września 2019 r. dotychczasowe 4-letnie technikum stanie się 5-letnim technikum (art. 152 p.w.). Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe 4-letnie technikum, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdzi jego przekształcenie w 5-letnie technikum. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do I klasy 5-letniego technikum dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej zostanie przeprowadzone na rok szkolny 2019/2020.

W art. 193 p.w. przewidziano, że od 1 września 2019 r.:

- zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi tylko dotychczasowe gimnazjum i liceum ogólnokształcące, stanie się 4-letnim liceum, a

- zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi tylko dotychczasowe gimnazjum i technikum, stanie się 5-letnim technikum.

Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej taki zespół szkół, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, powinien stwierdzić jego przekształcenie w odpowiednio 4-letnie liceum albo 5-letnie technikum.

Przykład:

Załóżmy, że osoba prawna niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadzi odpowiednio publiczne 3-letnie liceum ogólnokształcące bądź publiczne 4-letnie technikum. Zgodnie z art. 157 p.w. taka osoba powinna, w terminie do 31 stycznia 2019 r., przedłożyć organowi j.s.t., który wydał zezwolenie na założenie szkoły wymienione w tym przepisie dokumenty, obejmujące m.in.: wykaz nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia odpowiednio w publicznym 4-letnim liceum albo publicznym 5-letnim technikum, zawierający imiona i nazwiska nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach, a także projekty aktu założycielskiego i statutu szkoły, dostosowane do przepisów p.o.

Na wniosek osoby prowadzącej szkołę, powyższy termin na przedstawienie dokumentów może zostać przedłużony – maksymalnie o miesiąc, do 28 lutego 2019 r. W razie nieprzedstawienia dokumentów w terminie, liceum ogólnokształcące lub technikum ulegnie likwidacji z dniem 31 sierpnia 2020 r. W takim przypadku likwidacja szkoły nie będzie wymagać zgody organu, który udzielił zezwolenia na jej założenie. W myśl art. 159 p.w. analogiczne obowiązki dotyczące przedłożenia dokumentów przewidziano dla osoby prowadzącej dotychczasowe niepubliczne liceum ogólnokształcące lub technikum. Taka osoba powinna przedłożyć je, w terminie do 31 stycznia 2019 r., organowi j.s.t., który dokonał wpisu do ewidencji szkół niepublicznych. Również w tym przypadku termin ten może zostać przedłużony – maksymalnie do 28 lutego 2019 r., a nieprzedłożenie dokumentów w terminie spowoduje, że niepubliczne liceum lub technikum ulegnie likwidacji z dniem 31 sierpnia 2020 r.

Szkoły branżowe

Zgodnie z art. 162 p.w. od 1 września 2017 r. dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa stanie się branżową szkołą I stopnia. Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasową zasadniczą szkołę zawodową, w terminie do 30 listopada 2017 r., powinien stwierdzić, w drodze uchwały, jej przekształcenie w branżową szkołę I stopnia. W art. 196 p.w. przewidziano także, że od 1 września 2017 r. zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi tylko dotychczasowe gimnazjum i dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa, stanie się branżową szkołą I stopnia. Organ stanowiący j.s.t. prowadzącej taki zespół szkół, w terminie do 30 listopada 2017 r., powinien stwierdzić, w drodze uchwały, jego przekształcenie w branżową szkołę I stopnia. Od 1 września 2020 r. tworzy się ponadto branżową szkołę II stopnia. Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do tej szkoły zostanie przeprowadzone na rok szkolny 2020/2021.

Dostosowanie sieci szkół

Zmiany dotyczące struktury szkół pociągają za sobą konieczność wprowadzenia zmian w ich sieciach. W związku z tym przewidziano m.in., że rada gminy - po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty - w terminie do 31 marca 2017 r. powinna podjąć uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego p.o., na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. (art. 210 p.w.).

Taka uchwała nie jest aktem prawa miejscowego. Podaje się ją do publicznej wiadomości przez umieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej lub w widocznym miejscu w siedzibie urzędu. Kurator opiniuje taką uchwałę w ciągu 21 dni od dnia otrzymania. Jego opinia może wskazywać zmiany, które należy uwzględnić w uchwale. Opinia kuratora jest wiążąca i nie służy od niej zażalenie. Służy na nią jednak skarga do sądu administracyjnego. Również związki zawodowe opiniują wskazaną wyżej uchwałę (na podstawie przepisów o związkach zawodowych) i przedstawiają swoją opinię w terminie nie dłuższym niż 21 dni. Opinia związków, w przeciwieństwie do opinii kuratora, nie ma jednak wiążącego charakteru.

W art. 211 p.w. przewidziano, że w razie niepodjęcia wskazanej wyżej uchwały w terminie do 31 marca 2017 r., pozostaną w mocy dotychczasowe uchwały w sprawie sieci szkół. W takim przypadku wymagane jest opracowanie i podanie do publicznej wiadomości informacji w sprawie planu sieci szkół podstawowych i gimnazjów, jaki będzie obowiązywał od 1 września 2017 r., z uwzględnieniem zmian w sieci szkół, które nastąpią z mocy prawa.

Anna Puszkarska, radca prawny

podstawa prawna: ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (DzU z 2017 r. poz. 59),

podstawa prawna: ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (DzU z 2017 r. poz. 60).

Terminarz zmian

W nowych przepisach przewidziano m.in., że:

>> do 31 stycznia 2017 r.

- osoba prawna niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadząca dotychczasową publiczną szkołę podstawową może poinformować organ, który wydał zezwolenie na założenie szkoły, o zamiarze likwidacji szkoły (z dniem 31 sierpnia 2017 r.),

- osoba niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadząca dotychczasową publiczną szkołę podstawową, której ustalono obwód, może złożyć oświadczenie o rezygnacji z obwodu,

>> do 31 marca 2017 r.

- rada gminy – po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty – podejmuje uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r.

>> do 30 czerwca 2017 r.

- osoba prawna niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadząca dotychczas szkołę podstawową, która chce kontynuować jej prowadzenie jako 8-letniej szkoły podstawowej, przedstawia wymagane nowe dokumenty (termin ten może być przedłużony, na wniosek osoby prowadzącej szkołę, maksymalnie do 31 lipca 2017 r.),

>> 1 września 2017 r.

- dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa prowadzona przez j.s.t. staje się 8-letnią szkołą podstawową (organ stanowiący j.s.t. stwierdza to przekształcenie, w drodze uchwały, do 30 listopada 2017 r.),

- następuje likwidacja I klasy, a w następnych latach kolejnych klas dotychczasowego gimnazjum (organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe gimnazjum, stwierdza, w drodze uchwały, zakończenie jego działalności, do 30 listopada 2019 r.),

- dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa staje się branżową szkołą I stopnia (organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasową zasadniczą szkołę zawodową stwierdza to przekształcenie w drodze uchwały, do 30 listopada 2017 r.),

>> 31 stycznia 2019 r.

- osoba prawna niebędąca j.s.t. lub osoba fizyczna prowadząca dotychczasowe liceum lub technikum, która chce nadal prowadzić taką szkołę, przedstawia wymagane nowe dokumenty (termin ten może zostać przedłużony na jej wniosek, maksymalnie do 28 lutego 2019 r.),

>> 1 września 2019 r.

- dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące staje się 4-letnim liceum (organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe liceum stwierdza to przekształcenie w drodze uchwały, do 30 listopada 2019 r.),

- dotychczasowe 4-letnie technikum staje się 5-letnim technikum (organ stanowiący j.s.t. prowadzącej dotychczasowe technikum stwierdza to przekształcenie w drodze uchwały, do 30 listopada 2019 r.),

>> 1 września 2020 r.

- tworzy się branżową szkołę II stopnia.

Nowa ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (dalej p.o.) wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w przepisach wprowadzających tę ustawę (dalej p.w.). Najważniejsze zmiany wynikające z tych regulacji dotyczą etapowego przekształcania systemu szkolnictwa. Obecny system obejmuje: 6-letnią szkołę podstawową, 3-letnie gimnazjum, 3-letnie liceum ogólnokształcące, 4-letnie technikum i 3-letnią zasadniczą szkołę zawodową. Natomiast po zmianach, docelowo będą istnieć:

- 8-letnia szkoła podstawowa (nastąpi wygaszenie gimnazjów), w związku z czym obowiązek szkolny dziecka rozpocznie się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz będzie trwać do ukończenia szkoły podstawowej, ale nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia,

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów