Zakaz handlu w niedzielę obowiązuje w Polsce od 2018 roku. Wprowadzany był etapami: do końca 2018 r. zakaz nie obowiązywał w pierwszą i ostatnią niedzielę każdego miesiąca, a także w dwie kolejne niedziele poprzedzające Boże Narodzenie i w niedzielę poprzedzającą Wielkanoc.
W 2019 roku zakaz nie obowiązywał w ostatnią niedzielę każdego miesiąca, a także w dwie kolejne niedziele poprzedzające Boże Narodzenie i w niedzielę poprzedzającą Wielkanoc.
Od 2020 r. zakaz nie obowiązuje jedynie w ostatnią niedzielę stycznia, kwietnia, czerwca i sierpnia każdego kolejnego roku kalendarzowego, a także w dwie kolejne niedziele poprzedzające Boże Narodzenie i w niedzielę poprzedzającą Wielkanoc.
Uzasadnieniem wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę było zagwarantowanie pracownikom sklepów wolnego dnia w tygodniu, który mogą spędzić ze swoimi rodzinami.
Zakaz miał też wzmocnić małe, lokalne sklepy - nie obejmuje bowiem placówek handlowych, w których w niedzielę pracuje ich właściciel.
Uczestników sondażu SW Research dla rp.pl zapytaliśmy czy - w związku z sytuacją epidemiczną i gospodarczą - rząd powinien się wycofać z zakazu handlu w niedzielę.
Na tak zadane pytanie "tak" odpowiedziało 48,7 proc. ankietowanych.
"Nie" odpowiedziało 27,8 proc.
23,5 proc. ankietowanych nie ma zdania w tej sprawie.
- Zniesienie zakazu popiera 46% kobiet i częściej niż co drugi mężczyzna. Wycofanie się przez rząd z zakazu niedzielnego handlu popiera 55% badanych do 24 roku życia i częściej niż co druga osoba posiadająca średnie wykształcenie. Zmianę przepisów popiera 54% badanych o dochodach w granicach 2001 – 3000 zł i nieco wyższy odsetek respondentów z miast liczących od 20 tys. do 99 tys. mieszkańców - komentuje wyniki badania Wiktoria Maruszczak, Senior Project Manager w SW Research.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 21.10-22.10.2020 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.