Takie stwierdzenie znalazło się w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który rozpatrywał skargę Sieci Obywatelskiej Watchdog na odmówienie udostępnienia informacji publicznej przez Krajową Radę Sądownictwa. Sieć zwróciła się w 2014 roku do KRS o udostępnienie jej oświadczeń majątkowych złożonych przez prezesów sądów apelacyjnych w latach 2011 i 2012.
Przewodniczący KRS najpierw zwrócił się do wnioskodawców o wskazanie szczegółowych przyczyn uzasadniających ujawnienie takich danych, a kiedy ci odmówili ich podania i ponowili swoje żądanie, szef Rady odmówił udostępnienia oświadczeń majątkowych.
W odwołaniu Sieć argumentowała, że nie ma przeszkód do ujawnienia oświadczeń majątkowych prezesów sądów z uwagi na jawność oświadczeń majątkowych części pracowników oraz "zwierzchników" administracji samorządowej, posłów, senatorów, radnych samorządów gminnych. Organizacja powołała się także na fakt, że członkowie Rady Ministrów, sekretarze i podsekretarze stanu ujawniają swoje oświadczenia pomimo braku zobowiązania prawnego. Sieć podkreśliła, że prawo do informacji jest prawem człowieka i jego ograniczenie w tym wypadku nie znajduje usprawiedliwienia. W tym kontekście powołano się na Konstytucję (art. 31 ust. 3 oraz art.. 2 Konstytucji RP, a także art. 30 Konstytucji), według której przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela.
Krajowa Rada Sądownictwa utrzymała, jednak swoją decyzję. Wskazała, że nietrafny jest argument odnosząc się do przyrównywania jawności oświadczeń majątkowych posłów, piastunów organów władzy wykonawczej czy pracowników samorządowych. Przede wszystkim jawność oświadczenia wynika z wyraźnych przepisów ustawy albo z woli osoby, która jest zobowiązana do złożenia takiego oświadczenia.
Jak podkreślono, ustawodawca nie decydując się na wprowadzenie obowiązku publikowania oświadczeń majątkowych sędziów, w tym prezesów sądów apelacyjnych, brał pod uwagę charakterystykę pełnionej przez nich funkcji i wynikające z pracy orzeczniczej zagrożenia (np. związane z orzekaniem w sprawach przestępczości zorganizowanej). W tym zakresie kierował się potrzebą wzmocnienia bezpieczeństwa sędziów i ich rodzin.