Reklama

Sędziowie muszą mówić ludzkim głosem

Do poprawy wizerunku sądownictwa nie zawsze trzeba pieniędzy i dodatkowych etatów. Wystarczy, że sędzia zrozumiale uzasadni wyrok i przeprosi za spóźnienie.

Aktualizacja: 18.12.2016 10:30 Publikacja: 17.12.2016 23:01

Sędziowie muszą mówić ludzkim głosem

Foto: ROL

Blisko 24 proc. obywateli, którzy zetknęli sie z sądami, twierdzi, że traktują ich przedmiotowo, a 13 proc., że sędzia w sali rozpraw zachowywał się niewłaściwie. To najnowsze badania przeprowadzone przez Sąd Okręgowy w Warszawie, dotyczą więc tylko sądów w stolicy i ich odbioru przez petentów. Badania zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji, która odbyła się na Uczelni Łazarskiego.

Spotkanie podzielono na trzy panele. Dotyczyły relacji: sąd, obywatele i media. I budziły ogromne emocje. Podczas dyskusji sędziowie w większości przyznawali, że mogą zrobić więcej, by być lepiej zrozumianymi przez obywateli. Największa w tym rola profesjonalnych rzeczników prasowych, którzy nie boją się dziennikarzy i są profesjonalnie przeszkoleni. Wiele jest jeszcze do zrobienia – co do tego zgodni byli wszyscy uczestnicy konferencji. Dyskusje podobne do tej mają proces dochodzenia do dobrych relacji ułatwić. To dobry krok. Obywatel przychodzi do sądu po sprawiedliwość i taką powinien otrzymać. A po przegranym procesie rozumieć, dlaczego tak się stało. Jakie racje przeważyły, że sąd orzekł nie po jego myśli.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie Prawne
Michał Urbańczyk: Moja śmierć jest lepsza niż twoja. Zabójstwo Charliego Kirka a wolność słowa
Opinie Prawne
Mateusz Radajewski: Potrzebujemy apolitycznego Trybunału Stanu
Opinie Prawne
Jacek Dubois: Pomóżmy ministrowi Żurkowi
Opinie Prawne
Krzysztof Augustyn: Adwokatura nie może być muzeum paragrafów
Opinie Prawne
Paulina Kieszkowska: Ministrze, nie idźmy tą drogą!
Reklama
Reklama