Organizacyjne problemy organu nie mogą rodzić negatywnych skutków dla strony i wpływać na ograniczenie jej prawa do rozpoznania sprawy bez zbędnej zwłoki w postępowaniu prowadzonym w sposób wnikliwy i szybki – orzekł NSA w wyroku z 27 czerwca 2019 r., II OSK 1009/19, LEX nr 2687408.
Czytaj także: Postępowanie administracyjne: czy od decyzji o zwrocie sprawy do I instancji strona może wnieść sprzeciw
Zasada szybkiego działania
Organy administracji publicznej, w stosunku do działań których zarzucono przewlekłość w skardze do sądu administracyjnego nie mogą powoływać się wzrost liczby rozpatrywanych spraw lub braki kadrowe celem zwolnienia się od odpowiedzialności. Obowiązkiem organu administracji publicznej jest przestrzeganie zasady wnikliwego i szybkiego działania (art. 12 k.p.a.) oraz dochowywać terminów określonych w ustawie (art. 35 i 36 k.p.a.). Stwierdzenia te zostały przywołane w omawianym wyroku NSA z 27 czerwca 2019.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym: cudzoziemiec niebędący obywatelem Unii Europejskiej we wrześniu 2017 r. zwrócił się z wnioskiem do wojewody małopolskiego o wydanie mu zezwolenia na pobyt czasowy. Pierwsze czynności w sprawie organ podjął w listopadzie 2017 r. W styczniu 2018 r. strona została zawiadomiona o nowym terminie załatwienia sprawy, który został wyznaczony na marzec 2018 r., jako powód wydłużenia czasu postępowania organ wskazał konieczność prowadzenia postępowania wyjaśniającego.
Z kolei w maju 2018 r. organ wezwał stronę do uzupełnienia dokumentów załączonych do wniosku jednocześnie wyznaczając kolejny, nowy termin załatwienia sprawy na lipiec 2018 r. Ostatecznie w sierpniu 2018 r. została wydana decyzja administracyjna zgodna z żądaniem strony. Jednak strona przed doręczeniem jej decyzji zdążyła we wrześniu 2018 r. wnieść ponaglenie na działanie organu i kilka dni później skargę na bezczynność organu do WSA w Krakowie.