Uczelnia artystyczna Bauhaus (1919-1933), założona przez Waltera Gropiusa, mieszcząca się początkowo w Weimarze, a później działająca w Dessau i Berlinie, zrewolucjonizowała koncepcje architektury i designu. Mimo że Bauhaus istniał tylko 14 lat, miał potężny wpływ na międzynarodowy rozwój modernistycznej architektury, sztuki i wzornictwa XX wieku.

Pierwsza dyskusja on-line „Mit Bauhausu 100 lat później” rozpocznie się 21 maja na Facebooku Goethe-Institut o godz. 18. Podejmie próbę odpowiedzi na pytanie, czy Bauhaus nadal może stanowić źródło inspiracji w dziedzinie projektowania XXI wieku? Udział wezmą w niej: Agata Szydłowska - historyczka designu i kuratorka; Anna Cymer - historyczka architektury; Ryszard Nakonieczny, adiunkt w Katedrze Teorii Projektowania i Historii Architektury na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej.

Następną dyskusję – „Kolor, dźwięk, ruch. Kobieta w Bauhausie” - 2 czerwca, godz. 18. inspirują nowatorskie zajęcia w Bauhausie Gertrud Grunow - z harmonii integrującej wszystkie zmysły, stanowiącej bazę do nauki o barwach i formach.

Film „Fenomen Bauhausu” - 12-14 czerwca - przypomni, że László Moholy-Nagy, malarz i fotograf, chciał przy szkole Bauhausu utworzyć centralne studio eksperymentów filmowych. Ostatecznie oddzielnego warsztatu filmowego nie udało mu się powołać, niemniej wiele jego uczniów miało znaczący wpływ na rozwój filmu awangardowego. Byli twórcami m.in. filmów abstrakcyjnych, politycznych i eksperymentalnych.
19 czerwca można wziąć udział w warsztatach on-line modelowania form p.t. „Doświadczyć Bauhausu".
W finałowej dyskusji „Jak uratować świat za pomocą projektowania?” - 25 czerwca o godz. 18 - udział wezmą: architekci Van Bo Le-Mentzel i Jakub Szczęsny oraz Aleksandra Kędziorek - kuratorka, historyk sztuki i architektury.

Polecamy także wznowiona wystawę „Cały świat to Bauhaus” w Pawilonie Wystawowym SARP w Warszawie przy ul. Foksal 2, przygotowaną przez ifa - Instytutu Stosunków Zagranicznych w Stuttgarcie (czynna do 21 czerwca). Prezentuje ona różne aspekty Bauhausu poprzez architekturę, ideę syntezy wszystkich sztuk, dokumentację, powstające produkty w jej pracowniach, nowatorskie metody nauczania. I dowodzi że Bauhaus ze swym politycznym i światopoglądowym radykalizmem nie był jedynie utopią.
.