Gary Topp, dyrektorw AliExpress: Polacy chcą mieć swoje zamówienia z Chin jak najszybciej. To nasz cel

Już wysyłamy część produktów prosto z Europy, oferując trzydniową usługę dostawy, także do Polski. Chcemy by było ich jak najwięcej – mówi Gary Topp, dyrektor operacyjny na Europę Środkowo-Wschodnią w AliExpress.

Publikacja: 30.06.2020 21:00

Gary Topp, dyrektorw AliExpress: Polacy chcą mieć swoje zamówienia z Chin jak najszybciej. To nasz cel

Foto: materiały prasowe

Jak obecna sytuacja na świecie wpłynęła na sprzedaż produktów przez platformę AliExpress?

GARY TOPP: W czasie pandemii handel elektroniczny na całym świecie odegrał naprawdę ważną rolę. W tak trudnym czasie, gdy nie można wyjść z domu, ludzie potrzebowali dostępu do różnych produktów. Platforma AliExpress zapewniła konsumentom produkty z kategorii, których w danym czasie potrzebowali.

Na przykład zauważyliśmy bardzo wysoki wzrost sprzedaży środków ochrony osobistej – takich jak maski czy środki dezynfekujące do rąk, które zapewniają bezpieczeństwo w czasie epidemii. Drugą kategorią produktów, które również odnotowały wysoką sprzedaż w tym czasie, były artykuły związane z rozrywką i czasem wolnym, na przykład kategorie produktów DIY – zrób to sam. Konsumenci spędzali dużo czasu w domu, więc brali się za majsterkowanie czy uprawianie sportów w swoim domu. Ten trend jest zresztą nadal aktualny.

Biznes w Polsce wciąż rośnie, ale czy można powiedzieć, że przychody AliExpress są takie same jak wcześniej? Niektórzy detaliści twierdzą, że sprzedają dwa razy więcej niż przed pandemią.

Nie możemy podać dokładnych liczb, ale zdecydowanie z roku na rok jest widoczny wzrost przychodów. Patrząc z perspektywy klientów, czy napotykają na platformie na jakieś problemy? Na przykład wiemy, że w marcu odbiór paczki w paczkomacie był utrudniony ze względu na zbyt dużą liczbę zamówień.

Największe wyzwania dotyczą logistyki, ponieważ chcemy, aby cały łańcuch dostaw łącznie z końcowym dostarczeniem produktu do klienta odbywał się bezpieczne.

Uważam, że poradziliśmy sobie z tym bardzo dobrze, podejmując wiele decyzji i wprowadzając zmiany mające na celu przeprowadzenie procesu sprzedaży w sposób bezpieczny. Dostarczyliśmy pracownikom Poczty Polskiej środki ochrony osobistej, aby mogli kontynuować swoją pracę bez obawy o zdrowie.

Obecnie wysyłamy niektóre z naszych produktów prosto z Europy, oferując trzydniową usługę dostawy, na przykład do Polski.

Chcielibyśmy poszerzyć portfolio produktów z etykietą dostawy w ciągu trzech dni, ponieważ zauważyliśmy, że te produkty to aż 15–20 proc. naszej sprzedaży. Dzięki temu, że mamy hub logistyczny w Belgii, najpopularniejsze produkty mogą dotrzeć do konsumentów w mgnieniu oka, nawet w czasie tak trudnym jak epidemia.

Co jeśli konsument z Polski chce dokonać zwrotu zakupionej rzeczy?

Właśnie w kwietniu uruchomiliśmy nową usługę zwrotu, która dzięki współpracy z InPost jest niezwykle prosta. Wybrane produkty można zwrócić do paczkomatu InPost. To dla nas duży krok do przodu, a dla naszych klientów ogromna wygoda. Prostym przykładem jest zakup odzieży.

Często jest tak, że produkt podoba nam się na stronie internetowej, ale jak go przymierzymy, to nie leży na nas dobrze. Dzięki nowej usłudze zwrotów klienci AliExpress mogą w prosty sposób oddać zakupiony towar.

Czy można powiedzieć coś o waszych partnerach w Chinach – jak radzą sobie w czasie epidemii? Czy AliExpress zapewnia jakiś program wspierający producentów?

Oczywiście w tym czasie wielu sprzedawców w Chinach ma problemy. Alibaba Group, podobnie jak AliExpress, zapewnia im wsparcie.

AliExpress prawdopodobnie jest największym sprzedawcą masek ochronnych, żeli antybakteryjnych itp. Był to bestseller do momentu, gdy polski rząd postanowił zakazać tej operacji, ale teraz jest ona z powrotem dostępna. Czy obecnie te produkty są tak popularne jak w styczniu?

W miarę spowolnienia pandemii produkty te nie są już tak popularne jak w styczniu. Ostatnio zauważyliśmy, że artykuły z kategorii moda i uroda zaczynają być z powrotem na topie, w miarę, jak powoli wracamy do normalności.

AliExpress poinformował o nawiązaniu współpracy z BLIK. Jakie są korzyści dla klientów?

Konsekwentnie pracujemy nad podnoszeniem komfortu zakupów przez naszych klientów w Polsce. BLIK to jedna z najczęściej stosowanych metod płatności na polskim rynku, dlatego bardzo cieszymy się z nawiązania tej współpracy. Integracja z systemem BLIK bezpośrednio na platformie AliExpress pozwoli użytkownikom dokonywać płatności szybko i bezpiecznie. W lipcu planujemy dla użytkowników systemu BLIK specjalne oferty promocyjne.

Od czerwca na platformie odbywa się wyprzedaż. Czego mogą spodziewać się konsumenci?

Biorąc pod uwagę szczególne okoliczności, w tym roku po raz pierwszy postanowiliśmy wprowadzić letnią wyprzedaż. Chcemy, aby konsumenci mogli kupować produkty, których potrzebują, aby jak najlepiej spędzić to lato.

Wprowadziliśmy 50 proc. zniżki na wszystkich platformach oraz przygotowaliśmy specjalne oferty z udziałem wielu naszych partnerów na polskim rynku. Ciężko pracujemy również nad poprawą czasu dostawy, mając na uwadze, że około 15–20 proc. produktów zostanie dostarczonych w ciągu trzech–siedmiu dni od zamówienia (użytkownicy platformy AliExpress mogą znaleźć na wybranych artykułach specjalne oznaczenie z czasem dostawy).

Przygotowaliśmy również wiele informacji, które można oglądać zarówno na platformie, jak i na kanałach społecznościowych AliExpress. Codziennie będziemy publikować transmisje na żywo w ramach naszej współpracy z wiodącymi polskimi influencerami, którzy biorą udział w kampanii House Runway.

AliExpres oferuje też innym firmom za swoim pośrednictwem współpracę z influencerami w ramach nowej usługi Connect . Jak wygląda rozwój tego projektu i czy będzie on rozwijany również w Polsce?

AliExpress Connect to platforma (https://connect.aliexpress.com/) poświęcona kampaniom kreatywnym do tworzenia treści. Chcielibyśmy, aby AliExpress Connect stało się ważnym narzędziem dla influencerów, twórców oraz agencji na całym świecie. Korzystanie z platformy jest niezwykle proste – do rejestracji wystarczy jedno kliknięcie w formularz na stronie lub powiązanie konta z profilem na Facebooku, Instagramie, Twitterze, TikToku czy Google'u.

Influencerzy będą mieli dostęp do wielu opcji, np. tworzenie kampanii dla marek i dzielenie się ulubionymi produktami z platformy AliExpress. Connect jest dostępny dla wszystkich, którzy chcą podążać za trendami. Polska jest dla nas jednym z kluczowych rynków. Od pewnego czasu współpracujemy z polskimi influencerami i agencjami, mając nadzieję, że to właśnie AliExpress Connect umożliwi im rozwój swojej działalności nie tylko w Polsce, ale też za granicą.

Czy firma będzie rozwijała system odbioru w Polsce np. poprzez sieci sklepów spożywczych?

W tej chwili oferujemy odbiór paczek w paczkomatach InPost w całej Polsce. Ta usługa dotyczy szerokiej gamy artykułów, często z opcją bezpłatnej przesyłki.

Zauważyliśmy, że nasi użytkownicy najchętniej korzystają z tej metody dostawy prawdopodobnie dlatego, że odbiór paczki możliwy jest o każdej porze dnia i nocy.

Wyniki AliExpess zniknęły z badania PBI/Gemius jako nieaudytowane. Czy firma zmieni sposób prezentowania danych o liczbie użytkowników (real users), jeśli chodzi o stronę i aplikację?

Nie udostępniamy naszych wewnętrznych danych.

CV

Gary Topp pełni funkcję dyrektora operacyjnego na Europę Środkowo-Wschodnią w AliExpress, międzynarodowej platformie sprzedaży detalicznej należącej do chińskiego koncernu Alibaba. Przed dołączeniem do AliExpress pracował dla Ant Financial, a wcześniej dla Moody's i EBOR. Ma tytuł MBA ze specjalizacją w dziedzinie finansów i ekonomii uzyskany na Booth School of Business University of Chicago.

Jak obecna sytuacja na świecie wpłynęła na sprzedaż produktów przez platformę AliExpress?

GARY TOPP: W czasie pandemii handel elektroniczny na całym świecie odegrał naprawdę ważną rolę. W tak trudnym czasie, gdy nie można wyjść z domu, ludzie potrzebowali dostępu do różnych produktów. Platforma AliExpress zapewniła konsumentom produkty z kategorii, których w danym czasie potrzebowali.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację