Reklama

Rejestracja sprowadzonego z zagranicy auta

Nie będzie już opłaty recyklingowej, która do tej pory była konieczna, by zarejestrować pojazd sprowadzony z innego państwa.

Aktualizacja: 28.12.2015 08:45 Publikacja: 28.12.2015 07:28

Rejestracja sprowadzonego z zagranicy auta

Foto: 123RF

Zniesienie opłaty, która wynosi 500 zł, przewiduje nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, która wchodzi w życie 1 stycznia. Jej zniesienie to efekt skargi Komisji Europejskiej do Trybunału Sprawiedliwości UE. Komisji nie podobało się, że Polska obciążyła swoich obywateli opłatą, która nie była zgodna z unijnymi regulacjami.

Nowelizacja przepisów zmienia także zasady tworzenia przez importerów aut sieci stacji demontażu pojazdów i punktów zbierania. Do tej pory taka sieć musiała pokrywać całe terytorium kraju, tak aby z każdego miejsca zamieszkania można było oddać samochód do recyklingu w odległości nie większej niż 50 km w linii prostej. Teraz będzie inaczej.

Firma, która sprowadza ponad 1 tys. samochodów rocznie, będzie musiała mieć w każdym województwie trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu. Takie stacje bądź punkty, w których kierowcy mogą zostawić stare pojazdy, muszą być ulokowane w różnych miastach.

Przedsiębiorcy, którzy sprowadzają mniej niż 1 tys. samochodów rocznie, mają zapewnić na terenie całego kraju trzy stacje demontażu w różnych miejscowościach lub punkty zbierania i minimum jedną stację demontażu. Co istotne, przedsiębiorcy nie muszą tworzyć własnych punktów ani stacji. Wystarczy podpisać umowy z istniejącymi stacjami demontażu aut.

– Nowe przepisy w żaden sposób nie poprawiają działania systemu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Obowiązek zapewnienia sieci ani nie zwiększa dostępności punktów zbiórki pojazdów, ani nie gwarantuje recyklerom pokrycia kosztów przetwarzania pojazdów, ponieważ przepisy nie przewidują obowiązku pokrycia kosztów zagospodarowania pojazdów wycofanych z eksploatacji, tylko odpadów powstałych po demontażu – mówi Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów i prezes spółki Ambit. Dodaje, że nałożenie obowiązku sieci na wprowadzających do 1 tys. pojazdów doprowadzi do nadmiernej biurokracji, obciążając dodatkowo inspektorów ochrony środowiska.

Reklama
Reklama

Spółka Ambit już teraz proponuje sprowadzającym do 1 tys. aut rocznie bezkosztowe udostępnienie sieci recyklingu pojazdów. Ma to być wyraz protestu przeciw nadmiernym regulacjom prawnym nakładanym na przedsiębiorców wprowadzających na teren Polski pojazdy używane, które już raz były wprowadzone na rynek UE.

podstawa prawna: nowelizacja z 27 maja 2015 r. ustawy o recyklingu pojazdów DzU z 2 lipca 2015 r., poz. 933

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama