fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Teatr

Giganci w hołdzie gigantowi

Materiały prasowe
Zespoły teatralne z Polski i świata pokażą w Warszawie spektakle odnoszące się do fenomenu twórczości Jerzego Grotowskiego.

Na rozpoczynającym się w piątek w Warszawie przeglądzie Grotowski Fest, w 20. rocznicę śmierci tego wielkiego reformatora teatru XX wieku, obejrzymy spektakle m.in. Petera Brooka, Eugenio Barby, Piotra Tomaszuka, Grzegorza Brala. Pojawią się Theatre des Bouffes du Nord, Teatr Ósmego Dnia, Węgajty, Wierszalin, Chorea, Pieśń Kozła, Ośrodek Pogranicze z Sejn. Odbywający się równolegle z Warszawskimi Spotkaniami Teatralnym festiwal zorganizowany przez Tadeusza Słobodzianka ma przypomnieć zjawisko, jakim był teatr Grotowskiego.

Zmarły przed 20 laty Grotowski, twórca m.in. Teatru 13 Rzędów i Teatru Laboratorium pragnął dotrzeć do źródeł tej sztuki. Światowy rozgłos przyniosła mu idea tzw. teatru ubogiego. Jego praca nad ciałem aktora polegała na wielogodzinnym, synkretycznym treningu wykorzystującym techniki Wschodu. Ćwiczenia dotyczyły też rezonatorów głosu.

„Dla Grotowskiego teatr jest narzędziem, środkiem autoanalizy, jest szansą zbawienia. Aktor ma tu za przedmiot pracy samego siebie”.–  pisał o Polaku kolejny gigant teatru, Peter Brook. I dodawał: „Z tego punktu widzenia gra jest dziełem życia - aktor krok po kroku rozszerza wiedzę o sobie w wyczerpujących, wciąż zmiennych warunkach prób i w potężnych akcentach przedstawień”.

Na „Grotowskim Fest” będzie okazja obejrzeć „Więźnia”, spektakl, który Brook przygotował wspólnie z Marie-Helene Estienne. Przedstawienie Theatre des Bouffes du Nord pokazane zostanie 10 i 11 kwietnia. Premierę  poprzedziły miesiące warsztatów w różnych krajach. Twórcy odnoszą się w „Więźniu” do szeroko pojętej samotności człowieka.

Z kolei  Eugenio Barba, założyciel Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA) ,współpracownik i popularyzator koncepcji teatralnej Jerzego Grotowskiego opowie  historię wyimaginowanego tancerza noszącego identyczne imię jak bohater „Przemiany” Franza Kafki. W „Zwykłym dniu tancerza Gregora Samsy” obserwujemy jego codzienną rutynę podczas interakcji z wszechobecną technologią. Widzimy, jak zmaga się ze swoją twórczością. Tryptyk „Anty–Gone” to przedstawienie Teatru Pieśń Kozła, twórcy spektaklu  reinterpretują, komentują, poddają analizom grecki tekst Sofoklesa, wykorzystując słowo, muzykę, taniec współczesny oraz ruch. Piotr Tomaszuk i Wierszalin wzięli natomiast na warsztat „Fausta”.

„Paragraf 196 KK” to przedsięwzięcie z pogranicza performansu i happeningu ,które poznański Teatr Ósmego Dnia, zrealizował między innymi we współpracy ze znanym w Polsce malarzem, a zarazem artystą przestrzeni publicznej – pochodzącym z Łodzi Pawłem Hajnclem.

Na dramaturgię muzyczną spektaklu „Medee. O przekraczaniu” Jarosława Freta składają się pieśni w językach arabskim, perskim, kurdyjskim, wykonywane przez zaproszone do projektu śpiewaczki z Kairu, Teheranu i Stambułu. Ich głosy otoczone i skontrastowane zostały pieśniami łacińskich konfraterni. Przesilenia” Teatru Wegajty są zakorzenione w tradycji – tak narodowej, europejskiej, jak i własnej, stwarzanej w trakcie 30 lat działalności grupy

Kim będzie człowiek w erze maszyn? Jak definiować swoją tożsamość? Czy szukać sensów i przesłań w największych tekstach ludzkości? Czy iść za tym, co stworzył człowiek? Te i inne pytania stawiają twórcy „Miniopery metafizycznej 2045”. przygotowanej przez Tomasza Rodowicza i Teatr Chorea.

Młodzi aktorzy Ośrodka Pogranicza z Sejn scenariusz pisali, odwiedzając okoliczne cmentarze i stare świątynie, korzystając z pamięci najstarszych mieszkańców tego kresowego miasteczka, prowokując ich do zwierzeń, przywołując dawno minione lata ich młodości. Tak powstały słynne „Kroniki Sejneńskie”.

Festiwalowi Grotowskiego towarzyszyć będą seminaria, wykłady i warsztaty.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA