Tradycyjna grafika zmienia się w sztukę multimedialną

Grand PRIX na krakowskim Międzynarodowym Triennale Grafiki zdobył Karol Pomykała. Nie jest to jedyna nagroda dla polskiego twórcy.

Aktualizacja: 15.08.2018 17:34 Publikacja: 15.08.2018 17:07

Zuzanna Dyrda „Brudas”, jedna z nagrodzonych prac

Zuzanna Dyrda „Brudas”, jedna z nagrodzonych prac

Foto: MAT. PRAS.

Praca Karola Pomykały „Jeden kierunek” przedstawia zmultiplikowane postacie zdające się powtarzać w nieskończoność. Można ją oglądać zwyczajnie jako wielkoformatową grafikę wiszącą na ścianie albo po założeniu okularów VR przenieść się w wirtualną przestrzeń i zostać otoczonym ze wszystkich stron obcym tłumem.

Czytaj także: O czym mówią drzewa

– Ten projekt jest eksperymentem – mówi „Rzeczpospolitej” Karol Pomykała, absolwent grafiki na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie (dyplom w 2013 r.). – Prawie trzy lata szukałem rozwiązania łączącego tradycyjny linoryt z nowymi technologiami. Udało mi się w komputerze zbudować świat, który kreuję w moich grafikach, i przełożyć go na animację oglądaną w wirtualnej rzeczywistości.

Główna wystawa Triennale w krakowskim Bunkrze Sztuki pokazuje 257 prac 115 twórców z 30 krajów. Wśród kilkunastu nagrodzonych artystów znalazło się sporo Polaków, co dowodzi, że grafika artystyczna jest naszą mocną stroną. – Ma w Polsce ogromną tradycję – mówi Zuzanna Dyrda, która za swoją instalację na Triennale zdobyła nagrodę profesora Witolda Skulicza. – Wielu chętnych z innych krajów przyjeżdża do Polski, żeby tu się uczyć, co najlepiej świadczy, że polska grafika jest żywa.

Jej praca zatytułowana prowokacyjnie „Brudas” należy także do nowego nurtu działań intermedialnych. Artystka zbudowała drewnianą saunę, której ściany i siedziska traktuje jako drzeworytnicze matryce „wytatuowane” ornamentami i napisami czarnym tuszem.

– Już wcześniej wykorzystywałam różne przedmioty codziennego użytku do tworzenia matryc – opowiada. – Pomysł sauny pojawił się podczas pobytu na stypendium w Norwegii. Pomyślałam, że w tej naturalnej przestrzeni nagości odbitki graficzne mogą powstawać wprost na skórze modeli (rejestrują je zdjęcia wyświetlane na miniekranach na ścianach „sauny”). – Jednocześnie nawiązuję do filmu, który zobaczyłam w internecie, o Polaku, który obraża wielokrotnie słowem „brudas” Pakistańczyka studiującego w łódzkiej Filmówce. Chciałam pokazać ludziom o białym kolorze skóry, jak to jest, gdy się jest napiętnowanym.

Eksperymenty chętnie podejmują też zagraniczni twórcy. Tracy Hill z Wielkiej Brytanii otrzymał Europejską Nagrodę Graficzną za na pozór abstrakcyjny drzeworyt laserowy „Martwe wody” wychodzący od obserwacji zmian na opuszczonych bagiennych terenach północno-wschodniej Anglii. A Toyoki Inatsugi (Japonia) uhonorowany został za „Fosforyzujące światło” w cyklu „Miraż”. Sięgnął po nowoczesne cyfrowe techniki, aby uzyskać efekt błędnych ogni, w japońskiej tradycji uchodzących za rodzaj zjawy.

Natalię Lamanovą (Rosja) wyróżniono za „grę” graficzną „Kinetos Interactive” zakładającą aktywny udział widza, który może interweniować w ruch postaci za pomocą komputerowej myszki.

Krakowskie Triennale, organizowane nieprzerwanie od 1966 roku, jest najstarszym konkursem graficznym w Europie. Obecna wystawa nosi tytuł „Zanurzeni w obrazach”, bo świat poznajemy dziś głównie poprzez obrazy. Czynna jest do 26 sierpnia.

Praca Karola Pomykały „Jeden kierunek” przedstawia zmultiplikowane postacie zdające się powtarzać w nieskończoność. Można ją oglądać zwyczajnie jako wielkoformatową grafikę wiszącą na ścianie albo po założeniu okularów VR przenieść się w wirtualną przestrzeń i zostać otoczonym ze wszystkich stron obcym tłumem.

Czytaj także: O czym mówią drzewa

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce