Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzje administracyjne w sprawach, w których kompetencja ta wynika bezpośrednio z ustawy. Mogą to być rozstrzygnięcia w zakresie zadań własnych lub zleconych gminie. Jest on też właściwy do rozstrzygania w formie decyzji, gdy takie uprawnienie nabył wskutek porozumienia zawartego z organami administracji rządowej, jak również na mocy porozumienia zawartego pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
Ale wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie musi rozstrzygać wszystkich spraw osobiście. Z art. 39 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej usg) wynika, że może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych w jego imieniu. Taką możliwość przewiduje także art. 268a kodeksu postępowania administracyjnego.
W praktyce mogą wystąpić stałe lub tymczasowe przeszkody w sprawowaniu mandatu. Czy zachowują wówczas ważność upoważnienia przyznane przez wójta (burmistrz, prezydent miasta)? Odpowiedź na to pytanie wynika z jednolitego orzecznictwa, zgodnie z którym są one ważne aż do momentu ich odwołania przez kompetentną osobę.
Swobodna decyzja
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma całkowitą swobodę w wyborze pracowników, którym udzieli upoważnienie do wydawania decyzji (por. wyrok NSA z 8 listopada 2012 r., sygn. akt I OSK 1554/12). Może on bez ograniczeń przyznać kompetencję na określony czas lub bezterminowo. Przepisy usg nie określają zakresu spraw, które nie mogą stanowić przedmiotu upoważnienia. Od tych zasad wyjątek przewiduje ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, która w art. 110 ust. 7 mówi, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) udziela kierownikowi ośrodka pomocy społecznej upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy.
Jak wskazał WSA w Gliwicach z 14 kwietnia 2015 r. (sygn. akt I SA/Gl 1020/14), mimo że zastępca wójta lub inny pracownik urzędu gminy faktycznie sporządza i podpisuje decyzję, to na zewnątrz jest to nadal decyzja organu administracji. Upoważnienie bowiem wywiera ten skutek, że zmienia się osoba wykonująca kompetencję organu w prawnych formach, z tym że upoważniony pracownik nie staje się przez to organem administracyjnym, lecz pełni – w granicach określonych w upoważnieniu – jedynie funkcję tego organu (wyrok WSA w Warszawie z 22 stycznia 2015 r., sygn. akt VII SA/Wa 1677/14).