Sędziowie muszą mówić ludzkim głosem

Do poprawy wizerunku sądownictwa nie zawsze trzeba pieniędzy i dodatkowych etatów. Wystarczy, że sędzia zrozumiale uzasadni wyrok i przeprosi za spóźnienie.

Aktualizacja: 18.12.2016 10:30 Publikacja: 17.12.2016 23:01

Sędziowie muszą mówić ludzkim głosem

Foto: ROL

Blisko 24 proc. obywateli, którzy zetknęli sie z sądami, twierdzi, że traktują ich przedmiotowo, a 13 proc., że sędzia w sali rozpraw zachowywał się niewłaściwie. To najnowsze badania przeprowadzone przez Sąd Okręgowy w Warszawie, dotyczą więc tylko sądów w stolicy i ich odbioru przez petentów. Badania zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji, która odbyła się na Uczelni Łazarskiego.

Spotkanie podzielono na trzy panele. Dotyczyły relacji: sąd, obywatele i media. I budziły ogromne emocje. Podczas dyskusji sędziowie w większości przyznawali, że mogą zrobić więcej, by być lepiej zrozumianymi przez obywateli. Największa w tym rola profesjonalnych rzeczników prasowych, którzy nie boją się dziennikarzy i są profesjonalnie przeszkoleni. Wiele jest jeszcze do zrobienia – co do tego zgodni byli wszyscy uczestnicy konferencji. Dyskusje podobne do tej mają proces dochodzenia do dobrych relacji ułatwić. To dobry krok. Obywatel przychodzi do sądu po sprawiedliwość i taką powinien otrzymać. A po przegranym procesie rozumieć, dlaczego tak się stało. Jakie racje przeważyły, że sąd orzekł nie po jego myśli.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Opinie Prawne
Piotr Szymaniak: Smutny obraz Trybunału Konstytucyjnego
Opinie Prawne
Łukasz Cora: Ruch Obrony Granic ośmiesza państwo i obniża jego autorytet
Opinie Prawne
Paulina Szewioła: Zmarnowana szansa na jawność wynagrodzeń
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Rejterada ekipy Bodnara
Opinie Prawne
Piątkowski, Trębicki: Znachorzy próbują „leczyć” szpitale z długów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama